Verlichting stuk en nu ?

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Verlichting stuk en nu ?

Bericht door wilco »

Hey mensen,

Ik heb een klein probleempje en zoek wat advies eigenlijk.

Mijn beide TL's zijn er zojuist voor mijn ogen spontaan mee opgehouden. Als ik ze nu aan en uit doe knipperen ze beiden 1x tegelijk en verder gaan ze niet. Ze zijn dus ben ik bang DOOD :( . Nou heb ik even snel gekeken of het niet iets van een starter is maar dit kan ik zo niet vinden. Lijkt me toch dat als er een starter in zou zitten je hier zo bij zou moeten kunnen.?.?

Stel mijn beide buizen zijn spontaan beide tegelijk overleden, wad kunnen jullie dan adviseren voor vervanging ? Ik zie door de bomen het bos even niet. Veel merken soorten kleuren en maten.

Ik heb een Cayman 80 Pro bak met originele klep.

Is er ook nog iets ( wat geen bakken met geld kost ) wat bevorderlijk is voor planten groei en alg wat tegen kan gaan. Ik heb namelijk geregeld wel last van wat algen in mijn bak ?

Misschien eventueel bepaalde winkels / webwinkels links ?

Alvast bedankt voor alle reacties.
Groetjes Wilco :vis:
80 CM Cayman — Gezelschap Bak
40 CM Aqua 40 — Garnalen Bak
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Re: Verlichting stuk en nu ?

Bericht door stylz »

wilco vermoedelijk is maar een van je lampen kapot, deze staan vaak door geschakeld en als de ene dan uitvalt dan gaat de andere mee uit.

Tegen alg maakt niet uit welke alg:
Redelijk veel planten, niet te veel licht, redelijk wat stroming, zorgen dat je geen tekorten krijgt dus CO2 en sporen elementen toedienen volgens de EI methode, wekelijks water verversen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Omdat je vaak leest witte en blauwe lamp enz ? Ik heb nu 2 standaard gele er in zitten.

Maar hoe kom ik er achter welke lamp defect is ? Ze knipperen beide 1 keer dus daar kan ik het ook niet aan zien :( / En toevallig goedkope shop waar 1 zou kunnen bestellen ?

---

Sporen, CO2, EI methode ? sorry zo gevorderd ben ik nog niet :-) zal is kijken of ik daar ergens een topic over kan vinden.

Water doe ik iedere week een deel verschonen vaak 3/4 emmers ( 10ltr x 3/4 30ltr/40ltr ) Verlichting gemiddeld 10/11 uur per dag aan staan.
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

je hoeft natuurlijk maar een lamp te kopen, is alleen ff zoeken welke van de 2 er stuk is :mrgreen:

ik zou een philips 865 nemen evt in combinatie met een philips 830 als je ze beide wil vervangen.
Je moet je met EI niet te veel af laten schrikken door moeilijke dingen, het principe werkt heel simpel.

Je zoekt uit hoeveel per week je moet doseren, afhankelijk van je bak liters en sterkte verlichting/ wel geen CO2
Je kan daarbij altijd hulp krijgen dat is een vast getal van x gram nitraat x gram fosfaat met x gram kalium dat verdeel je over 3 dagen.
De tussenligende dagen doseer je profito en microsporen elementen, de laatste dag hou je rust.

na een week ververs je 50% van je bak inhoud en klaar, moeilijker is het niet.
Maar het voorkomt echt alg omdat er nooit te korten ontstaan.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Hier kun je een eenvoudige uitleg vinden over de EI-methode: http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg
Ik zelf gebruik het ook en sindsdien worden de algen steeds minder.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Spread the word :mrgreen:

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

ik zou een philips 865 nemen evt in combinatie met een philips 830 als je ze beide wil vervangen.
Zijn deze gewoon bij bijvoorbeeld bouwmarkten verkrijgbaar. De lampen die er nu in zitten / zaten zijn gewoon normale TL's niets aquarium aan. En als ik op internet kijk kosten die +/- 5 tot 10 euro per stuk. Ben net even bij Aquarium zaak geweest, daar betaal ik 25,- per lamp :( dat wordt mij gewoon net wat tegek, gezien ik nog is kans heb dat ze beide stuk zijn.
Je moet je met EI niet te veel af laten schrikken door moeilijke dingen, het principe werkt heel simpel.
Je zoekt uit hoeveel per week je moet doseren, afhankelijk van je bak liters en sterkte verlichting/ wel geen CO2
Je kan daarbij altijd hulp krijgen dat is een vast getal van x gram nitraat x gram fosfaat met x gram kalium dat verdeel je over 3 dagen.
De tussenligende dagen doseer je profito en microsporen elementen, de laatste dag hou je rust.

na een week ververs je 50% van je bak inhoud en klaar, moeilijker is het niet.
Maar het voorkomt echt alg omdat er nooit te korten ontstaan.
Hier ga ik is even rustig naar kijken :mrgreen:

Hier kun je een eenvoudige uitleg vinden over de EI-methode: http://www.barrreport.com/showthread.ph ... -Index-(EI)-eenvoudige-uitleg
Ik zelf gebruik het ook en sindsdien worden de algen steeds minder.
Dat gaan we zeker is even door lezen klinkt interessant en ben nu echt wel beetje klaar met de algen, verpesten snel de looks van aquarium :-( :mrgreen:
Klik hier voor het topic

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

je schrijft 10/11 uur gemiddeld per dag zonder co2.dat lijkt mij toch vrij veel.(co2 te kort)
tijdschakelaar kost maar een paar euro en ik zou maar 8 uur licht geven.(eventueel een rustpauze)
827 en 865 is een mooie combinatie :D
zonder co2 de normale dosis profito aanhouden en nitraat /fosfaat 15/1 aanhouden.
dit lijkt mij voldoende voorlopig :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

je verlichting terug brengen naar 8 uur heeft voor CO2 niveaus niet zo veel nut, na ongeveer 4 uur hebben je planten de CO2 die je in de donkere uren opbouwt opgebruikt, dan krijg je nog 4 uur waar in je planten stagneren en dus algen gaan groeien.
Wat je moet doen omdat te voor komen bij een bak zonder CO2 komt te zitten is 4 uur verlichten 4 uur donker dan loopt de CO2 weer op en weer 4 a 5 uur belichten.
Planten vinden dat prima, tis net of ze in de middag even in de schaduw staan, algen krijgen geen kans.

ff googlen op de lampen philips 865 http://www.tl-lampen.nl/philips-master- ... w-865.html en de 830 andere leverancier ken ze verder beide niet hoor :mrgreen: https://www.klusspullen.nl/a/222579/ver ... tAodC0YAtA aquarium zaken zijn altijd erg duur.
De lampen die zijn verkopen worden in beperkte series gemaakt en zijn dus ook echt veel duurder om te maken.
De kans dat beide lampen op het zelfde moment stuk gaan acht ik 0,00001% of zo :mrgreen:

Hoe kom jij aan 15/1 voor nitraat/fosfaat Timothy, volgens mij is dat 10/1

Kijk maar naar de waardes van barr report.
CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3 - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4 - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH - hoger dan 3

timothymeertens
800-1000
800-1000

(eventueel een tussenpauze)
SORRY 16/1 redfield ratio
Ikzelf gebruik ei methode

timothymeertens
800-1000
800-1000

Sommige vinden RR beter als EI , alles heeft zijn voor en nadelen he .

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover! Ik ga nu even naar Groningen toe om te zoeken naar die Philips lampen. mooiste is als ik ze direct ergens kan halen, anders maar online bestellen. En met alle tips met betrekking tot de algen kan ik vast en zeker ook weer een heel eind vooruit :-D
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

timothymeertens schreef:(eventueel een tussenpauze)
SORRY 16/1 redfield ratio
Ikzelf gebruik ei methode
16/1 is de atoom ratio dus tenzij je atomen telt is de massa ratio handiger dat kan n.l. met een weegschaal :P

de redfield ratio is zeker heel belangrijk geweest tot we er achter kwamen dat het maar een deel van de puzzel was.
Door het gebruik van de redfieldratio gingen mensen n.l. nitraat en fosfaat toevoegen gevolg je kon 2 te korten opheffen, nitraat of fosfaat of beide.
Dan kon als je geen andere remmende factoren had leiden tot goede planten groei en terug dringen van alg uiteraard :mrgreen:
Wat de EI doet is veel meer compleet, de EI methode heft alle te korten op, waardoor planten nooit geremd worden en algen dus ook geen kans maken.
Je moet natuurlijk nog wel op stofjes als Ca en Mg letten want die zitten niet echt in de EI, maar horen er wel bij.

Elke te kort waar je planten tegen aan lopen geeft alg.

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Ondertussen onderstaande 2 buisjes besteld voor in het aquarium.

— Philips Master TL5 HO 24W 827
— Philips Master TL5 HO 24W 865

Hopelijk zo snel mogelijk binnen, dan hebben de vissen ook weer wat meer licht :D En zodra dit dan loopt ga ik bezig met de algen bestrijding op de geadviseerde wijze.
Klik hier voor het topic

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Zojuist al een mail gehad. Lampen zijn verzonden. Na verwachting zijn ze dus morgen binnen. Zullen de vissen weer blij zijn !
Klik hier voor het topic