Weet niet wat te doen.
Alle planten groeien prima, maar als de bladeren wat ouder worden, komen er gaatjes in en dat is niet van de slakjes.
Krijgen elke dag voldoende mest en 10 uren licht per dag.
Het zijn ook alleen maar de planten met grote bladeren, de kleine hebben nergens last van. Ook mijn mos op hout groeit prima.
Heb hem in ieder geval als aquariumplant gekocht in een aquariumzaak.
Maar deze is het niet alleen, alle grote bladeren van de grote planten hebben er last van.
Foto van de hele plant.
Andere plant.
Jong blad heeft er geen last van.
Sorry voor de slechte kwaliteit, maar er valt overdag veel ander licht in het aquarium.
Ik geef ProFito, 1,5 ml. per dag op ongeveer 100 liter water.Niet helemaal ivm hout en bodembedekking.
Ik ververs elke Donderdag ongeveer 40 liter water.
Hieronder een stukje, wat misschien kan helpen.....
Tekenen van Voedingstekort bij Aquariumplanten:
Calcium tekort kunt u herkennen als de nieuwe bladeren zijn vervormd of klein
blijven. Bestaande bladeren blijven echter wel groen. Stikstof tekort kunt u herkennen als de bovenste bladeren lichtgroen zijn, en
de lagere bladeren geel. De onderste bladeren (de oudere bladeren) zijn geel en
verschrompeld. Kooldioxide tekort kunt u herkennen als er witte neerslag op de planten rust,
en als er groeistoornissen zijn. Planten sterven af. Fosfaat tekort kunt u herkennen als de bladeren donkerder zijn dan normaal
hoort te zijn, en vallen uiteindelijk af. IJzer tekort kunt u herkennen als de jonge bladeren geel/wit gekleurd zijn en
groene nerven heeft. Volwassen bladeren zijn normaal groen gekleurd zoals het
hoort te zijn. Kalium tekort kunt u herkennen als vergelende punten en randen aan de
bladeren, vooral bij jonge bladeren. Dode of gele vlekken verschijnen op de
bladeren. Mangaan tekort kunt u herkennen aan gele vlekken en of grote gaten tussen
de nerven van het blad. Magnesium tekort kunt u herkennen als de lage bladeren vergelen van de top
naar binnen. De nerven blijven echter groen.
In de plantenvoedingen zitten normaal gesproken voldoende sporenelementen en macrovoedingsstoffen om deze tekorten op te heffen. Wanneer de planten een van deze tekorten heeft kunt u het beste goed water verversen en opnieuw de plantenvoeding toedienen. Maar in dit stadium nooit de voeding hoog opvoeren.
De planten hebben problemen met groeien en zullen de teveel aan plantenvoeding nooit opmaken.
Dit kan leiden tot andere problemen. (Alg)
Wanneer er echt een ijzer tekort is kunt u deze oplossen door buiten de plantenvoeding, vloeibare ijzerbemesting toe te dienen.
Een te hoge geleidbaarheid (μs=microsiemens) zorgt ervoor dat plantenvoeding, CO2 e.d minder goed worden opgenomen. Wanneer water vervuild is (of bodem) dan neemt de weerstand van het water af en de geleidbaarheid neemt toe.
Een geleidbaarheid van rond de 400-500 μs is prima voor de meeste aquaria.
Nitro durf ik wel, maar easy carbo vind ik eng.
Heb ik in het begin wel toe gevoegd, maar heb ook een keer mee gemaakt dat vooral de maanvissen echt naar lucht aan het happen waren. Gaf toch de hoeveelheid die op de fles staat.
Moet ik misschien dan extra beluchten?
Nee je moet nooit extra beluchten, dat is in een planten bak eigenlijk altijd fout.
Je kan easy carbo ook wat meer verdelen of in een gebied in druppelen waar wat stroming is.
Maak gewoon een kiep klein gaatje in een plastic bekertje evt het easy carbo maat bekertje, dan komt het heel geleidelijk in het water, ik heb overigens nog nooit luchthap reflexen gezien ook niet als ik het geconcentreerd op alg spuit.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."