Warm Water?

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Warm Water?

Bericht door Vegamobiel »

Beste,

Hoe zorgen jullie dat het water dat je gebruikt om te verversen op temperatuur is.
Doe je er gewoon koud water bij => omdat het maar weinig is, gaat de temperatuur niet erg naar beneden.

Ga je gewoon door heel de kamer met een darm die op een combikraan is aangesloten. Meet je dan in het begin?
of laat je eerst wat water in een emmer lopen tot de temperatuur goed is?

Ik had gedacht aan een kleine keukenboiler (10l) onder de tank in te bouwen. Dan kan je de boiler een paar uur voor verversen aanzetten zodat het water opwarmt, en dan via een thermostaatkraan de temperatuur regelen.
Mijn vriendin vindt het maar niets dat er een tuinslang met warm water doorheen de living loopt.
Koud water heb ik direct aan de andere kant van de tank, gewoon een gaatje doorheen de muur en ik heb een wateraansluiting.

Ik lees het wel

Vegamobiel :chat:

stylz
1000+
1000+

Re: Warm Water?

Bericht door stylz »

ehhh ja met koud water verversen zou ik dus nooit doen dat is vragen om problemen.
Ik heb een speciale gardena aansluiting waarna je op elke kraan een tuinslang kan zetten, voor mij is het trouwens niet meer dan een meter maar toch :)

Dus ja water open op de mengkraan en afregelen na een tijdje weet je de standen wel :mrgreen:
ik heb op mijn vaste aquarium slang een broeskop zitten, in een teiltje ( wie weet gek woord maar das een darm voor nederlanders ook :mrgreen: ) dan gooi ik alles stromend over naar het aquarium, zou dat anders doen als ik 15 meter moest gaan :mrgreen:
Vervolgens vul ik op in mijn geval een paar uur, moet wel zeker in de zomer oppassen dat de ketel niet afslaat.
in winter geen probleem om dat het leiding water dan heel koud is, je weet wel die temp die je echt niet in je aquarium wil hebben een graad of 4 :mrgreen:

Ik heb vanaf mijn mengkraak nog nooit lekkage gehad terwijl ik vulde als geruststelling voor je vriendin :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ik trek het water via een tuinslang uit mijn thermostaatkraan.

Hierbij heb ik in het begin een thermometer uit het aquarium gebruikt en deze onder de (lage tijd) stromende waterstraal gehouden, totdat ik de voor mij juiste temperatuur had behaald (=25 graden)
Na dit een aantal malen te hebben gedaan, heb ik stiekem (mag mijn vrouw niet weten.. :shock: ) een krasje gegeven in de draaiknop.
Als ik in het vervolg de thermostaatkraan aandoe en een minuutje laat stromen, is mijn water als ik het ingekraste streepje op de juiste plaats draai, 25 graadjes. (uiteraard nog een paar keer gecheckt!)

Op de onderkant van de mengkraan een Gardena aansluiting gedaan, die je kan wisselen, als vrouw lief wilt gaan douchen :mrgreen:

Op de slang (= overigens niet giftig :P ) een Gardena koppelstuk gezet. Klik deze gemakkelijk op het stuk aan de kraan.
De afstand die ik moet overbruggen is een metertje of 10.
Aan het eind van de slang doe ik een groen, plastic 'filtertje', die normaal gesproken aan de inlaat zit van de filterbuis, welke in het aquarium hangt (om het ergste vuil tegen te houden)
Als ik deze in het aquarium hang en de kraan opendraai, wordt het water door deze filter afgeremd en kriskras verspreidt. Hierdoor nauwelijks opvliegende grond o.i.d.
De slang zelf zet ik met een grote soort knijper vast aan mijn bak, dus alles gaat soepeltjes, zonder dat ik de slang vast hoef te houden 8)
Kan dus lekker op de bank zitten en alles van een afstandje in de gaten houden............
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ververs al jaren met 'koud water' uit de kraan. Gaat prima als je 25/30% ververst. Meer is niet nodig ook overigens ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Fabian schreef:Ververs al jaren met 'koud water' uit de kraan. Gaat prima als je 25/30% ververst. Meer is niet nodig ook overigens ;)
ben het gelukkig op beide punten niet met je eens, water van 4 graden is echt een beetje al te koud koud voor visjes die op 25 graden zitten, ook geef je de hele bak een enorme dreun van een paar graden naar beneden.
Ook is 30% wat aan de lage kant, zo loop je het risico dat iets op gaat bouwen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Precies ben het helemaal met Stylz eens :)
Ik ververs volledig automatisch 160 liter per dag op 29 graden met een mengklep die mijn temp. regelt, eens in de maand dan nog eens 1000 extra handmatig en alles is happy :mrgreen:

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ik ververs 50 % koud regenwater van ph 7 en kh 3.
temperatuur zakt van 25 naar 21 gedurende 1 uur.en dan weer langzaam opwarmen.
ik heb helaas geen andere mogelijkheid.kraanwater hier is ph 8 en kh 17.
ik zou wel warm water willen wisselen alleen zie ik niet in hou 100 liter op korte tijd op te warmen.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

stylz schreef:
Fabian schreef:Ververs al jaren met 'koud water' uit de kraan. Gaat prima als je 25/30% ververst. Meer is niet nodig ook overigens ;)
ben het gelukkig op beide punten niet met je eens, water van 4 graden is echt een beetje al te koud koud voor visjes die op 25 graden zitten, ook geef je de hele bak een enorme dreun van een paar graden naar beneden.
Zal dan wel niet vertellen dat ik wel eens een maandje niet ververs :mrgreen: En ik ben echt niet de enige ;) Altijd goed gegaan. Al die regeltjes zie ik meer als richtlijnen. :)

Jeltje
1000+
1000+

Bericht door Jeltje »

stylz schreef:
Dnderdaad dat dat beetje koude water desastreuze gevolgen zal hebben voor het hele ecosysteem van je bak. NOOOIT doen!!

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Hoe happy voel jij jezelf als je een maand niet gedouched hebt?
Jij voelt je toch ook prettiger als je iedere dag jezelf kan opfrissen?
Extreem voorbeeld misschien maar in het aquarium is het niet anders, wekelijks onderhoud/verversen bevordert de groei en gezondheid van je vissen.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Het is prima om met koud water te verversen. Sterker nog dit is veel beter voor de vissen. Dit is vaak een stimulans om te beginnen met baltsen. Goed voor de nakweek dus. Daarnaast wennen je vissen nu te veel aan de "idiale" temeratuur. Ze zijn daardoor niks gewend, als de temperatuur dan ineens veranderd krijgen je vissen een enorme klap.

Ve water verversen is ook niet bevordelijk voor het evenwicht in je aquarium. Nu verander je constant de waarden. Dit heeft tot gevolg dat het evenwicht constant bezig is om te herstellen. Een kleine waterwisseling zorgt voor minder stress voor de vissen en is veel beter voor het evenwicht.

Kortom, af en toe een beetje verversen met koud water is zelfs beter voor je aquarium en vissen.

rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Miss stomme opmerlijng maar hoeveel waterververssen zorg voor die opfrissing?? Hoor zoveeeel verschillen, het gaat bij mij om 100 liter

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Chumbu schreef:Hoe happy voel jij jezelf als je een maand niet gedouched hebt?
Jij voelt je toch ook prettiger als je iedere dag jezelf kan opfrissen?
Extreem voorbeeld misschien maar in het aquarium is het niet anders, wekelijks onderhoud/verversen bevordert de groei en gezondheid van je vissen.
Niet mee eens ;) Persoonlijk vind ik ook dat wij allemaal veel te proper worden...

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Als gedacht wordt dat veel verversen het evenwicht in een aquarium verandert kan je het beste terug gaan naar de aquarium en waterwaardes school, sorry no offence maar dat slaat nergens op! ;)
Al eens afgevraagt waarom wij een filter op de bak hebben? juist om minder te verversen want die houd je waardes beter constant.
Als je de hele dag door zou blijven verversen dan heb je niet eens een filter nodig want onze visjes (de meeste dan) kunnen geen beter leven hebben als dat ze zwemmen in constant vers water.

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

@rickpad
helemaal mee eens, een dier kan je het beste verrijken van natuurlijk gedrag door het stimuleren van een voortplanting. dat stimuleer je door dan inderdaad te verversen met koud water.