Superfish Aquaflow 200

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Superfish Aquaflow 200

Bericht door Tzatziki »

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden zijn wij in het bezit van een Superfish Panorama60 aquarium. Sinds die tijd lees ik ook mee hier op het forum, en heb al veel gehad aan al de verschillende topics.

Nu heb ik een vraag over het binnenfilter. Standaard geleverd bij ons aquarium is de aquaflow 200. Nu heb ik het idee dat dit filter te sterk is voor de grootte van ons aquarium (ong. 55l) . Zonet zag ik dat de Betta aan de onderkant van het filter werd vastgezogen, gelukkig kwam hij zelf wel weer vrij.
Dezelfde Betta zagen wij ook als boosdoener van aangevreten guppystaarten, maar waarschijnlijk hebben zij ook vastgezeten in het filter? De vinnen van de betta zijn nu namelijk ook aardig toegetakeld :( heeft iemand hier dezelfde ervaring, is dit filter te sterk voor een keine bak, of juist voor kleine visjes?

En wat is dan een goed vervangend filter voor ons bakje? Er is zoveel te koop, dat wij door de bomen het bos niet meer zien ;-)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

AquaHome

Re: Superfish Aquaflow 200

Bericht door AquaHome »

Als het goed is kun je van de aquaflow de uitmonding ook verstellen, deze zou ik dan een beetje richting ruit richten. Je zou kunnen proberen om een stuk decoratie, hout of steen voor de pomp te zetten om er een beetje voor te zorgen dat de filter inlaat wat afgeschermd is.

Dit filtertje is inderdaad wel wat sterk, daar het een opgegeven capaciteit heeft van 200-400L per uur, wat een 55 liter bakje aardig in stroomversnelling kan brengen.

Betta's staan er trouwens wel redelijk bekend om dat ze vinnetjes kunnen bijten, dus dat zou heel goed bij je guppy's het geval kunnen zijn.

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Dankjewel voor het snelle antwoord.

Wanneer ik decoratie voor de inlaat zet, is de filtering dan nog wel goed, of blijft er dan te veel troep ronddrijven?
En wat zou eventueel een beter filter zijn voor mijn bak?

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Het is een kwestie van proberen met een stukje decoratiematriaal, maar ik denk dat je filter capaciteit ruim voldoende is om er iets voor te kunnen zetten je sluit tenslotte niets af, je zet er alleen iets voor.

Wat je ook kunt proberen is er iets fijner filterelement in het filtertje doen, hierdoor is er iets meer weerstand waardoor je filtertje wat minder hard stromen kan.

In principe denk ik dat je nog niet direct een ander filtertje nodig hebt.

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Ik heb nu iets voor het filter gezet, kijken of het helpt. Vandaag wel een dode gup zonder staart gevonden :(

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Zie niet zo veel nut in het er voorzetten van decoratie matriaal, de vissen kunnen dan immers nog steeds bij de aanzuig komen.
Het enige wat echt help is een korf er omheen of een ander pomp met een beter afgeschermde aanzuig.

ik ken de betrokken pomp niet maar wat ik op de plaatjes zie is het een pomp met een schuimfilter en een aanzuig met sleuven, ik kan me met die constructie bijna niet voorstellen dat hij vissen aanzuigt of heb je alleen een losse pomp hangen want dat is idd vragen om problemen.

het is in ieder geval duidelijk dat je er snel iets aan moet doen.

Een pompje van de helft van de capaciteit moet al ruim voldoende zijn voor jullie bak.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Ik verbaas me erover hoevaak er kleine aquaria geleverd worden met veel te zware pompjes.....

Misschien is toch wel verstandig om een pompje te nemen met wat minder vermogen inderdaad...Die interne pompjes hebben vaak ook niet veel weerstandsverlies.

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Misschien de Hydor Crystal K10 duo filter een beter alternatief?

170 liter per uur.
Vermogen: 4 watt.
Filter oppervlakte: 100 cm³.
Voor aquaria tot 50 liter.

Afbeelding

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Ik zie tot mijn grote schaamte dat ik nooit meer gereageerd heb hier. Hoe het is afgelopen: wij hadden ziekte in de bak... Bijna alle visjes zijn doodgegaan en ik ga er vanuit dat diezelfde ziekte ook de kapotte vinnen heeft veroorzaakt, en dat de vissen zo verzwakt waren dat ze daarom naar het filter toegezogen werden. Inmiddels is alles in de bak weer gezond, veel jong guppen die allemaal probleemloos rondzwemmen en de Aquaflow 200 draait nog steeds.