vervolg visbestand 400 liter Zuid-Amerika

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

vervolg visbestand 400 liter Zuid-Amerika

Bericht door Patrick K. »

Mijn Rio 400 is nèt verhuisd, met minder succes dan gewenst, en ik moet heel eerlijk toegeven dat dit ligt aan een paar fouten die ik helemaal zelf heb gemaakt.
Goed, dat is gebeurd, ik ga mijn aquarium lekker opnieuw laten opstarten, en denk intussen na over het bestand aan vissen dat ik er te zijner tijd in wil huisvesten.

Wat het visbestand betreft, heb ik her en der vernomen dat Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) en Nannostomus beckfordi (gouden potloodvis) door maanvissen - als die eenmaal (bijna) volwassen zijn - onder de noemer "levend voer" kunnen gaan vallen.
Nu zie ik aan de ene kant deze, of vergelijkbare, soorten op zich regelmatig als bijvis bij ervaren maanvishouders. Maar aan de andere kant komen zulke waarschuwingen natuurlijk niet uit het niets.

Misschien is het hierbij zo dat het niet in alle gevallen hetzelfde loopt. Ieder individuele (maan-)vis is natuurlijk qua gedrag weer anders dan alle andere. Da gaat het soms goed en soms niet. In dat geval is er vooraf weinig zinnigers over te zeggen dan dat het kan als je geluk hebt, en niet kan als je minder geluk hebt.

Ik wil het lot van de vissen waarvoor ik besluit dat ze in mijn bak gaan zwemmen niet van een dergelijk toeval laten afhangen. Oftewel: als er een gerede kans is dat bepaalde vissen uiteindelijk door de maanvissen opgegeten zullen gaan worden, dan passen die sowieso niet in mijn plannen.

Gelukkig gaat het voorlopig alleen nog maar om plannen. Ondanks alle opties die ik al bedacht heb, heb ik nog geen enkele nieuwe vis(soort) aan mijn bestand toegevoegd. Ik wil namelijk eerst zeker genoeg van mijn doelbestand zijn, en dat ben ik nog niet.
Bovendien heb ik na een niet helemaal geslaagde verhuizing (zie mijn andere topics) mijn aquarium nog niet genoeg op orde, zodat ik er überhaupt nog geen vissen bij wil plaatsen.
Het gaat mij er op dit moment vooral om een goed idee over mijn doelbestand te vormen om, als ik de tijd daarvoor rijp vind, mijn visbestand vorm te kunnen gaan geven.

Daarbij kan ik vooral veel hebben aan de (praktijk)ervaringen van anderen.
Dus van wie goede of slechte ervaringen heeft met de combinatie van maanvissen met kleinere, slankere vissen hoor ik die ervaringen graag.

En als bij de door mij voorgestelde soortencombinatie bepaalde vissen risico lopen, hoor ik voor die soorten graag alternatieven.
Als ik het goed begrepen heb zou Pristella maxillaris kunnen.
Ik heb bedacht dat in de plaats van Nannostomus beckfordi een schooltje Gasteropelecus sternicla (=Thoracocharax stellatus; blanke bijlzalm) zou kunnen.
En in de plaats van de kardinalen denk ik over - om min of meer in dezelfde kleuren te blijven - Hyphessobrycon columbianus (H. sp. Columbia, H. equadorensis, H. sp. Ecuador, Moenkhausia columbianus, M. sp. Columbia, etc.). Van deze soort zou ik met name willen weten in hoeverre ze zich aan de waterplanten te goed doen (voor de Echinodorussen ben ik niet zo bang, maar Nymphoides sp. Taiwan, de volgens mij mooiste en gelukkig ook meest succesvolle plant in mijn bak, heeft zachte bladeren). Hyphessobrycon pyrrhonotus of H. heliacus zouden ook opties kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Antoinette
1000+
1000+

Re: vervolg visbestand 400 liter Zuid-Amerika

Bericht door Antoinette »

hoi Patrick,

jammer dat alles niet gegaan is zoals jij wilde met de verhuizing.

In mijn grootste bak heb ik 5 maanvissen en een school kardinaaltetra's (20 stuks). De tetra's heb ik bewust gekocht als volwassen visjes, anders zouden ze inderdaad heel snel als voer eindigen.
Mijn manen hebben nog nooit achter deze tetra's aangezeten, dus hier gaat het heel goed.

Hetzelfde geldt overigens voor roodneuszalmpjes - dat gaat hier ook prima samen.
aardig zijn voor elkaar kost niets

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Naar aanleiding van de reacties hier en op andere fora hoop ik tot het volgende visbestand te gaan komen:
- 1 Ancistrus cf. cirrhosus (borstelmeerval)
- 3 Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide)
- 8 Gasteropelecus sternicla (=Thoracocharax stellatus; blanke bijlzalm)
- 10 Hyphessobrycon pyrrhonotus (roodrugbloedvlektetra)
- 4 Megalechis (=Hoplosternum) thoracata (kwi-kwi)
- 5 Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars)
- 5 Pterophyllum scalare cv. 'Blue Dwarf' (blauwe dwergmaanvis)

Schiet hier maar rustig op; ik heb de kritiek liever nu dan pas als de vissen er al zijn.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik denk dat dit een redelijk goed doordacht bestand is, meer bijltjes mag wel net als de bloedvlekjes.

al eens aan een leuk L nummer behalve de ancistrus gedacht ?
kost je wat meer maar dan heb je er wel een blikvanger bij (als je ze ziet) :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Meer bijlzalmen, of meer tetra's, lijkt natuurlijk op het eerste gezicht altijd interessant.

Maar als ik èn de sleutelgatcichliden, èn de sternicla's, èn de roodruggen in het aquarium inbreng, wil ik eerst wel eens een poosje aankijken hoe dat loopt. Het is per slot van rekening bèst wel een fors bestand in 400 liter.

Bovendien zwemmen er nog wat 'restanten' van een vorig bestand in, die ik alleen wil laten gaan als ze daar zèlf beter van worden. Zolang die leven en niet bij een school soortgenoten kunnen worden geplaatst, vind ik dat ik voor hen verantwoordelijk ben en ze dus niet zomaar even vervangen kunnen worden.

Als na verloop van tijd die 'restanten' zijn herplaatst (òf overleden), ga ik wel eens kijken welke soort(en) dan het best kunnen worden uitgebreid.

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Oh ja: ik heb nog niet nagedacht over een ander L-nummer dan de Ancistrus cf. cirrhosus.
Die vis heb in nu eenmaal en die doet het prachtig in mijn bak, dus die blijft, en voor verdere uitbreiding zoek ik het niet in de meervallen.

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Ik heb inmiddels 2 nieuwe soorten in mijn aquarium.

Ten eerste een koppel Ameca splendens (hooglandkarpertje of vlinder-Goodeïde) om het algenoverschot weg te grazen. Wat ze overigens verbazingwekkend goed doen; na een goede week ben ik al aan het wachten op het moment waarop de belichtingsduur weer omhoog kan om genoeg algen voor ze over te houden!

Overigens zou ik graag een tweede vrouw A. splendens van iemand willen overnemen!
De man is soms best wat opdringerig, hoewel het niet zo erg is als ik hier en daar lees.

En ten tweede heb ik sinds gisteren 2 Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide). Zonder functie, gewoon omdat ik ze prachtig vind. Hoewel het bij deze grootte nog erg moeilijk te zien is, hoop ik dat ik een man en een vrouw heb uitgezocht. En het zou natuurlijk het mooist zijn als het ook nog eens een koppel wordt, we zullen zien.

Daarmee is de onderste waterlaag nu echt wel hartstikke vol.
In de midden- en bovenlaag zwemmen nu de maanvissen en de Ameca's, en de maronii's en thoracata's komen regelmatig in het midden.
In de boven- of middenbovenlaag zou ik - op termijn, want er zitten nèt 4 nieuwe vissen in! - nog wat uitbreiding kwijt kunnen.

Hoewel het natuurlijk voorlopig nog even toekomstmuziek is, ben ik graag goed voorbereid en daarom nu al over die uitbreiding aan het brainstormen. Daarbij heb ik vooralsnog de volgende plannetjes bedacht.

Plan 1:
Een school van 12, misschien zelfs wel 15, Gasteropelecus sternicla (blanke bijlzalm).
Ik verwacht dat de maantjes dan gewoon in de boven- en middenlaag blijven, en dat de maronii's de midden- en onderlaag kiezen. Dat zou in alle lagen een leuke bezetting opleveren.

Plan 2:
Een school hoog gebouwde, op de midden- of bovenlaag geöriënteerde tetra's.
Soorten waar ik dan aan denk zijn: Hyphessobrycon bentosi "white fin" (rode tetra), Hyphessobrycon flammeus (rode rio), Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Inpaichthys kerri (blauwe koningstetra), Nematobrycon palmeri (keizertetra) en Pristella maxillaris (clowntetra). Ik verwacht niet dat de maanvissen daarvan last zullen hebben, maar het zou de maronii's misschien wel naar de bodem (en gezien de drukte daar: naar de onzichtbare plekken achter en onder hout en planten) kunnen dringen?

Plan 3:
Een combinatie van plan 1 en plan 2. Maar dat zou, óók in 400 liter oftewel 1.50 meter, wel eens tè druk kunnen worden?

Plan 4:
Een school Nannostomus beckfordi (gouden potloodvis) èn en school Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra).
Gezien de beperkte afmetingen van deze soorten zal dat minder druk ogen dan plan 3. En bovendien denk ik dat de maronii's zich door deze onschuldige kleine visjes niet zullen laten intimideren. Maar terugkomend op mijn eerdere vraag, is dat dan geen duur maanvissenvoer?

Spui je (positieve maar óók negatieve) kritiek zonder terughoudendheid, want voor mijn denkproces is dat alleen maar goed!

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Ik ben inmiddels overgegaan op "plan 5".
Dat is het simpelste plan van allemaal: gewoon niks meer erbij.

Als ik nu naar mijn bak kijk mis ik eigenlijk niets meer, en als de maanvissen, sleutelgatcichliden en Ameca's volgroeid zijn zal het ook wel vol genoeg zijn.
Het enige wat ik nog in overweging houd is mijn 2 halfwas Mikrogeophagus altispinosus (1 waarschijnlijk man en 1 mogelijk vrouw) te vervangen door 2 volwassen vrouwen, maar in ieder geval niet nu omdat er in vrij korte tijd al genoeg is veranderd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

goed plan dat plan 5 :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0