De Goudvis.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

De Goudvis.

Bericht door Roy H »

Zeer informatief filmpje over de goudvis , kweek ervan en het vervoer naar Nederland.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 31-10-2013
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Re: De Goudvis.

Bericht door stylz »

Ja ze zoemen wel heel erg in op de uitval tijdens transport, laten dan vervolgens rustig vertellen dat een vis niet groter groeit als je hem maar in een klein bakje laat zwemmen wat een onzin :?
Maar ja vertel je dat een goudvis eigenlijk in een groot aquarium of vijver moet dan verkoop je ze niet, nee hoor je kan hem rustig in een klein kommetje doen, leuk voor de kids.

weetje wat triest is, dat we 15 miljoen goudvissen per jaar dood laten gaan in een kommetje.
Triest een vis die nog geen jaar oud wordt terwijl hij er 30 kan worden.
Terwijl we ze met zo veel zorg vervoeren en opvangen, want ze moeten levend bij de klant komen, Bij de klant mogen ze dan dood gaan in een kom op tafel want de verkoop centen heb je dan al binnen. :?
Want ja het tuin centrum heeft ze in een grote bak met een goed filter want ze willen geen uitval, maar voor thuis is uitval juist gewenst dus staat kom er al naast te koop, kijk eens voor 25 euro bent u klaar, filter hoeft niet gewoon ff de vissen in een emmer en elke week je kom ff schoonwater er in klaar.

Maar ja wat geeft het volgend jaar verkoop je toch weer nieuwe en zo blijft het geld rollen, arme goudvis :(
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Idd, zo gaat het helaas wel, Stylz. Sommige info in het filmpje was ik het ook niet mee eens.
Mss zorgt dit filmpje wel voor een stukje bewustwording.
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Roy H schreef:Idd, zo gaat het helaas wel, Stylz. Sommige info in het filmpje was ik het ook niet mee eens.
Mss zorgt dit filmpje wel voor een stukje bewustwording.
Ik hoop het van harte Roy, het is namelijk geen boze opzet van de onschuldige koper, die koopt gewoon een paartje goudvissen, wel een mannetje en een vrouwtje, want ja dat is toch het ideaal beeld :mrgreen:
Het gelukkige gouden stel in een mooie kom en de koper denkt oprecht dat dat niet fout is, want die heeft er net zo veel verstand van dan een koe van pingpongen.

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Hier bij de intratuin gaat dat ook vaak zo. Pa of ma, met kids. Opa en oma met kleinkids. Kom we gaan wat visjes kopen voor de kleintjes. Ja leuk grote kom op tafel, nepplantjes erin, en 3 of 4 goudvisjes, want die kossten niks.
Grrrrrrrrrr Ik heb de stap nog niet genomen om in te grijpen, maar die stap wordt wel steeds kleinder.
Greetings...

Toef
0-200
0-200

Bericht door Toef »

Wat deugt er niet aan de goudvissenkom?
In de eerste plaats is de gemiddelde goudvissenkom natuurlijk veel te klein. De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote vissenkommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 200 liter water nodig heeft om zich vrij te kunnen bewegen! Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien. Daar komt nog bij dat goudvissen sociale dieren zijn die niet alleen gehouden behoren te worden.

De kleine hoeveelheid water in een vissenkom heeft verder het nadeel dat het water snel vervuilt, al gauw te warm wordt of te snel afkoelt. Een ander nadeel van de vissenkom is dat door de komvorm het wateroppervlak, dat direct met de lucht in contact komt, veel te klein is. Daardoor dreigt voortdurend het zuurstofgehalte van het water te laag te worden.

Er wordt wel eens beweerd dat goudvissen een beetje dom zijn en maar een geheugen van enkele seconden hebben. Niets is minder waar. Uit wetenschappelijk onderzoek is al gebleken dat goudvissen zich gebeurtenissen kunnen herinneren van tenminste vier maanden geleden.

De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie ”goudvissen in dit soort ’gevangenissen’ opsluit, dierenmishandeling begaat”.

In Duitsland en in diverse steden in Italië is de goudvissenkom al wettelijk verboden. In Duitsland moeten goudvissen in een aquarium van tenminste 200 liter gehouden worden (100x50x40 cm).

De Vissenbescherming beseft dat er nog veel andere, maatschappelijk gezien grotere problemen in verband met de behandeling van dieren bestaan, maar vindt dit toch geen excuus om volkomen onnodig de goudvissen in de huiskamers van de individuele burgers in te kleine vissenkommetjes te blijven huisvesten.

Bron: Vissenbescherming http://www.vissenbescherming.nl/

Ik vond dit een tijd geleden op het internet, belachelijk dat dit soort soort dieren mishandeling nog is toegestaan in Nederland, nu ben ik niet altijd voor van wat ze in buitenland doen wij ook hier moeten doen, maar we kunnen er in dit geval wel een voorbeeld aan nemen.

Onderwerp auteur
Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Sterker nog Toef. Jones, een lid van ons forum, is er destijds een petitie voor begonnen.
De link: viewtopic.php?f=186&t=7288&hilit=Ban+de+vissenkom

Heb alleen geen idee of het nog actueel is. Maar als het kan zou ik zeggen: teken die petitie!
Greetings...

Toef
0-200
0-200

Bericht door Toef »

Dank Roy,

Het is nog redelijk actueel, slechts 282 handtekeningen sinds 02-2012 :(
Maar alle beetjes helpen en het is goed dat dit weer eens onder de aandacht gebracht wordt .

http://www.petities24.com/ban_de_vissenkom

Ik ga meteen even tekenen :lol:

Coco86
0-200
0-200

Bericht door Coco86 »

:( ben blij dat mijn goudvissen het goed hebben maar heb dit nooit geweten! Vond het heel erg om te zien!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

het ergste wat je zag was de kom op tafel van de reporter, veel te klein en met steentjes er in een goudvissen sterft huis.

Mijn handtekening staat, hoop dat iedereen op het forum dat ook doet.

Toef
0-200
0-200

Bericht door Toef »

stylz schreef:het ergste wat je zag was de kom op tafel van de reporter, veel te klein en met steentjes er in een goudvissen sterft huis.

Mijn handtekening staat, hoop dat iedereen op het forum dat ook doet.
Gezien stylz,

283 ikke :lol:

En idd... zoiets als in het topic " Goudvissen zitten hele tijd bij elkaar" begin deze week dacht ik. De maakster ervan is 5 min later ofzo nooit meer online geweest op ons forum, ik vrees het ergste voor die goudvissen :(