Aquarium spullen maken?

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Aquarium spullen maken?

Bericht door wilco »

Hallo,

Ik lees op verschillende plaatsen op het forum dat hier een aantal mensen lekker creatief zijn met het zelf spullen maken voor in het aquarium.. Achterwanden en rotsen enz.

Wat ik veel lees is de basis piepschuim voor bijvoorbeeld een achterwand. Hierop wordt tegellijm gesmeerd/gemaakt. Daarna wordt dit geverfd, en al laatste in de epoxy gezet.

Nou lijkt mij dit ook ontzettend leuk om is te gaan doen / proberen, ik ben alleen benieuwd wat voor materialen er dan specifiek worden gebruikt. De visjes moeten er natuurlijk niet onder gaan leiden.

• Bijvoorbeeld, wat voor soort verf moet / mag je gebruiken.
• Is er nog een beperking op wat voor tegellijm ?
• Epoxy kan dat iedere zijn of een speciale ?
• Moet je nadat je zoiets gemaakt heb dit nog spoelen of op een speciale manier schoonmaken ?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden, had even snel rond gekeken maar kon niet echt een uitleg topic hierover vinden. Als ik deze over het hoofd heb gezien graag een linkje :mrgreen: zodat ik kan gaan studeren :P
80 CM Cayman — Gezelschap Bak
40 CM Aqua 40 — Garnalen Bak
Klik hier voor het topic

Alrik
1000+
1000+

Re: Aquarium spullen maken?

Bericht door Alrik »

Is ook heel leuk om te doen hoor :)

De gebruikte verf en tegellijm zijn voor de vissen niet heel belangrijk. De epoxy die er als laatste overheen gaat zorgt er namelijk voor dat er geen schadelijke stoffen meer kunnen oplossen in het water. Net zoals voor een harde schil waar je vissen niet doorheen kunnen knabbelen.

Tegellijm:
Hiervoor heb ik gewoon normale tegellijm voor gebruikt, niks geen bijzondere variant.
Je kan het piepschuim de eerste keer insmeren met sterk verdunde tegellijm zodat het de tweede laag (die gewoon normaal is aangemaakt) goed pakt.

Verf:
Het is maar net wat jij prettig vind, dankzij de epoxy is het nadien niet meer schadelijk.
Zelf heb ik acrylverf gebruikt, maar het maakt dus eigenlijk niet uit.

Epoxy:
Zorg in ieder geval voor een epoxy die niet poreus is (sommige epoxy-soorten krijgen bubbeltjes).
Velen hier op het forum hebben de epoxy van mr boat gebruikt. Zelf had ik lang niet zoveel nodig en heb ik giet-epoxy opgehaald.
Zo lang de epoxy twee componenten is (hars + verharder) ben ik er vrij zeker van dat het niet uitmaakt welke er gebruikt word. Wanneer deze namelijk is uitgehard is de reactie gestopt en kan hij geen schadelijke stoffen meer loslaten.

Schoonmaken:
Het heeft wel mijn voorkeur nadien alles goed schoon te maken met water + zout, door het zout lossen eventuele schadelijke achterblijvers makkelijker op. Zelf heb ik de boel goed geboend met een harde borstel en vervolgens het "spoel-recept" van de aquariumkit aangehouden (je wandje moet je immers ook nog vastplakken ;))

Veel succes ermee, en ben benieuwd naar je geknutsel!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Verf in principe gewone latex of een andere verf die je nog hebt liggen (hij gaat toch onder de epoxy)
Geen bijzondere soort tegellijm (kan overigens met en zonder tegellijm)
Epoxy ik gebruik die van mr boat maar een andere kan ook.
Goed afspoelen evt een zout badje wat je kan doen is 2 a 3 x 24 uur in schoon water dan is het daarna echt 100 % veilig.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Bedankt voor deze snelle reacties. Wat ik ga maken ben ik nog niet uit, zal denk ik iets simpele worden om mee te beginnen. Maar met deze tips kan ik zeker weer wat, er zijn natuurlijk genoeg standaard dingen voor in het aquarium maar iets helemaal zelf gemaakt is altijd mooier.
Klik hier voor het topic

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Dat was stylz zegt, 2 a 3 keer 24u in schoon water is inderdaad wat ik bedoelde met het "spoel-recept" van de kit. Zelf had ik op die momenten ook nog een pompje met actief kool draaien om de los geweekte stoffen goed op te vangen.

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Wilco:
....een achterwand maken....
Zo heb ik er eentje gemaakt een paar jaartjes geleden......

Eerst goed meten...Meten = weten :lol:
Piepschuim platen bij de bouwmarkt gehaald, zagen, passen en lijmen/vastzetten.
Een aantal uren laten staan.
Afbeelding
Met een brander kort op het schuim om reliëf aan te brengen (pas op voor té lang branden ivm vlammen en gaten in het schuim :!:)
Met PUR schuim de boomstronken erop gespoten.
Dagje laten uitdrogen.
Afbeelding
Tegellijm erop smeren, nog eens smeren en nog eens.....
Kostte mij 3 dagen; elke dag een flinke laag + droogtijd.
Afbeelding
Verven. Heb hiervoor muurverf van de bouwmarkt gebruikt en op kleur gemengd met kleurpoeder.
Wederom laten drogen. De volgende dag nogmaals verven en drogen....
Afbeelding
Deze epoxy heb ik gebruikt, maar Mr. Boat voldoet ruimschoots, alleen had ik hier toen niet de beschikking over.
Drogen en uitharden kost tijd....Stinkt flink trouwens, dus was blij dat ik dit op mijn werk kon doen.
Afbeelding
Het eindresultaat. Glimt erg, maar onder water is dit verdwenen 8)
Afbeelding
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Als we dan toch gaan opscheppen ;)
Ik heb trouwens geen brander gebruikt, maar een staalborstel op tandenborstel-formaat

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

haha en ik een hot knife met latex :)

overigens heb ik roofmate gebruikt dat is net wat steviger dan gewoon piepschuim van de bouwmarkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Wel heel leuk om te zien dat elk soort gereedschap ook zijn eigen afwerking geeft.
- Vind de gasbrander wel richting de lavasteen/kalksteen neigen.
- De mini staalborstel wat meer naar keien.
- En de hotknife overduidelijk naar leisteen/flagstones.

Zo kun je dus ook mooi een afweging maken met welk gereedschap je gaat werken :)

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Wooow gave voorbeelden. Ik ben benieuwd of het mij een beetje gaat lukken. Van de week maar is even winkelen voor wat spullen en is kijken of we een begin kunnen maken :-)
Klik hier voor het topic

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Gave voorbeelden trouwens AA-T & Stylz :duim:
Zo heeft iedereen zijn eigen ideeën en uitwerkingen, met gebruik van de persoonlijk gekozen materialen!

Wilco: Denk wel dat je van tevoren moet beslissen, wat je wilt gaan brouwen. Aan de hand van de door ons beschreven materialen en randbenodigdheden, kun je jezelf goed voorbereiden.
Denk ook even na over een tijdplanning en een geschikte ruimte. Het kan nogal wat troep teweegbrengen en stank.....

Maak een materialenlijst en een begroting, zodat je alles duidelijk in beeld heb en vanuit dat gegeven beslissingen kan nemen.
Want niets is zo zonde, als ergens geld en veel tijd aan te spenderen, zonder bevredigend resultaat.

Succes :lol:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Klopt ben ik helemaal met je eens Sjakie ! Ga ik ook zeker doen, ik denk dat ik ga beginnen met iets van een rots maken met een tunnel voor de cichliden. Maar ik ga is rond kijken voor leuke ideeën. Zag hier al iemand staan die creatief was geweest met PVC, Gaas en Tegellijm. Vanuit daar maar is verder denken wat ik wil en ook natuurlijk de kleur formaat enz enz. Vind het een leuk idee iets zelf te maken voor in men aquarium. Zal hier van de week even langs de lokale verf / doehetzelf winkel te kijken of ze epoxy hebben :-)
Klik hier voor het topic

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Hou bij het maken van een rots/steen ook rekening met het drijfvermogen van het gebruikte materiaal.
Of je moet de keuze maken alles vast te kitten in je aquarium.. ;)

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Dat is inderdaad wel een hele goede om rekening mee te houden. Goede tip :D
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

of een baksteen er in doen :mrgreen:

Je kan ook hier aan denken, zelf maken geeft ook behoorlijk wat kosten, doe als je zelf gaat bouwen wel alles in een goed geventileerde ruimte, en gebruik een bril en wegwerphandschoenen, liefst een hulpje je komt zo maar een derde hand te kort :mrgreen:

Epoxy is heel fijn spul als het eenmaal hard is, ververken ach ja het plakt aan alles en je krijgt het vrijwel niet meer weg, schoonmaak azijn is het enige wat een beetje werkt.