En ze worden zwak. Ik heb er al 3 gezien die worden opgepeuzeld door een Helena
Help! Garnalen zitten masaal bovenin!
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Re: Help! Garnalen zitten masaal bovenin!
De ammoniak is 0 nu. Maar er zitten er nog steeds een stuk of 13 bovenin.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ik heb zojuist gehoord dat er nog een winkel in de buurt is die waterwaardes test. Morgenochtend vroeg sta ik daar dus op de stoep. Ben heel benieuwt of er teveel ijzer in zit. Als dat zo is, gaat de drakensteen er direct uit.
Je zou misschien een grote vaas kunnen pakken even kleine steentjes erin of iets wat je over had van je aquarium. Wat mos erbij en daar de garnaaltjes in doen wel je kamertemperatuur boven 18graden houden dan zullen ze kunnen aansterken (spreek tegen wanneer fout) Weet niet of het werkt maar zal een optie kunnen zijn als er water waarden verkeerd zijn. Niet meteen geloven eerst andere hierover laten beslissen.... 
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^
De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.
De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ik heb net water laten testen in de winkel.
Ammoniak is 0, nitriet is 0, ijzer is 0 en koper is 0.
Ik heb een watervoorbereider meegekregen, in de hoop dat dat helpt als ik dat bij het nieuwe water voeg. En anders zou ik het echt niet meer weten.
Het wist niet wat ik met mijn ammoniaktest aan moest, omdat de bijsluiter een andere hoeveelheid testwater noemde (5ml) als het kaartje met de kleuren (10ml). Daarom heb ik gister een ander merk test gekocht, en die gaf nul aan. Vreemd genoeg blijft de oude test wel aangeven dat er 0,2 ammoniak in het water zit. Dus waarschijnlijk is er iets mis met die test. ik weet nu dus niet, of er echt ammoniak in het water gezeten heeft maar dat denk ik dus niet
\Gewoon maar verder blijven gaan met dagelijks water verversen, denk ik dan? En dan met gebruik van de watervoorbereider, om zeker te weten dat het niets is dat in het leidingwater zit.
Ammoniak is 0, nitriet is 0, ijzer is 0 en koper is 0.
Ik heb een watervoorbereider meegekregen, in de hoop dat dat helpt als ik dat bij het nieuwe water voeg. En anders zou ik het echt niet meer weten.
Het wist niet wat ik met mijn ammoniaktest aan moest, omdat de bijsluiter een andere hoeveelheid testwater noemde (5ml) als het kaartje met de kleuren (10ml). Daarom heb ik gister een ander merk test gekocht, en die gaf nul aan. Vreemd genoeg blijft de oude test wel aangeven dat er 0,2 ammoniak in het water zit. Dus waarschijnlijk is er iets mis met die test. ik weet nu dus niet, of er echt ammoniak in het water gezeten heeft maar dat denk ik dus niet
\Gewoon maar verder blijven gaan met dagelijks water verversen, denk ik dan? En dan met gebruik van de watervoorbereider, om zeker te weten dat het niets is dat in het leidingwater zit.
-
timothymeertens
- 800-1000

Water behandelen hoeft niet (vroeger wel).maar als jij je daar zekerder mee voelt mag het kan nooit kwaad .ik zou overschakelen op wekelijks verversen en even blijven meten .binnen 3 weken is je filter zeker ingedraaid dan hoeft dit niet meer .
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Mijn filter is al maanden ingedraaid. Die draait al vanaf 1 augustus en daarna heb ik wel de watten uitgespoeld maar nooit vervangen.
Zou het ook door de crypto's kunnen komen? Die zijn blijkbaar boven water gekweekt, want ik zag zaterdag al dat ze bruine bladeren beginnen te krijgen. Geven die misschien, doordat de bladeren bruin worden, een stof af waar de garnalen niet blij van worden?
Zou het ook door de crypto's kunnen komen? Die zijn blijkbaar boven water gekweekt, want ik zag zaterdag al dat ze bruine bladeren beginnen te krijgen. Geven die misschien, doordat de bladeren bruin worden, een stof af waar de garnalen niet blij van worden?
Vervelend dat je er nog niet vanaf bent!
Naar mijn weet leveren crypto's geen problemen op bij garnalen, maar misschien wel slim om de dode bladeren (nu het niet zo goed gaat in de bak) bijtijds te verwijderen.
Heb je het filtermateriaal ook al eens vervangen?
Te weinig doorstroming door bijvoorbeeld verzadigd filtermateriaal geeft ook problemen.
(Niet alles in 1 keer, anders ben je je bacteriën kwijt
)
Naar mijn weet leveren crypto's geen problemen op bij garnalen, maar misschien wel slim om de dode bladeren (nu het niet zo goed gaat in de bak) bijtijds te verwijderen.
Heb je het filtermateriaal ook al eens vervangen?
Te weinig doorstroming door bijvoorbeeld verzadigd filtermateriaal geeft ook problemen.
(Niet alles in 1 keer, anders ben je je bacteriën kwijt
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

De bladeren zijn nog niet dood maar wel bruin aan het worden al. Dus allemaal toch gewoon verwijderen voor de zekerheid?
Nee, ik heb het nog niet vervangen. Iedereen die ervaring heeft met dit filter, zegt dat het zeker een jaar mee zou moeten kunnen gaan. Of ze gebruiken het tot het kapot begint te scheuren ofzo. Beiden is bij mij nog niet het geval. Ik spoel het iedere 3 tot 4 weken uit, het ene patroon grondig en het andere even vlug om de puinhoop eraf te spoelen. De keer daarna doe ik het andersom.
Nee, ik heb het nog niet vervangen. Iedereen die ervaring heeft met dit filter, zegt dat het zeker een jaar mee zou moeten kunnen gaan. Of ze gebruiken het tot het kapot begint te scheuren ofzo. Beiden is bij mij nog niet het geval. Ik spoel het iedere 3 tot 4 weken uit, het ene patroon grondig en het andere even vlug om de puinhoop eraf te spoelen. De keer daarna doe ik het andersom.
Pff, dan zou het filter ook niet de boosdoener kunnen zijn.
Eerlijk gezegd, ik weet het niet meer Karin
Zou het blad van de crypto's ook lekker laten zitten zolang het leeft. Ze moeten ook even wennen als ze van emers weer submers komen te staan, dus misschien vandaar de verkleuring in het blad. Geef dit ook even de tijd, en als het dan toch echt dood gaat kun je het blad altijd nog verwijderen.
Eerlijk gezegd, ik weet het niet meer Karin
Zou het blad van de crypto's ook lekker laten zitten zolang het leeft. Ze moeten ook even wennen als ze van emers weer submers komen te staan, dus misschien vandaar de verkleuring in het blad. Geef dit ook even de tijd, en als het dan toch echt dood gaat kun je het blad altijd nog verwijderen.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ja, dat zal ongetwijfeld de reden zijn van de verkleuring in het blad. En dat gaat ook vanzelf wel weer over. Maar sterven deze bladeren dan niet sowieso af? En geven ze misschien een of ander goedje af, omdat ze bruin worden wat de garnalen niet fijn vinden? Hoewel, dat lijkt me aan de ene kant sterk. Ze zouden het juist moeten opruimen en er niet voor terugdeinzen.
Bij de ene plant sterven er aardig wat bladeren af, bij de andere weer helemaal niks. Hoe dat met crypto's is wanneer ze van emers naar submers gaan durf ik niet te zeggen, al verwacht ik dat het wel meevalt.
Maar goed, je garnalen, en nu ga ik een hele wilde gok doen die waarschijnlijk nergens op uitkomt.
Zou het planaria kunnen zijn? http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=41&t=7395
Al snap ik dan niet waarom ze met zn allen bovenin gaan zitten.
Maar goed, je garnalen, en nu ga ik een hele wilde gok doen die waarschijnlijk nergens op uitkomt.
Zou het planaria kunnen zijn? http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=41&t=7395
Al snap ik dan niet waarom ze met zn allen bovenin gaan zitten.
Vervelend Karin!
Overigens wil ik even toevoegen dat sommige Crypto's groen zijn in bovenwatervorm en bruin in onderwatervorm. Dat zou goed kunnen verklaren waarom die van jou bruine bladeren krijgen
Overigens wil ik even toevoegen dat sommige Crypto's groen zijn in bovenwatervorm en bruin in onderwatervorm. Dat zou goed kunnen verklaren waarom die van jou bruine bladeren krijgen
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Fabian, dat idee heb ik van 1 van de crypto's we inderdaad. Ik heb 2 soorten: de walkeri en de wendtii. Een van beide wordt inderdaad egaal bruin en dat is ook wel een mooie kleur, alsof het zo hoort. Maar de ander wordt vlekkerig bruin, de kleur van een herfstblad.
Alrik, toen ik donderdag de planten in de gootsteen schoonspoelde om eventuele kleine garnaaltjes eruit te halen, vond ik wel hele kleine wormpjes. Dat waren wormpjes van iets meer dan een cm, hooguit anderhalf, en niet meer dan een mm in doorsnee. Maar ze leken me rond, niet plat. Net een heel kleine dunne lintworm en het bewoog zich voort als een zwemmende slang. Ik kon ook geen duidelijke kop onderscheiden maar ze waren zo klein. Ik heb ze eigenlijk niet met een vergrootglas bekeken.
Ik weet niet hoe groot planaria is?
Alrik, toen ik donderdag de planten in de gootsteen schoonspoelde om eventuele kleine garnaaltjes eruit te halen, vond ik wel hele kleine wormpjes. Dat waren wormpjes van iets meer dan een cm, hooguit anderhalf, en niet meer dan een mm in doorsnee. Maar ze leken me rond, niet plat. Net een heel kleine dunne lintworm en het bewoog zich voort als een zwemmende slang. Ik kon ook geen duidelijke kop onderscheiden maar ze waren zo klein. Ik heb ze eigenlijk niet met een vergrootglas bekeken.
Ik weet niet hoe groot planaria is?
Ik heb het ook moeten opzoeken hoor, maar volgens deze bron: http://www.waterwereld.nu/platworm.php
Worden ze ongeveer 2cm. Er staat ook veel andere nuttige informatie over Planaria.
Mocht het Planaria zijn is het gelukkig goed te bestrijden met Flubenol 5%, nadeel is weer dat dit middel ook heel goed tegen alle slakken werkt. Wil je dat die het overleven moeten ze echt uit de bak.
Maar goed, het is voor mij nog steeds geen verklaring waarom de garnalen dan bovenin gaan zitten.
Misschien dat het bij het gedrag van een vergiftigde garnaal hoort, maar wat ik lees over hoe planaria garnalen vergiftigen kan ik hiermee niet het massagedrag verklaren.
Worden ze ongeveer 2cm. Er staat ook veel andere nuttige informatie over Planaria.
Mocht het Planaria zijn is het gelukkig goed te bestrijden met Flubenol 5%, nadeel is weer dat dit middel ook heel goed tegen alle slakken werkt. Wil je dat die het overleven moeten ze echt uit de bak.
Maar goed, het is voor mij nog steeds geen verklaring waarom de garnalen dan bovenin gaan zitten.
Misschien dat het bij het gedrag van een vergiftigde garnaal hoort, maar wat ik lees over hoe planaria garnalen vergiftigen kan ik hiermee niet het massagedrag verklaren.
Voor mij was het gewoon een wilde gok, maar misschien dat iemand anders hier meer kennis over heeft?http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=41&t=7395 schreef:Garnalen zijn aaseters en detrituseters. Om zich te beschermen tegen giftige stoffen hebben ze een opslagorgaan in hun kop. Echter de stoffen die zijn opgeslagen kunnen niet worden uitgescheiden. Eenmaal vol, zullen de giftige stoffen gewoon het lichaam ingaan en zal de garnaal sterven.
Misschien dat het sowieso slim is om te onderzoeken wat voor wormpjes dit zijn.karinD schreef:... vond ik wel hele kleine wormpjes. ...
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ze leken niet op de foto's van planaria. Ze waren veel dunner. Dus zal het wel een ander wormpje zijn geweest.