zuurstofprobleem en te hoge PH

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

zuurstofprobleem en te hoge PH

Bericht door aquarioot »

Mijn eerste post en al direct een 'probleem'
Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen.

Mijn planten groeien zeer traag en heb al geruime tijd last van groene algen.
Ik heb 4weken Algexit gebruikt van easy life maar het probleem trekt niet weg.
Terzelfdertijd werd me aangeraden zo witte steentjes te gebruiken om in de filter plaatsen(om fosfaat te verwijderen)

Fosfaat is nihil nu en de algen dikken niet meer aan, maar gaan ook niet weg.

Sinds een dag of 2 gebruik ik nu Profito en sinds een week ook CarboGreen(Aquatic Nature)
Deze verdeel ik dagelijks(Profito 2ml/dag en Carbogreen 1ml/dag)
Aquarium heeft nog niet zoveel planten daar ze niet echt goed groeien. Ik hoop met de profito wat beterschap te verkrijgen(na 2dagen krijg ik nu wel een witte waas op de bladeren(welke voordien bedekt waren met groene haren))

Zonet heb ik de waarden eens genomen en op onderstaande uitgekomen

No2 : 0
No3: 10-25(teststrip)
Po4: <0,02
PH 8
GH 7
KH 6

volgends bovenstaande Co2tabel kom je op een zuurstof van 1,9 maar ipv nodige 25.

Wellicht probeer ik best de PH te verlagen? Of wat doe ik het best eerst?

Aquarium zelf draait nu bijna 3maand en bevat 125Liter
Het is een juwel rio 125 waarvan de verlichting nu 10uur per dag aanstaat met reflectors.
qua vispopulatie spreken we over : 2dwergoeramis, 2black mollies, 11 kegelvlekbarbeeltjes en 3 anatome helena's

Kan er me iemand zeggen wat het best te doen om men planten weer goed te doen groeien en waarden okee te krijgen?

Alvast bedankt

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: zuurstofprobleem en te hoge PH

Bericht door timothymeertens »

welkom ,een hele boterham wat niet juist is.
1.co2 is geen zuurstof maar koolstofdioxide en inderdaad veel te laag.
om deze te verhogen zul je co2 moeten toevoegen(bio of fles).
2.vermits de co2 zo laag is zou ik de lampen minder laten branden bv 8.5h en reflectoren verwijderen.(algen profiteren hier van)
3.fosfaat heb je nodig voor de planten te laten groeien(1 is goed in jou geval),dus die witte steentjes verwijderen.
4.alg exit is nergens voor nodig,stop ermee zou ik zeggen,je planten moeten goed groeien en dan verdwijnen de algen vanzelf.
5.ph verlagen kan door turf te gebruiken in je filter

http://www.aquascaping-blog.com/144/aqu ... en-planten
hier een link waar je al veel informatie kan vinden

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Bedankt voor de reactie!

Ik heb de reflectoren nu verwijderd en licht op 8,5uur gezet.
Qua koolstof voegde ik de green carbo al toe, zou dit ook geen beterschap moeten brengen dan?

Carbo Green
Vloeibare koolstofbron Carbo Green is een zeer krachtige en efficiënte koolstofvoeding van groot belang voor alle aquarium planten.

Een gebrek aan koolstof leidt tot groeistop. Gevolg : algen nemen de overhand.

Carbo Green brengt een zichtbaar resultaat binnen enkele weken. Krachtige en volle planten door betere assimilatie. Algen worden teruggedrongen.

fosfaatsteentjes zal ik uit de filter halen, ga ik dan geen te hoge fosfaat krijgen nadien door de huidige lage plantenbevolking?
Tijdelijk de actieve kool van sera terug plaatsen dan om de resten van Algexit eruit te halen?

Wat is een goede en makkelijke manier om Co2 correct toe te voegen? Het zou estetisch ook mooi moeten zijn daar het aquarium een blikvanger is en geen plaats heeft rondom om plastic flessen etc te plaatsen.

vraagje over turf: Klopt het dat je hierdoor bruin of geel water krijgt? Nu hebben we echter kraakhelder water en zouden dit willen behouden. Maar als dat echt de enige manier zou zijn om Ph te verlagen.

Ik bekijk je link nu even Timothy.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Welkom hier.

Ik herken je probleem, heb er ook enorm mee zitten worstelen. Want de een zegt dit, en de ander zegt dat. Dat komt omdat we pas sinds relatief korte tijd goed weten hoe het de onderwater chemie werkt en nog lang niet iedereen weet dat goed. Helaas gaat het helaas juist in dierenwinkels en aquariumwinkels mis, is de juiste kennis vaak niet aanwezig.
Wat voor alle planten geld, of ze nu boven of onder water groeien, is dat ze overdag zuurstof aanmaken. Dat doen ze door Co2 te ontbinden, de C, koolstof, gebruiken ze en de o2, zuurstof, scheiden ze weer uit. Dat maakt Co2 1 van de meest belangrijke voedingsstoffen. je kan dat inderdaad gaan oplossen door het te gaan toevoegen, ofwel door een bestaande installatie te kopen, ofwel door zelf een bio systeem te maken. Als je dat wilt, staat daar hier genoeg informatie over hoe je dat zelf maakt.
Een andere manier om meer Co2 te krijgen, is door je PH omlaag te brengen, want dat je PH en je KH samen je Co2 bepalen, weet je al. Maar dat werkt net zo goed andersom, verhoog de Co2 en hou je KH op dezelfde waarde, bijvoorbeeld door iedere week wat water te verversen, dan gaat je PH vanzelf omlaag.
Je hoeft dus niet beiden te doen, 1 van de 2 is genoeg.

Naast Co2 zijn er veel meer belangrijke voedingsstoffen. De meeste breng je er al in door je Profito. Maar daarnaast zijn ook nitraat en fosfaat heel belangrijk. Nitraat heb je voldoende. Je fosfaat zal weer omhoog moeten naar 1 of 1,5.

Het klinkt eigenlijk heel tegenstrijdig, maar je haalt je algen dus juist weg door te zorgen voor voldoende voedingsstoffen. Als al je voedingsstoffen goed op orde zijn, gaan je planten vanzelf weer flink groeien en daardoor zullen ze de voedingsstoffen voor de algen wegkapen. Daardoor zullen je algen dus vanzelf verdwijnen.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Hoi aquarioot.

Herken veel terug in jouw inleidende verhaal.
In die tijd ging ik ook veel naar de aquariumwinkel en deze wist wel hoe en wat en verkocht me veel middeltjes.
Veel geld en stress of het wel zou helpen.

Veel planten in de bak zou het mooiste wezen en dan het liefst snel groeiende om met de algen te concurreren.
Omdat ik zelf af wilde van alle waterverbeteraars uit de aquariumwinkel en dito testjes, ben ik mezelf gaan verdiepen in een alternatieve wijze, namelijk voedingsstoffen toevoegen en water wisselen volgens de Estimative index.
Dit zou, evenals voor velen, een goede manier voor jou kunnen wezen om de bak in balans te krijgen.
Informatie hierover vind je op:
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index
En op:
http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index
Deze manier is gemakkelijk, goedkoop en effectief!
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zit dit met genoegen te lezen :lol:
Niet omdat jij problemen hebt hoor aquarioot :P

Goede tips van karin en sjakie, neem de tijd alles rustig bij te sturen, een ding wat zeker ook zal helpen is gewoon snelgroeiers kopen bij je lokale aquarium winkel of bv http://www.aquaplantsonline.nl/

met te weinig planten werkt het nl ook niet :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Ik woon in belgie, dus veel van die online aquariumsites leveren niet naar hier.
Ik zou wat extra planten willen toevoegen maar wellicht kijk ik eerst voor Co2 toe te voegen voor ik die extra planten ga zetten?

Is de JBL proflora U402 een goed startersysteem?

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

karinD schreef:Een andere manier om meer Co2 te krijgen, is door je PH omlaag te brengen, want dat je PH en je KH samen je Co2 bepalen, weet je al. Maar dat werkt net zo goed andersom, verhoog de Co2 en hou je KH op dezelfde waarde, bijvoorbeeld door iedere week wat water te verversen, dan gaat je PH vanzelf omlaag.
Je hoeft dus niet beiden te doen, 1 van de 2 is genoeg.

ff kleine correctie : je ph omlaag brengen doet de co2 niet noodzakelijk veranderen, maar meer co2 toevoegen doet je ph wel dalen (een heel verschil) ! aan de hand van je ph en hardheid kun je dan via co2 tabel van bvb jbl (of een ander) wel ongeveer bepalen hoeveel co2 er in je water opgelost zit (alhoewel dit relatief is, is ook afhankelijk van evt andere in je water opgeloste stoffen). beste is dan een continutestje kopen en gebruiken.

water verversen doet bij gebruik van co2 normaal de ph stijgen omdat er in het verse water veel minder co2 zit. de ph zakt weer door toevoeging co2

moest je evt met reeds water verversen dat om één of andere reden reeds lichtzuur is (water niet aangezuurd met co2 !) dan zullen je waardes tov de tabel niet kloppen (je zult veel minder co2 hebben dan je denkt) ! daarom ook is de continue-test handig.

mvg

domi®

ps : van waar in belgie ben je aquarioot ?

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Ik woon in Wetteren(oost vlaanderen)

Ik ben op zoek naar een goede speciaalzaak min of meer in de buurt waar ik met alles terecht kan en ook een goede Co2 installatie kan vinden en plantjes.

Heb reeds alle dierenzaken afgereden en 1 speciaalzaak in Wachtebeke maar nergens positief resultaat.

Bij die laatste serieus wat slakkenplaag gehad door javamos(al kwam dat wellicht door slecht af te spoelen van mezelf)

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

goeie co2 installaties zijn er genoeg. hoever je daarin wilt gaan, hangt natuurlijk af van wat je eraan wilt/kunt uitgeven. ik heb een dennerle met alles erop en eraan. kost in deze winkel http://www.poisson-or.com/ nu 400 €. (link naar product http://www.poisson-or.com/systemes-co-e ... space.html ). met dit systeem heb je geen zorgen, werkt automatisch. je kunt het natuurlijk gerust met een iets goedkoper toestel, maar dan dan heb je iets meer 'werk' eraan. kijk ook eens goed op de site : als je nadien een onderdeel apart wilt bijkopen, dan is het wel héél duur ! denk er dus eens goed over na.

btw : mss is deze winkel een beetje ver voor jou, maar het is wel eens de moeite waard om naartoe te gaan. ligt net in franstalig belgie, maar ze spreken er meer dan behoorlijk nederlands.

grtz

domi®

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Na wat rondbellen toch de Jbl U 402 gevonden, deze avond of morgenvoormiddag omrijden.
Zou je lang kunnen doen met zo'n 500 gr fles?

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

Aqua bilzen is een aanrader .zou daar eens bellen voor een compleet set.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

aquarioot schreef:Na wat rondbellen toch de Jbl U 402 gevonden, deze avond of morgenvoormiddag omrijden.
Zou je lang kunnen doen met zo'n 500 gr fles?
ik gebruik ong 1 kg/maand voor 500 l (reken dus maar uit ;) )

grtz

domi®

ps : als ik u een goede raad mag geven : koop een systeem met hervulbare flessen met een ontspanner met universele aansluiting. dan kun je bvb een fles van 10 kg halen bij drankcentrale. daar kun je héél lang mee voort + STUKKEN goedkoper in gebruik. die kleine flesjes navullen (of niet navulbare) zijn zeer zeer duur in gebruik (sommige vragen even veel voor 1 kg hervullen als voor een 10 kg bij drankcentrale !)

persoonlijk ben ik voorstander van systeem met controller (is veel handiger en eens ingesteld heb je er geen omzien naar, handig als je bvb eens niet thuis bent). je hoeft dit ook niet uit te zetten 's nachts, het houd gewoon je co2 op peil (voegt enkel toe indien nodig). je co2 niveau schommelt dus niet (je ph trouwens ook niet) en dit komt je planten alleen maar ten goede, die houden van stabiliteit. algen 'profiteren' meer van schommelingen ...

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

En.............als je toch een CO2 installatie gaat aanschaffen, dan ook maar meteen voedingsstoffen :P
Voor zover ik weet, zend
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... elijkheden
ook gewoon naar België.......
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Bedankt voor de tips allemaal, al heel wat wijzer geworden.

Ik heb me gisteren een JBL M602 aangeschaft(wel met de taifun van 190 mm, maar wellicht is dit voor 125l wel voldoende?)

Een systeem met hervulbare flessen dus, aankoop pak duurder of voorzien maar wel maar 6,5euro voor een fles op te vullen(500gr)

Alles staat geinstalleerd nu, straks gaat hij aan.
Ondertussen blijf ik dagelijks 2ml profito en 1,5ml green carbo toevoegen.

Hopelijk komen de plantjes er nu terug door en verdwijnen de laatste restjes algen ook.

EDIT:

De installatie draait ondertussen goed.
Nu gaan er de 2e dag zo'n 15 bellen per minuut door de bellenteller en zo'n 20 door de taifun.
Gisterenavond kwamen er enkel hele kleine belletjes boven in de taifun en de meeste Co2 werd dus onderweg reeds opgenomen.
Die 10 bellen p/m in de taifun gisteren waren niet voldoende om de Ph iets of wat te laten zakken, daarom heb ik vandaag minimaal de toevoeging hoger gezet.
Nu verkleinen de bellen bijna niet en krijg ik een ophoping bovenaan in de taifun en af en toe een kleine plons waar ze weer in ontsnappen.
Voeg ik dan teveel Co2 toe? Ik dacht dat je elke dag iets meer moest toevoegen tot je Ph op 7 stond(KH is 6)

Indien je het gewenste ph bereikt hebt mag je de co2 laten toevoegen wat ze op die moment toevoegd neem ik aan? Dit hoef je dus niet te verminderen dan?