Slechte doorstroming
Slechte doorstroming
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een ciano bak van 100x35x60 waar ik een jbl profi 901 onder heb staan.
Nu heb ik alleen het idee dat ik heel weing doorstroming in de bak heb,planten zie ik niet/nauwelijk bewegen en er blijft naar mijn idee veel vuil op de bodem liggen,ook als er voer in de buurt ligt van de aanzuig pomp zie ik dit er niet echt naar toe getrokken worden,pomp heb diverse malen na gekeken maar deze lijkt zijn werk opzich goed te doen(is 5 weken oud)en geen extreme vervuiling aanwezig.mijn vraag is wat kan ik het beste voor uitstroom monteren?heb nu sproeibuis gemonteerd,maar heb ook nog mondstuk er bij zitten,welke is het beste om te monteren?of moet ik eventueel een extra stromingspomp monteren?of is misschien de hoogte van het aquarium het probleem?graag jullie mening.
Groet
Gino
Ik heb een ciano bak van 100x35x60 waar ik een jbl profi 901 onder heb staan.
Nu heb ik alleen het idee dat ik heel weing doorstroming in de bak heb,planten zie ik niet/nauwelijk bewegen en er blijft naar mijn idee veel vuil op de bodem liggen,ook als er voer in de buurt ligt van de aanzuig pomp zie ik dit er niet echt naar toe getrokken worden,pomp heb diverse malen na gekeken maar deze lijkt zijn werk opzich goed te doen(is 5 weken oud)en geen extreme vervuiling aanwezig.mijn vraag is wat kan ik het beste voor uitstroom monteren?heb nu sproeibuis gemonteerd,maar heb ook nog mondstuk er bij zitten,welke is het beste om te monteren?of moet ik eventueel een extra stromingspomp monteren?of is misschien de hoogte van het aquarium het probleem?graag jullie mening.
Groet
Gino
Re: Slechte doorstroming
Als je de uitstroom, dus waardoor het gefilterde water door in het aquarium komt, boven water houdt, komt er dan gewoon water uit ?
Zo ja....hoeveel is dit ? (klein straaltje of een heleboel)
Zo ja....hoeveel is dit ? (klein straaltje of een heleboel)
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
Hoi,
Ja er komt water uit de gaatjes van de sproeibuis,dit komt er met een boogje uit..
Ja er komt water uit de gaatjes van de sproeibuis,dit komt er met een boogje uit..
Als de sproeibuis ondergedompelt is voel ik dit heel lichtjes tegen met hand aanstromen,en de oppervlakte beweegt heel ligtjes(sproeibuis dan net onder wateroppervlakte gemonteerd en sproeit rechtuit)
Dan zitten jouw buizen in ieder geval goed aangesloten en werkt het motortje ook, maar ja....werkt ie wel goed genoeg ?
Is de filter nieuw aangeschaft ?
Het zouden de volgende dingen kunnen zijn:
Is de filter nieuw aangeschaft ?
Het zouden de volgende dingen kunnen zijn:
- * Het rotortje is kapot (gaat het apparaat ratelen)
* De aanzuigbuis of de uitstroombuis zit verstopt
* Het filter is té vol gepropt met (fijn) filtermateriaal
* De opvoerhoogte is te groot, waardoor de filter het water niet op kan stuwen
* Er zit lucht in het filter (dit kan je horen aan de filter en er komen belletjes uit de uitstroom
Hoi sjakie,
Filter is nieuw aangeschaft,rotortje werkt goed,pomp maakt geen herrie en heb ik zaterdag nog nagekeken(rotor en huis schoongemaakt)
De spoeibuis zit niet verstopt.
Het filter zit met orginele filter materiaal van jbl(sponsen)deze gecheckt en zijn niet ernstig vervuild.
De opvoerhoogte is ca een meter,moet volgens mij geen probleem zijn.
Lucht zit er niet in pomp loopt super stil..
Mag ik vragen wat jullie hbben gemonteerd als uitstroom?de sproeibuis of mond,wat geeft de meest stroming?
Filter is nieuw aangeschaft,rotortje werkt goed,pomp maakt geen herrie en heb ik zaterdag nog nagekeken(rotor en huis schoongemaakt)
De spoeibuis zit niet verstopt.
Het filter zit met orginele filter materiaal van jbl(sponsen)deze gecheckt en zijn niet ernstig vervuild.
De opvoerhoogte is ca een meter,moet volgens mij geen probleem zijn.
Lucht zit er niet in pomp loopt super stil..
Mag ik vragen wat jullie hbben gemonteerd als uitstroom?de sproeibuis of mond,wat geeft de meest stroming?
Je bak is iets van 200 liter met een pomp zoals jij gebruikt de jbl profi 901 pomp je 900l/h volgens de fabrikant.
dat is onder optimale omstandigheden het is een laag verbruiks pomp dat wil zeggen dat hij minder stroom gebruikt maar ook meer moeite heeft met opvoerhoogte.
je kan er dus rustig van uit gaan dat er zeker 25% verloren gaat t.o.v. de orginele 900 liter dus pak hem beet 700 liter blijft er over royaal gerekend.
voor een goede doorstroming in een CO2 bak adviseert men 10 x de bak inhoud in jouw geval dus 2000 liter/uur.
jij zit nu aan 3 x de bak inhoud en ja das geen overdreven stroming.
je gebruikt een spraybar begrijp ik die monteer je het beste over de lengte langs de achterwand zo dat de openingen net onder water zitten.
daarnaast alle tips van Sjakie eens bekijken anders doet je pomp niet eens de 600l/h.
dat is onder optimale omstandigheden het is een laag verbruiks pomp dat wil zeggen dat hij minder stroom gebruikt maar ook meer moeite heeft met opvoerhoogte.
je kan er dus rustig van uit gaan dat er zeker 25% verloren gaat t.o.v. de orginele 900 liter dus pak hem beet 700 liter blijft er over royaal gerekend.
voor een goede doorstroming in een CO2 bak adviseert men 10 x de bak inhoud in jouw geval dus 2000 liter/uur.
jij zit nu aan 3 x de bak inhoud en ja das geen overdreven stroming.
je gebruikt een spraybar begrijp ik die monteer je het beste over de lengte langs de achterwand zo dat de openingen net onder water zitten.
daarnaast alle tips van Sjakie eens bekijken anders doet je pomp niet eens de 600l/h.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik heb hele andere externe filters (Eheim, 2 stuks), maar moet zeggen dat ik ff nagekeken heb welke filter jij hebt en moet zeggen dat deze erg mooi is
Qua uitstroom heb ik geen standaard iets.....
Ik heb mijn spray bar zelf gemaakt van een soort plexi glas pijp.
Gaatjes er in geboord en aangesloten op de uitlaat.
Helaas fotootje uploaden werkt niet, doe ik later wel.
Qua uitstroom heb ik geen standaard iets.....
Ik heb mijn spray bar zelf gemaakt van een soort plexi glas pijp.
Gaatjes er in geboord en aangesloten op de uitlaat.
Helaas fotootje uploaden werkt niet, doe ik later wel.
Zoals Stylz al aangaf, kan je het beste de spray bar aan de achterzijde monteren.
Hieronder twee voorbeelden van stromingsrichting.
Voorbeeld 1: Spray bar aan de achterwand. Daarbij hoeft het water een kortere afstand af te leggen.
Voorbeeld 2: Spray bar of uitstroommond aan de zijwand. Daarbij legt het water een langere afstand af.

Voor de rest heb je denk ik nu voldoende aanknopingspunten om te onderzoeken of het aan de filter ligt, aan de stromingsrichting, of aan beide
Gewoon blijven vragen als je meer wilt weten, maar denk dat je eerst zaken uit moet sluiten.
Succes voor nu
Hieronder twee voorbeelden van stromingsrichting.
Voorbeeld 1: Spray bar aan de achterwand. Daarbij hoeft het water een kortere afstand af te leggen.
Voorbeeld 2: Spray bar of uitstroommond aan de zijwand. Daarbij legt het water een langere afstand af.

Voor de rest heb je denk ik nu voldoende aanknopingspunten om te onderzoeken of het aan de filter ligt, aan de stromingsrichting, of aan beide
Gewoon blijven vragen als je meer wilt weten, maar denk dat je eerst zaken uit moet sluiten.
Succes voor nu
Super bedankt voor jullie reacties,echt top!
Ik vrees toch dat de pomp dan gewoon te weing doet voor dit aquarium,pomp vertoon geen mankementen etc
De spraybar heb ik zoals jullie aangeven op de achterwand gemonteerd en aanzuig rechtsachter,maar als ik de spray ar rechtuit laat spayen dan zie ik de planten niet bewegen en zie het bodemvuil ook gewoon blijven liggen op de bodem:-(
Is het dan misschien wat om een 2e pomp aan te schaffen?of misschien extra stromingomp?
Ik vrees toch dat de pomp dan gewoon te weing doet voor dit aquarium,pomp vertoon geen mankementen etc
De spraybar heb ik zoals jullie aangeven op de achterwand gemonteerd en aanzuig rechtsachter,maar als ik de spray ar rechtuit laat spayen dan zie ik de planten niet bewegen en zie het bodemvuil ook gewoon blijven liggen op de bodem:-(
Is het dan misschien wat om een 2e pomp aan te schaffen?of misschien extra stromingomp?
Stromingspomp zou kunnen helpen om de voedingsstoffen beter naar de plantjes te transporteren.
Geen idee of deze effect zou hebben in jouw situatie om het bodemvuil alsnog naar jouw aanzuiging van het filter te verplaatsen.
Dit, omdat je filter blijkbaar gewoon te weinig capaciteit heeft, dus daardoor ook te weinig kracht in de aanzuiging.
Ga je dan een stromingspompje toevoegen denk ik dat het iets zal helpen, maar het overgrote deel van het vuil weer aan jouw aanzuiging voorbij gaat...........
Geen idee of deze effect zou hebben in jouw situatie om het bodemvuil alsnog naar jouw aanzuiging van het filter te verplaatsen.
Dit, omdat je filter blijkbaar gewoon te weinig capaciteit heeft, dus daardoor ook te weinig kracht in de aanzuiging.
Ga je dan een stromingspompje toevoegen denk ik dat het iets zal helpen, maar het overgrote deel van het vuil weer aan jouw aanzuiging voorbij gaat...........
Dus zal extra filterpomp de beste optie zijn? Moet ik er dan 1met dezelfde capaceit nemen of mag dat ook minder zijn?
Valt deze nog onder de garantie ?Ossie schreef:.....jbl profi 901.....is 5 weken oud.....
Kan je deze terugbrengen ?
Gewoon vertellen, dat deze filter te weinig capaciteit heeft voor jouw bak en verder geen discussie aangaan met de winkelier
Beter is om er dan eentje te nemen met (veel) meer capaciteit, bijvoorbeeld de Profi 1501 (1400L/u.), of een ander filter van nóg even iets meer capaciteit. Mocht er dan te veel stroming optreden, is deze veelal wel te 'knijpen' (= minder harde uitstroom)..........
Ja stromings pompje kan ook, maar vaak is vis/garnaal veilig een probleem met stromings pompen.
echte stromings pompen geven heel veel stroming voor heel weinig stroom

op zich zal je filter capaciteit wel genoeg zijn voor je bak maat en niet alle stroming hoeft door je filter te gaan.
echte stromings pompen geven heel veel stroming voor heel weinig stroom

op zich zal je filter capaciteit wel genoeg zijn voor je bak maat en niet alle stroming hoeft door je filter te gaan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Oke thanks,maar misschien wat stoms hoor,maar hoort een extern filter het bodemvuil op te zuigen of dient het filter alleen als waterzuiveraar? In dat geval hoef ik natuurlijk ook geen extra kosten te maken door bv een nieuwe pomp aan te schaffen.Want mijn water is redelijk helder alleen duurt vrij lang voordat het zweefvuil afgezogen is na bv werkzaamheden.hoe is jullie ervaring,is de bodem vrij schoon doordat de pomp dat gedeeltelijk afzuigt?