Welk voedingstekort heb ik?

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Welk voedingstekort heb ik?

Bericht door Alrik »

De titel zegt het al, ik heb een voedingstekort, maar welke?
Ik dacht zelf aan een ijzertekort, wat denken jullie?

Zie hier het (nieuwe) blad van de javavaren, de punt van het blad is wat doorzichtig.
Afbeelding

En het (grote en nieuwe) blad van de anubias, daarvan is de punt geel/bruin.
Afbeelding

Nou zal me waarschijnlijk de Estimative Index aangeraden worden en deze wil ik ook graag proberen, maar heb daar nog wel een aantal vragen over:

Allereerst kan men een bemestingsschema aanmaken op aquariumbemesting.nl. Hoe betrouwbaar is dit schema? Zijn er nog andere dingen nodig, of kan ik juist dingen weglaten, of....?

Ten tweede, hoe shrimp-safe is de EI-methode? Ik hoor namelijk een beetje tegenstrijdige berichten.

En tot dusver als laatste; moet ik ook doorgaan met easycarbo & profito? (Profito = sporenelementen dus die kan ik dan volgens mij laten vallen aangezien je bij de EI-methode ook sporenelementen toevoegt, toch...?)

Sjakie
400-600
400-600

Re: Welk voedingstekort heb ik?

Bericht door Sjakie »

Hoi Alrik,

Tekenen van Voedingstekort bij Aquariumplanten:

Calcium tekort kunt u herkennen als de nieuwe bladeren zijn vervormd of klein
blijven. Bestaande bladeren blijven echter wel groen.
Stikstof tekort kunt u herkennen als de bovenste bladeren lichtgroen zijn, en
de lagere bladeren geel. De onderste bladeren (de oudere bladeren) zijn geel en
verschrompeld.
Kooldioxide tekort kunt u herkennen als er witte neerslag op de planten rust,
en als er groeistoornissen zijn. Planten sterven af.
Fosfaat tekort kunt u herkennen als de bladeren donkerder zijn dan normaal
hoort te zijn, en vallen uiteindelijk af.
IJzer tekort kunt u herkennen als de jonge bladeren geel/wit gekleurd zijn en
groene nerven heeft. Volwassen bladeren zijn normaal groen gekleurd zoals het
hoort te zijn.
Kalium tekort kunt u herkennen als vergelende punten en randen aan de
bladeren, vooral bij jonge bladeren. Dode of gele vlekken verschijnen op de
bladeren.
Mangaan tekort kunt u herkennen aan gele vlekken en of grote gaten tussen
de nerven van het blad.
Magnesium tekort kunt u herkennen als de lage bladeren vergelen van de top
naar binnen. De nerven blijven echter groen.

In de plantenvoedingen zitten normaal gesproken voldoende sporenelementen en macrovoedingsstoffen om deze tekorten op te heffen. Wanneer de planten een van deze tekorten heeft kunt u het beste goed water verversen en opnieuw de plantenvoeding toedienen. Maar in dit stadium nooit de voeding hoog opvoeren.
De planten hebben problemen met groeien en zullen de teveel aan plantenvoeding nooit opmaken.
Dit kan leiden tot andere problemen. (Alg)
Wanneer er echt een ijzer tekort is kunt u deze oplossen door buiten de plantenvoeding, vloeibare ijzerbemesting toe te dienen.
Een te hoge geleidbaarheid (μs=microsiemens) zorgt ervoor dat plantenvoeding, CO2 e.d minder goed worden opgenomen. Wanneer water vervuild is (of bodem) dan neemt de weerstand van het water af en de geleidbaarheid neemt toe.
Een geleidbaarheid van rond de 400-500 μs is prima voor de meeste aquaria.

Bron: aquaplantsonline
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt voor je antwoord Sjakkie.
Ik had mezelf (uit een andere bron) ook al ingelezen over de symptomen bij verschillende voedingstekorten, echter kon en kan ik mijn tekort nog steeds niet plaatsen. Het lijkt het meeste op ijzer of kalium maar het is gokwerk.

Mede daarom zat ik ook al te denken aan de EI-methode maar voordat ik daar aan begin zit ik toch met een aantal vragen (zie mijn eerste bericht). Hopelijk kunnen die beantwoord worden. :)

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Alrik schreef:EI (Estimative Index):
Allereerst kan men een bemestingsschema aanmaken op aquariumbemesting.nl. Hoe betrouwbaar is dit schema?
Ik heb gewoon de gevraagde gegevens op hun site ingevuld en hun de benodigde benodigdheden laten benoemen en berekenen. Werk er nu een jaartje mee en waar ik voorheen last had van algen en niet al te beste plantjes, groeit alles nu erg goed.
Zijn er nog andere dingen nodig, of kan ik juist dingen weglaten, of....?
Ik gebruik alleen dit, alleen bij mijn Ludwigia's gebruik ik wat kleikorrels voor bij de wortels.
Of dit nu écht nodig is?
Verder dus alleen de Micro en Macro (voedingsstoffen) welke ik zelf afweeg en aanlengt met osmose.
Ten tweede, hoe shrimp-safe is de EI-methode? Ik hoor namelijk een beetje tegenstrijdige berichten
Mijn garnalen hebben er totaal geen last van. Ze planten zich zelfs voort in rap tempo.
En tot dusver als laatste; moet ik ook doorgaan met easycarbo & profito? (Profito = sporenelementen dus die kan ik dan volgens mij laten vallen aangezien je bij de EI-methode ook sporenelementen toevoegt, toch...?)
Dit voeg je al toe door het Macro gedeelte.

Voor meer info over de mogelijkheden, verwijs ik je toch even terug naar http://www.aquariumbemesting.nl

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Wederom bedankt voor je antwoord. :)
Goed om te weten dat het gewoon gebruikt kan worden met garnalen, en ik de easycarbo en profito links kan laten liggen als ik de EI-methode gebruik.

Voor de rest had ik me al redelijk goed ingelezen over de Estimative Index, en daarom ook de vraag welk voedingstekort ik heb en of het schema van aquariumbemesting.nl betrouwbaar is. Ik zal deze vragen nog even wat verder uitleggen.

Volgens deze bron: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/pl ... ige-uitleg
De primaire voedingsstoffen zijn de macro voedingsstoffen - stikstof (N), fosfor (P), Kalium (K), en de micro-elementen - sporenelementen (IJzer (Fe) kan ook worden aangevuld indien nodig). De sporenelementen worden altijd geleverd met gebruiksaanwijzing. Indien we deze volgen treden er normaal gesproken nooit tekorten op van deze voeding.
De EI-methode geeft dus toegang tot alle voedingsstoffen, maar kan het nog wel nodig zijn om daarnaast nog ijzer toe te voegen. In het geval dat mijn tekort daardoor word veroorzaakt zou ik gelijk ijzergluconaat mee bestellen. Daarom dat ik ook graag zou weten welk tekort ik heb. :)

Verder, volgens dezelfde bron moet het volgende worden toegevoegd:
Uitgangswaarden:
Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
Nu voeg ik CO2 toe en zit ik op meer dan 0,5W/l. Ik zou dus 30-40mg/l Nitraat en 3-4mg/l Fosfaat moeten toevoegen. Het voedingsschema dat men op aquariumbemesting.nl aanmaakt voegt echter het volgende toe:
24.00 ppm NO3 Nitraat
3.00 ppm PO4 Fosfaat
In deze berekening word er geen rekening gehouden met de verlichting (of het CO2-gehalte), en zou ik dus ook te weinig Nitraat toevoegen. Vandaar dus ook de vraag; hoe betrouwbaar is dit schema? Maar misschien had ik de vraag beter kunnen stellen als: Welke waardes moet ik aanhouden bij de EI-methode?

Daarvoor nog even wat gegevens:
Netto inhoud: 50 liter
CO2: 20-40 mg/l
Verlichting: 0,72 W/l (36W)
Verlichtingsduur: 12 u
Temperatuur: 23-25 °C

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Alrik schreef: De EI-methode geeft dus toegang tot alle voedingsstoffen, maar kan het nog wel nodig zijn om daarnaast nog ijzer toe te voegen. In het geval dat mijn tekort daardoor word veroorzaakt zou ik gelijk ijzergluconaat mee bestellen. Daarom dat ik ook graag zou weten welk tekort ik heb. :)
Over jouw tekort kan ik weinig vertellen. Je zou jouw blaadje(s) kunnen bekijken en googlen op afbeelding om misschien wat wijzer te worden. Meer als ik al eerder had beschreven (zie bron Aquaplantsonline) kan ik niet vertellen.
Andere optie: maak een foto van jouw blad/plant en post het op dit forum. Dan is het visueel voor de lezers en kunnen zij het tekort beter plaatsen.
Qua ijzer....Ik voeg Lateriet toe als extra voor mijn rode Ludwigia.
Nu voeg ik CO2 toe en zit ik op meer dan 0,5W/l. Ik zou dus 30-40mg/l Nitraat en 3-4mg/l Fosfaat moeten toevoegen. Het voedingsschema dat men op aquariumbemesting.nl aanmaakt voegt echter het volgende toe:
24.00 ppm NO3 Nitraat
3.00 ppm PO4 Fosfaat
In deze berekening word er geen rekening gehouden met de verlichting (of het CO2-gehalte), en zou ik dus ook te weinig Nitraat toevoegen. Vandaar dus ook de vraag; hoe betrouwbaar is dit schema? Maar misschien had ik de vraag beter kunnen stellen als: Welke waardes moet ik aanhouden bij de EI-methode?
Eerlijkheidshalve hou ik mezelf hier niet meer mee bezig.
Ik heb vele verschillende soorten druppel testjes in huis, maar waren een ramp om de kleurenkaart uiteindelijk uit te lezen.
En....., doe dit niet meer omdat het met de toevoegingen van de EI al een behoorlijke tijd prima verloopt.
Alles groeit en bloeit uitstekend, nauwelijks algjes, dus vindt voor mezelf momenteel geen reden om te testen.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Sjakie schreef:Andere optie: maak een foto van jouw blad/plant en post het op dit forum. Dan is het visueel voor de lezers en kunnen zij het tekort beter plaatsen.
Qua ijzer....Ik voeg Lateriet toe als extra voor mijn rode Ludwigia.
Zijn de foto's in het eerste bericht dan niet zichtbaar? :?
Hoe dan ook, hier anders een tweede poging, met het blad wat groter in beeld.

De Javavaren lijkt gewoon geen pigment te hebben in de punt van het blad.
Afbeelding

Voor de Anubias min of meer hetzelfde verhaal, alleen lijkt de punt hier zelfs dood.
Afbeelding

De druppeltestjes zijn inderdaad niet veel soeps, daar ben ik ook al tegenaan gelopen.
Wellicht moet ik de EI-methode gewoon proberen en kijken hoe mijn planten erop reageren. In het geval dat ik een tekort blijf houden kunnen we het ook op dat moment verder uitzoeken. :)

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Sorry Alrik, had ff niet goed gekeken....
Je had al foto's toegevoegd :oops:

Maar..., jouw tweede reeks is wel dichterbij geschoten, dus meteen zichtbaar.
Weet echter niet wat het zou kunnen veroorzaken. Misschien een ander lezer die dit kan benoemen????

Ben het met jou eens dat de EI het proberen waard is. Ik vindt het tevens goedkoper dan al die middeltjes bij elkaar te schrapen uit de aquariumwinkel. En doe je het dan wel goed? En hoe controleer je dit?
Het is even wennen, maar de EI wierp in mijn geval binnen korte tijd z'n vruchten af.
Er zijn genoeg mensen die deze methode toepassen, vooral bij een aquascape.
Google maar eens rond :lol:

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Heb ook dit nog ergens opgedoken.
Misschien toch wat uitgebreidere info :lol:

Oud blad kleurt gelig/rood KNO3 (nitraat) tekort
Blad laat los en heeft kleine gaatjes in het blad KH2PO4 (fosfaat) tekort
Gelige vlekken op oud blad terwijl nerf groen blijft MgSO4 (magnesium) tekort
Gelige gebieden op oud blad en gelige randen op nieuwe blad. Blad sterft af K2SO4 (sulfaat) tekort
Gelige randen op nieuw blad, schade (vervormingen) / sterfte van nieuwe groei Ca (calcium) tekort
Zwart/bruin blad, plant gaat dood KH2PO4 (fosfaat) overschot
Nieuw blad kleurt geel S (sulfer) tekort
Witte toppen, maar nerven blijven "groen" Fe2 (ijzer) tekort
Gelige vlekken tussen de nerven, start bij rand en punt van het blad Zn (zink) tekort
Dood gelig blad tussen de nerven M (mangaan) tekort
Dode bladpunten en vlekkerige randen Cu (koper) tekort
Nieuwe uitgroei sterft snel B (borium) tekort
Gele vlekken tussen bladnerf, en bruine gebieden tegen de bladrand Mo (molybdeen) tekort
Plant blijft klein, weinig tot geen groei, witte neerslag (calcium) op bladeren CO2 (koolstofdioxide) tekort
Vissen happen naar lucht CO2 (koolstofdioxide) overschot
Slome vissen gecombineerd met geen plant groei O2 (zuurstof) tekort
Plant stopt met groeien / zwarte wortels Substraat vervangen

Bron: http://www.aquariumbemesting.nl

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Dankzij deze kwam ik ook inderdaad uit op het ijzertekort. :)
Ik ga het maar gewoon bestellen, volgens het schema dat aquariumbemesting.nl aanlevert.
Dan word het maar even kijken of mijn tekort hiermee verholpen word..

Hoe voeg jij die lateriet trouwens precies toe?
Staat op de site namelijk dat je het zakje bij het opstarten moet uitstrooien over de bodem, maar bij een bak die al helemaal draait lijkt me dat ook niet echt wenselijk..

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

het effect wat je in de java varen ziet is normaal voor de soort volgens mij, het vult zich van zelf.
Vraag me af of de anubias niet een emerse blad is ?

Voor de rest ja dat verwacht je vast niet ga ook ik uiteraard EI aanbevelen :) zorg dat er geen tekorten zijn en alles komt goed, hoewel te veel voer, te veel licht, te weinig stroming te weinig CO2 enz er zijn nog zat dingen die dan toch nog mis kunnen gaan gelukkig :mrgreen:

Normaal is meten weten, maar in aquarium land met onze druppel testen is meten meestal dwalen :)

mensen gaan van alles doen op basis van vage uitslagen uit druppel testen die zo maar een hele foute waarde geven.
Ik heb altijd zo iets geef NIETS uit aan druppel testen, ververs elke week 50% water en voeg toe volgens EI dan zit je altijd goed en hoef je dus ook letterlijk nooit te meten.

Wat meet je dan wel: temperatuur,pH maar alleen digitaal en met een wekelijks gecalibreerde meter met goed ijkvloeistof en evt CO2 in een continue tester maar dan puur voor indicatie.

GH en KH bepaal je eenmalig op je kraan water kan evt de vis winkel voor je doen vraag de gegeven op van je water leverancier eb zorg dat je Calcium en magnesium goed zijn vul evt bij.

leuke test breng kraan water naar je viswinkel en laat het testen, ben benieuwd wat daar voor uitslagen uit komen :mrgreen:

overigens zit er vrij veel ijzer in profito en in de sporenelementen van aquariumbemesting 6.5 % of zo, kijk trouwens ook een naar de profito en easycarbo van aquarium bemesting dat scheelt best veel.
Ik krijg als fokker behoorlijk kortingen bij Zooplus maar de prijzen van aquarium bemesting haal ik dan nog bij lange na niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Vollediger als dit kan het volgens mij niet Stylz :tums:
Volgens mij hebben we er weer een nieuwe EI-gebruiker bij 8)

En met jouw extra informatie moet het goed komen met zijn bak !

Alrik:
Ik had de Lateriet idd in mijn boden verwerkt tijdens de voorbereiding.
Geen idee of deze elders verkrijgbaar is in tablet/brokvorm, anders is poeder bij een gevulde bak
geen optie volgens mij.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Inderdaad, allebei weer bedankt voor de antwoorden. :D

Het blad van de Anubias is wel echt submers, deze staat al 1 tot 1,5 jaar onderwater.
Deze Anubias (volgens mij Afzeli) vertoonde in al die tijd geen enkele groei, totdat ik weer CO2 ben gaan toevoegen. Dit is het eerste nieuwe blad dat hij heeft aangemaakt.

Maar goed, ik heb in ieder geval de producten besteld op aquariumbemesting.nl, dus hopelijk kunnen we van het weekend met de EI-methode beginnen. Dan zien we na verloop van tijd vanzelf of ik van alle tekorten af ben. :)

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Goed dat je met de EI-methode gaat beginnen. Ik ben er nu ook al een tijdje mee bezig en ik ben er super tevreden over.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Alrik schreef:.....ik heb in ieder geval de producten besteld op aquariumbemesting.nl, dus hopelijk kunnen we van het weekend met de EI-methode beginnen.
Dan zien we na verloop van tijd vanzelf of ik van alle tekorten af ben. :)
Hou ons op de hoogte hoe het verloopt :lol:
Ben erg benieuwd !