Filteren over turf. hoe?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Filteren over turf. hoe?

Bericht door karinD »

Mijn PH is heel erg hoog, 8,1. Ik wil die graag omlaag krijgen naar rond de 6.5, en de manier die mij het beste lijkt daarvoor, is doormiddel van filteren over turf.
Nu is dus mijn vraag: hoe ga ik dat doen?

Ik heb een filter van Dennerle. Daarin zitten 2 filterpatronen, die zijn hol en leeg, daaromheen zit een soort spons van filterwatten.
Kan ik binnenin turf doen? Of werkt het filter dan niet goed meer, omdat het misschien niet bedoelt is om de filterpatronen op te vullen (i.v.m. de doorstroming ofzo)?
Of kan het beter op een andere manier? Als het even niet hoeft, koop ik geen nieuw filter ervoor, dat vind ik een erg dure oplossing.
Ik las dat het geleidelijk aan gaat, als je filtert over turf. Is het wel blijvend, of moet ik turf blijven gebruiken als mijn Ph goed is?

Waar kan ik turf kopen? Hebben ze dat gewoon bij de aquariumafdeling van een dierenwinkel of tuincentrum?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Filteren over turf. hoe?

Bericht door Roy H »

Turf bolletjes kun je normaal bij de lfs kopen.
Deze zijn van Sera.

Afbeelding

Dit doe je dan in een pantykous en zou je in je filterpatronen kunnen stoppen. Je moet het wel geregeld vernieuwen anders is het uitgewerkt. Om de anderhalve maand vernieuwen, en dan zal je ph heel geleidelijk zakken.
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De beste manier op pH te verlagen CO2 ook gelijk lekker voor je plantjes, pH 6.5 is behoorlijk laag hoor, waarom wil je zo laag ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

stylz schreef:De beste manier op pH te verlagen CO2 ook gelijk lekker voor je plantjes, pH 6.5 is behoorlijk laag hoor, waarom wil je zo laag ?
Niet mee eens, Co2 kan inderdaad de PH beïnvloeden, maar daarvoor heb je ook een redelijk lage KH voor nodig.
Met een hoge KH, laten we zeggen +4.5, heb je te veel Co2 nodig om de PH te beïnvloeden met kans op Co2 vergiftiging van je vissen.
Turf en tijd en kijk ook eens naar turfplaatjes die je onder het zand of grind kan stoppen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Is 6,5 erg laag? Dan ga ik naar de 7. In ieder geval moet het een heel eind omlaag.
Mijn KH is 5 tot 6, dus dat is te hoog om het met Co2 op te lossen. Ik wil geen Co2 installatie, dat vind ik te omslachtig, en te groot voor mijn kleine bakkie, en ook te duur.

Ah, Sera wordt hier bij het tuincentrum verkocht dus daar zullen ze ze dan wel hebben :lol:
Moet ik dat blijvend gebruiken, of alleen tot de PH naar de juiste waarde is gezakt en dan alleen weer gaan gebruiken als hij door verversing van het water weer wat omhoog gegaan is?
En hoeveel turf doe ik in het filter, maakt dat nog wat uit?

Overigens, turf is niet gevaarlijk voor garnalen, toch?

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Nope, turf is niet gevaarlijk voor garnalen. Gewoon net zoveel gebruiken als dat in je filterpatronen gaat.
Ik gebruik hem hier constant eigenlijk, omdat door waterverversing idd de ph weer stijgt.
Zou wel geregeld blijven meten.
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Kees schreef:
stylz schreef:De beste manier op pH te verlagen CO2 ook gelijk lekker voor je plantjes, pH 6.5 is behoorlijk laag hoor, waarom wil je zo laag ?
Niet mee eens, Co2 kan inderdaad de PH beïnvloeden, maar daarvoor heb je ook een redelijk lage KH voor nodig.
Met een hoge KH, laten we zeggen +4.5, heb je te veel Co2 nodig om de PH te beïnvloeden met kans op Co2 vergiftiging van je vissen.
Turf en tijd en kijk ook eens naar turfplaatjes die je onder het zand of grind kan stoppen.
Je hebt geen lage KH nodig, maar je moet dat uiteraard niet ten koste van alles een lage pH willen, halen dat is volgens mij ook nooit een doel op zich.
Want waarom moet die pH naar 6.5 ? waarom niet gewoon 7 of zo ?
Veel vissen uit water met een dergelijk lage pH kunnen best wat hoger zitten en die zitten ook vaak in de natuur in water met een hele lage geleidbaarheid, iets wat je ook niet na gaat maken met turf dan heb je echt een osmose apparaat nodig.
De meeste planten voelen zich niet lekker bij een dergelijk lage pH en hebben liever iets hogere pH net als een niets hogere KH en GH.
met een KH van 4.5 moet je niet onder een pH van 6.7 gaan, ik heb KH 6 en blijf daarom op pH 6.8 a 6.9 regelen.
Je hebt dan niet meer CO2 nodig, tenzij je uiteraard met CO2 aar pH 6.5 wil gaan maar ja dan ben je de vissen aan het vergassen :?
Of je CO2 te ingewikkeld vind laat ik aan jouw Karin als je er een eng gevoel bij krijgt niet doen en ja het kost natuurlijk ook best een paar centen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dan ga ik naar een PH van rond de 7. Maar ik vind 8 gewoon heel erg hoog.
Ik hoorde ook, dat dat de reden is dat mijn cory's zich niet zo heel vaak laten zien, dat ze de PH te hoog vinden en daardoor gewoon liever verstopt blijven.

Wordt het water erg bruin van turf, of valt het wel mee?
Andere goede manieren om je Ph omlaag te krijgen zijn er niet, toch?

Ik heb het hoekfilter XL:
Afbeelding

Met 2 van deze filterpatronen. Die zijn dus helemaal leeg vanbinnen, onder de lap van filterwatten zit helemaal niets. Kan ik dan turf gebruiken?
http://hustinx-aquaristiek.com/wp-conte ... 0.2008.jpg

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik denk dat het toevoegen van CO2 toch een van de beste en simpelste oplossing is. Bovendien hebben je plantjes er ook nog eens profijt van. Ik zelf gebruik een Bio CO2 systeem en dat is totaal niet lastig of duur. Suiker,gist,flessen, een slang en een bakje dat is alles wat je nodig hebt. De laatste keer dat ik mijn pH heb gemeten was hij ongeveer 6,7, voor dat ik CO2 ging toevoegen was hij 7,8. Een groot verschil dus. Ik denk dat je met Bio CO2 echt op de gemakkelijkste en goedkoopste manier je pH kunt verlagen.
Ik heb veel hulp gehad van dit topic: viewtopic.php?f=6&t=349
Het is natuurlijk jouw bakkie en jij beslist, maar ik zou voor Bio CO2 gaan. Ik was er eerst ook huiverig voor, maar ben nu blij dat ik het gedaan heb. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Heb zelf wel eens turf in mijn filter gestopt.
Het water werd hier troebel/bruinig van. Vervolgens fijne filterwatten erboven gestopt, maar hielp niets.
Misschien (als je jouw water aan wilt zuren) is het idee van Kees misschien zo gek nog niet.
Turfplaatjes onder het grind stoppen?
Lijk mij dat het dan minder snel vertroebeling aan het water geeft.....

De bolletjes van Sera heb ik nooit geprobeerd.

Als je de hardheid wilt verlagen, zou je osmosewater kunnen gebruiken.
Osmoseapparaat is prijzig en als je een kleine bak hebt.....
Aquariumzaken verkopen het ook, maar ik haal het bij de glazenwasser...
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Waarmee heb je eigenlijk je waardes mee gemeten?
En wat al eerder is gezegd, staar je niet blind op de waardes die vissen volgens diverse info sites in de natuur willen hebben.
De meeste vissen die je tegenwoordig koopt in de LFS zijn goed gewend aan gewoon leidingwater.
Vraag dit maar eens na in je favoriete LFS.
Maar als je wildvang vissen wilt gaan houden of wilt gaan kweken met speciale vissen, dan kan het wel een wat ander verhaal worden.
En voor de rest blijf ik toch wel bij turf en tijd, veel tijd.
Waar ik ook wel goede ervaringen mee heb is HS Oak extract, alleen met mate en zeker niet over de aangegeven dosering gaan.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Lex, ik zal dat topic eens doorlezen. Ik wilde geen Co2 gebruiken, omdat er dan nog meer apparaten en slangetjes enzo in het toch al kleine bakkie komen. En flessen Co2 waarvan ik niet zou weten waar ik ze kwijt zou moeten. Maar ik zal er eens verder over gaan lezen.

Sjakie, ik ben er inmiddels achter dat er niet eens turf (of wat dan ook) in mijn filter kan, want dan gaat het stuk. Turfplaatjes onder het zand kan misschien wel, maar dan moet ik wel de hele bak omgooien. Kan ik ook die turfbolletjes onder het zand duwen? En moet dat dan nog vervangen worden eens in de anderhalve maand ofzo? Osmosewater, dat heeft hetzelfde probleem als de flessen van het Co2 apparaat. Ik zou niet weten waar ik dat kan opslaan, geen ruimte hier in de flat.

Kees, Ik heb zelf een druppeltester van Sera, maar ik laat het af en toe ook meten bij de dierenwinkel, die hebben zo'n digitaal apparaatje.
De dichtstbijzijnde aquariumzaak zit helaas 35 km verderop, dus daar rij ik niet zomaar even snel heen.
De reden dat ik de waardes omlaag wil hebben, is omdat ik van de man van de winkel hoorde, de hoge PH er de reden van is dat mijn cory's zich zo weinig laten zien. Af en toe komen ze heel even met een paar naar voren, maar meestal zie ik ze dagen en dagen lang niet. En dat vind ik zonde. En omdat ik begreep, dat ik anders mijn Co2 niet omhoog ga krijgen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Goeie reden en zou ik zeggen, probeer eerst eens wat met turf, gaat het ook mooi geleidelijk en kunnen de bewoners er goed aan wennen.
Heb je trouwens ook kienhout in je bak?
De looizuren van het hout kunnen je Ph ook gunstig beïnvloeden.
Wat zijn de waardes uit je kraan eigenlijk?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb wel een stukje hout in mijn bak, maar ik weet niet zeker of dat ook hout is wat de PH verlaagt. Als dat wel zo is, dan doet het niet veel maar het is ook maar een klein stukje. Maar misschien is dat de reden waardoor het eerst wel wat lager was en nu niet meer.
Het kraanwater hier is PH 8,5 KH 6-7 en GH 9-10.

Kunnen die bolletjes van Sera ook onder het zand liggen? Want in het filter kunnen ze blijkbaar toch niet, hoorde ik van iemand met zo'n zelfde filter.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Turfbolletjes onder het zand gaat niet lukken denk ik. Door het wroeten in het zand gaan ze door je bak zweven.
Greetings...