Bak gestart, hoe verder?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bak gestart, hoe verder?

Bericht door Irshad »

Ik weet dat jullie van foto's houden en ik ben eigenlijk ook wel trots om mijn bakje te laten zien.

Echter zit ik nog met een aantal vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

1) Behoort waterverversing bij de opstart? (1x per week 20%). APO adviseert zelfs 50% per week !
2) Hoe vaak per week strooi ik wat voer in de bak om de bacteriecultuur op gang te laten komen?
3) Wanneer gebruik ik plantenvoeding voor het eerst (easylife profito heb ik aangeschaft)
4) Bouwen jullie de lichttijd op? bv. 1ste week 8 uur, 2de week 10 uur, etc.
5)

Afbeelding
Juwel Rio 125

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Bak gestart, hoe verder?

Bericht door timothymeertens »

iedere dag voeren zoals je de vissen zou voeren niet te veel dus.
geen waterverversing gedurende de opstartperiode(is voorbij als de nitrietpiek gekomen is en terug 0 is)
plantenvoeding mag je al geven,de een zegt van wel de andere weer niet,de een zegt halve dosis de andere zegt normaal?wat is juist??
8 uur beginnen en rustig opbouwen tot max 10h.zonder co2,rustig opbouwen per half uur
als deze info niet klopt zal er snel reactie komen.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik sluit me grotendeels aan bij Timothy, alleen niet wat het voeren betreft. Ik vind zelf elke dag voer in het aquarium wat veel, ik zat zelf meer te denken aan om de 2 dagen ;)
Je bak staat er mooi bij trouwens :)

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Wat een ontzettend mooi ingericht aquarium Irshad!
Echt hulde voor je scape, simpel strak mooi doeltreffend :vis:

Elke dag voer vind ik (persoonlijk) ook een beetje veel, maar wat Timothy zegt kan wel........
Wat Fabian zegt is ook goed dus ga er een beetje tussenin zitten, om de dag een beetje is prima.
Dan voor je visjes uitzet, een dag ervoor ofzo even goed verversen en dan langzaam je bestandje gaan opbouwen.
keep us posted :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ververs zelf ook 50% per week dat hoort een beetje bij de EI methode, maar staat los van de opstart op zich.

In het begin mag je rustig meer verversen zeker met een soil mag je wat vaker verversen in het begin.
Door al gelijk normaal te voeren voorkom je een tweede nitriet piek zeker als je uiteindelijk voer patroon sterk afwijkt van wat je er in gooit tijdens de start-up, maar dat kan je zeg maar ook rustig opbouwen in een dag of wat.

Verversen kan eigenlijk nooit kwaad, maar is zonder vissen zeker niet noodzakelijk.

Ik geef er zelf de voorkeur aan om tot na de nitriet sprong de dag lengte kort te houden iets van 8 uur en de helft van de verlichting uit te zetten, je planten overleven dat echt wel en je voorkomt gelijk algen problemen.
Na de sprong de verlichting langzaam ophalen naar normaal.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0