Aziatisch biotoop

Plaats reactie

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Aziatisch biotoop

Bericht door hoekzemaar »

Sorry dat ik nog een nieuw topic hiervoor open maar ik ben de laatste dagen erg aan het rondkijken en advies aan het verzamelen en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch wel erg graag een biotoop wil. Ik hoef niet echt een pure biotoop maar iets in de richting van. Het gaat het dan om de blackwater pool en de burmese river.

http://fish.mongabay.com/biotope_se_asia_pool.htm
http://fish.mongabay.com/biotope_indian_river.htm

Met name de algemene stijl en de vissen zijn voor mij van belang. Een paar planten uit andere gebieden vind ik niet zo belangrijk.Centraal in het biotoopje staan dan de goerami's die ik al heb. Nu zit ik een beetje tussen twee mogelijkheden in en ik zou hier graag wat advies over krijgen.

Onder aan een foto van mijn huidige 150l 80cm bak

Natuurlijk verander ik liever niet al te veel aan de indeling en naar mijn idee past deze al goed bij een zwart water aziatisch biotoop (op enkele planten na...). Nu is het probleem dat mijn diklipgoeramisch uit de koudere wateren komen van de burmese rivier. Dus hoe veel moet ik daar voor aanpassen?

Mijn idee als visbestand:

Optie 1 23 graden burmese river
Groepje Indische modderkruipers
4 slak etende slakken (heb ik al)
Harem Blaauwbaarsjes
Koppel diklipgoeramis (heb ik al)
Groepje danios

Optie 2 25 graden? zwart water
Groepje Indische modderkruipers
4 slak etende slakken (heb ik al)
Groepje dwergbotia
koppel diklipgoeramis (heb ik al)
groepje Rasbora espei

Welk bestand zou beter passen? Wat voor alternatieven en adviezen zijn er hier? Welk biotoop past beter bij mijn bak?

Afbeelding
2 by frank.hoekzema, on Flickr

Goerami
0-200
0-200

Re: Aziatisch biotoop

Bericht door Goerami »

waarom optie 1 23 en optie 25 graden?? je kan ook gewoon 24 graden(wat maakt 1 of twee graden nou uit voor zulke visjes) en die twee opties samenvoegen. t'is maar een idee
Cichliden

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Bericht door hoekzemaar »

Misschien doe ik te hard mijn best om de waardes goed en passend te krijgen.

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Voor de meeste vissen maakt een paar graden meer of minder echt niets uit.
Er zijn vissen zoals de meeste danio soorten die graag iets kouder water hebben en andere zoals discusvissen die graag warmer water hebben.

Hier heb ik al jaren scalares en (echte) altums op 23 graden. Volgens sommige 'kenners' is dit heel bijzonder want, 25 graden zou het minnimum zijn.
De scalare's (wildvang en F1) doen het prima en planten zich ook voort.

In dezelfde bakken zitten ook neon tetra's, C. Sterbai (deel wildvang), Oto's (wildvang), C. Strigata strigata, verschillende L nummers en H. pyrronothus (wildvang).
Allemaal al jaren op 23 graden.
'You can be what ever you resolve to be'