Weet iemand toevallig of ik gewoon de grijse buizen die in de doe het zelf winkels verkocht worden kan gebruiken voor het aanleggen van me aan en afvoersysteem naar me externe filter?
Ik heb een eheim filter gekocht maar de pijpjes die er bij zaten staan nu scheef in de bak.
Dit komt door mijn achterwand. Hier wordt blijkbaar geen rekening mee gehouden door eheim of ander merken.
Nu wil ik zelf dus wat buizen gaan aanleggen.
Aanleg van pijpen externe filter.
Aanleg van pijpen externe filter.
1x Juwel Vision 450. Discusbak.
-
aquafrank
Re: Aanleg van pijpen externe filter.
Beste Niels,
Dit is voor zover ik het weet geen probleem. Ik heb dit soort buizen volgens mij op foto's van marianb gezien. Die heeft een heel mooi cichliden-aquarium waar zij deze pijpen gebruikt voor het afvoeren van water naar en opvoeren uit het biologisch filter. Ook voor het verversen van het water. Volgens mij kan het geen kwaad.
Plastic buizen geven voor zover ik weet geen chemische stoffen af!
Met vriendelijke groeten,
aquafrank
Dit is voor zover ik het weet geen probleem. Ik heb dit soort buizen volgens mij op foto's van marianb gezien. Die heeft een heel mooi cichliden-aquarium waar zij deze pijpen gebruikt voor het afvoeren van water naar en opvoeren uit het biologisch filter. Ook voor het verversen van het water. Volgens mij kan het geen kwaad.
Plastic buizen geven voor zover ik weet geen chemische stoffen af!
Met vriendelijke groeten,
aquafrank
-
jari4now
Niels,
Alle bezitters van grote bakken en biologen gebruiken die grijze PVC buizen om hun filtering aan te sluiten en ze verversen zelfs via dat soort buizen, kan dus absoluut geen kwaad.
Alle bezitters van grote bakken en biologen gebruiken die grijze PVC buizen om hun filtering aan te sluiten en ze verversen zelfs via dat soort buizen, kan dus absoluut geen kwaad.
is geen probleem ik gebruik ze ook in me bak.
wel goede pvc lijm gebruiken en goed laaten droogen en dan goed spoelen met alleen water.
wel goede pvc lijm gebruiken en goed laaten droogen en dan goed spoelen met alleen water.
Oke ik ben blij dit te horen.
Wat voor diameter maten gebruiken jullie?
Ik moet het namelijk ook nog aansluiten op mijn filter ook.
En wil er ook nog een kraantje hier en daar plaatsen voor onderhoud.
Misschien is een terugslagklep ook wel zo veilig als de stroom een keer uit valt.
Wat voor diameter maten gebruiken jullie?
Ik moet het namelijk ook nog aansluiten op mijn filter ook.
En wil er ook nog een kraantje hier en daar plaatsen voor onderhoud.
Misschien is een terugslagklep ook wel zo veilig als de stroom een keer uit valt.
Zelfde diameter aan houden als je slangen nu zijn, anders heb je kans dat je doorstroom snelheid terug loopt.
Voor diameter 16mm neem je elektra buis, maar dan wel de slagvaste (grijze) variant.
Voor diameter 16mm neem je elektra buis, maar dan wel de slagvaste (grijze) variant.
Nu zit ik met nog een vraag over me aanvoer van water uit mijn filter vandaan.
Hoe kan ik het beste mijn pijpje met al die gaatjes erin het beste plaatsen moet ik die naar beneden richten of onder een bepaalde hoek of bij horizontaal?
Het lijkt mij dat het dan beter is voor de luchtbellen en stroming als het horinzontaal staat maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik heb hem namelijk nu zo staan dat het water onder een kleine horizontale hoek wordt ingespoten waardoor de luchtbellen ongeveer 10cm naar beneden worden gestuwd.
Hoe kan ik het beste mijn pijpje met al die gaatjes erin het beste plaatsen moet ik die naar beneden richten of onder een bepaalde hoek of bij horizontaal?
Het lijkt mij dat het dan beter is voor de luchtbellen en stroming als het horinzontaal staat maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik heb hem namelijk nu zo staan dat het water onder een kleine horizontale hoek wordt ingespoten waardoor de luchtbellen ongeveer 10cm naar beneden worden gestuwd.
Je bedoeld een sproeibuis?
Die kun je het beste 1 a 2 cm onder water zetten en dan naar de oppervlakte richten zodat het water zoveel mogelijk in beweging is. Op die manier hoor je geen gekletter van water maar heeft je water voldoende kans om te "luchten".
Die kun je het beste 1 a 2 cm onder water zetten en dan naar de oppervlakte richten zodat het water zoveel mogelijk in beweging is. Op die manier hoor je geen gekletter van water maar heeft je water voldoende kans om te "luchten".