Warm Water?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Warm Water?

Bericht door Fabian »

Chumbu schreef:Als gedacht wordt dat veel verversen het evenwicht in een aquarium verandert kan je het beste terug gaan naar de aquarium en waterwaardes school, sorry no offence maar dat slaat nergens op! ;)
Al eens afgevraagt waarom wij een filter op de bak hebben? juist om minder te verversen want die houd je waardes beter constant.
Als je de hele dag door zou blijven verversen dan heb je niet eens een filter nodig want onze visjes (de meeste dan) kunnen geen beter leven hebben als dat ze zwemmen in constant vers water.
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt nu zelf dat verversen inderdaad waterwaardes verstoord (en een filter niet). :?

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Waar staat dat Fabian?
Ik zeg constant vers water.... constant vers water is constant dezelfde waterwaarden toch? water uit de kraan verandert niet lijkt me?
Beter constant met een filter is omdat wij aquarianen lui zijn (ofja velen dan) maar je ververst omdat je niet wilt dat een vis in zijn urine of poep rondzwemt, een filter kan namelijk maar een bepaalde tijd jou water stabiel houden. Waar denk je dat nitraat bv vandaan komt, en hoe denk je dat de verhouding is met meer verversen?
Leuke discussie trouwens :mrgreen:

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Chumbu schreef:Waar staat dat Fabian?
Hier:
Chumbu schreef:Al eens afgevraagt waarom wij een filter op de bak hebben? juist om minder te verversen want die houd je waardes beter constant.
Chumbu schreef: Ik zeg constant vers water.... constant vers water is constant dezelfde waterwaarden toch? water uit de kraan verandert niet lijkt me?
Ja, als je constant ververst. Dus als je je bak aansluit op het riool en de waterleiding :mrgreen:
Chumbu schreef: Beter constant met een filter is omdat wij aquarianen lui zijn (ofja velen dan) maar je ververst omdat je niet wilt dat een vis in zijn urine of poep rondzwemt, een filter kan namelijk maar een bepaalde tijd jou water stabiel houden. Waar denk je dat nitraat bv vandaan komt, en hoe denk je dat de verhouding is met meer verversen?
Qua nitraat ligt het er ook helemaal aan hoeveel planten je hebt. Tanganyikabakken bijvoorbeeld zullen inderdaad meer moeten verversen.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Begint op een welles/nietes topic te lijken :mrgreen: :mrgreen:

Maar bij wie komt koud water van 4 graden uit de kraan??? Hier is het koude water echt geen 4 graden hoor.
Greetings...

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

@chumbu, ik vind het een beetje jammer dat je meteen mensen moet gaan beledigen. Laten we het gewoon op een nette discussie houden.

Door te verversen verstoor je het evenwicht in t aquarium. Hoe meer je ververst hoe meer je het verstoord. Daardoor neemt de kans op problemem toe. Ik heb veel practijkvoorbeelden gezien van totale mislukkingen door een te schoon aquarium. Naast de klap elke keer op de balans levert veel verversen ook veel stress op. Dit is niet bepaald bevordelijk voor de vissen.

Voor de vissen is het erg goed om met kouder water te verversen. Want dit stimuleert de kweek. De drang om te kweken is een erg goed teken. Verder heeft je aquarium er totaal geen last van.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Was niet de bedoeling zoals ik er ook bij zei, maar goed ik bemoei me nergens meer mee.
Succes.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Einde van de discussie? Jammer hoor.

Voor alle partijen:

Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven. Dit in tegenstelling tot een debat, waarbij de partijen niet van hun mening wijken.

Om een discussie goed te laten verlopen is het nodig dat alle partijen openstaan voor de ideeën van de andere partijen en dat de mening van de partij onderbouwd wordt met argumenten (een mededeling als "ik vind het een slecht plan" zonder onderbouwing helpt een discussie zodoende niet). Verder is het in een discussie belangrijk dat men professioneel blijft, en niet een idee afkeurt enkel omdat men zijn gelijk wil krijgen of omdat het van een bepaalde persoon afkomstig is. Wanneer een onderwerp erg gevoelig ligt en men een discussie te persoonlijk aantrekt, of wanneer persoonlijke opmerkingen gemaakt worden, zegt men wel dat de discussie uit de hand loopt. De discussie gaat dan over in een woordenwisseling of ruzie.

et probleem dat bij veel discussies ontstaat wordt veroorzaakt doordat argumenten en feiten met elkaar verward worden. Een argument kan subjectief zijn terwijl een feit dat nooit is. Door onfeitelijke argumenten aan te dragen stuur je aan op een polarisering. De tegenstander is kritisch op de onwaarheid van het andere standpunt. Wanneer je iemand wilt kunnen overtuigen dan is het raadzaam om na te gaan of je argument een aanname is of een objectief feit. Een discussie is alleen af te sluiten als de meningen bij elkaar worden gebracht door feiten, of als beide partijen de argumenten als waarheid beschouwen (zoals 'God bestaat niet'). Onfeitelijke argumenten kunnen de discussie vertroebelen en frustreren, feitelijke argumenten scheppen rust.

Dus ik zeg vooral doorgaan :mrgreen: :mrgreen:
Greetings...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik hanteer al jaren voor een tropisch aquarium 25% per 2 weken en bij vervuiling of uitbreiding van het visbestand per week. Cicliden is wekelijks 50%.

Ik meng altijd wat warm water bij het koude zodat het temp van 22 graden heeft voor een aquarium met een temp van 25 graden.

Voeg je koud water toe om het paren te stimuleren moet je niet altijd kouder water toevoegen, dan wennen ze eraan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Je kunt ook met lauw water verversen. ;) haha
Ik ververs altijd met water dat iets kouder is dan het water in het aquarium. De temperatuur van het water in het aquarium daalt dan maar heel weinig. Ik ververs wekelijks 50 procent, maar dat komt, omdat ik met de EI-methode werk.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Bij mij komt in de winter koud water uit de kraan, dat zal je wie weet niet zo erg merken als je in een flat woont of maar een klein bakje hebt want dan was het meeste water al binnen in huis en redelijk opgewarmd.
Bij mij komt water van onder de grond heel vreemd maar dat doet de watermaatschappij zodat de leidingen niet bevriezen in de winter, dat is geen lekker fris water om de kweek te bevorderen dat gewoon steen koud.
Kweekbevorderend water is een graad of 15 nog behoorlijk koud voor je visjes maar dat vinden ze nog wel lekker.

Water verversen met 50% komt uit de EI methode waarom om je water zo constand mogelijk te houden dus tegen de waarde van je kraanwater dat is constant.
Wat de niet of weinig verversers doen is water met een constant houden door het langzaam steeds verder te laten vervuilen, je filter breekt niet alles af looizuren, afval stoffen van vissen bouwen op enz enz.
Als je dan gaat verversen ja dan geef je het aquarium pas echt een opkikker ik zou dan ook wel lekker willen gaan kweken na maanden in vies water.

Wat mij aan gaat is dit een open discussie en ik wil al nooit iemand op zijn/haar tenen trappen maar ik begrijp niet dat je kan denken van kom ik ververs een maand niet en dan doe ik een verversing van 30% met steenkoud water en dat is goed voor mn visjes.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Waauw dat had ik niet gedacht dat zo'n klein vraagje zo'n reactie zou veroorzaken.
Maar ik weet het gelukkig hoe ik het moet doen.

Ik ververs elke dag, week, maand minstens 25%, 30%, 50% en dit met koudwater, lauw water, en warm water.
Dan kan er niets verkeerd gaan :jippie:

Nee ik bedank iedereen voor de nuttige informatie die ik uit jullie posts kan halen.
Misschien een ideetje voor de eigenaars van het forum, Laat een kadertje langs de kant mee zakken, waarop de vertalingen staan tussen het nederlands en het vlaams. Zoals een zakje => tasje of een waterdarm => waterslang enz
dan leren we speels een tweede taal :D

Vegamobiel :chat:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

haha, gelukkig zijn er in onze hobby een hoop dingen niet helemaal duidelijk en omdat onze dieren en mini ecosysteempjes best flexibel zijn werken minder optimale dingen vaak ook.
Wat niet wil zeggen dat ze goed zijn alleen is de natuur flexibel genoeg om met minder genoegen te nemen.

(ik zeg niet wat er meer of minder goed is dit is een algemene comment :mrgreen: ) daar door blijven veel dingen toch over aan de uitleg van ieder persoonlijk.
Zo raak je nooit uitgeleerd en blijft de hobby boeien, zoek je eigen weg uit alle goed bedoelde wegen die worden aangeboden.

aquarium houden zou lang niet zo leuk zijn als je geen forums meer nodig had omdat alles 100% duidelijk is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

+1

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Vegamobiel schreef: Misschien een ideetje voor de eigenaars van het forum, Laat een kadertje langs de kant mee zakken, waarop de vertalingen staan tussen het nederlands en het vlaams. Zoals een zakje => tasje of een waterdarm => waterslang enz
dan leren we speels een tweede taal :D
Hiervoor hebben wij het Aquaforiaans - Nederlands Woordenboek (aanklikbaar) in het leven geroepen :) Deze woorden zullen worden toegevoegd ;)
stylz schreef: aquarium houden zou lang niet zo leuk zijn als je geen forums meer nodig had omdat alles 100% duidelijk is.
Mooi gezegd :D