De '3 weken opstart regel'

Wout
0-200
0-200

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Wout »

Rody schreef:
Wout schreef:Ik heb onlangs een aquarium opgestart(22/7) en ik was van plan om mij inderdaad aan de 3 weken-regel te houden(vroeger was dit me niet gelukt, tegenwoordig heb ik meer geduld :lol: ). Nu was ik een paar dagen geleden in een aquariumzaak waar ik een praatje had met een verkoper en deze wist mij te vertellen dat 3 weken te lang is met het oog op de bacterien, dan zou er eerst een bacterienbestand opgebouwd worden maar om dat je dan te lang wacht sterft dit weer af...
Die uitspraak kun je meteen weer vergeten ;)
Het bestand zal niet uitbreiden zolang er niet voldoende voedsel voor ze is, ze houden zichzelf dus onder controle zogezegd.
Klinkt logisch, geld dit ook als je bacteriën toegevoegd hebt, bv Denitrol?

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Als bacteriën niets te eten hebben gaan ze simpelweg gewoon dood.
Ook al gooi je honderd van die flesjes in je bak...
Als er genoeg te eten is voor 10 bacteriën zullen er ook 10 in leven blijven wanneer er genoeg te kanen is voor 1000 bacteriën dan zullen er ook 1000 in leven blijven.
Tijdens het opstarten is het dan ook de bedoeling dat je langzaam maar zeker een gezonde bacteriecultuur krijgt dat betekent dus dat je ten alle tijde een evenwicht moet nastreven dus, langzaam wat meer vervuiling in de bak brengen dan zal de bacteriecultuur de tijd krijgen zich aan te passen en te groeien.

Wanneer je een bak hebt die al jaren goed draait met bv 10 guppen, wanneer je er dan in 1 keer 10 guppen bij kiepert heb je een grote kans dat je problemen krijgt, er is dan namelijk wel genoeg vervuiling maar, de bacteriën hebben nog niet de tijd gehad zich hierop aan te passen.

Persoonlijk heb ik altijd mijn twijfels over allerlei flesjes op ordertjes doe dan bacteriën moeten bevatten, hoe lang zitten ze al in dat flesje? Wat eten ze daar dan in dat flesje? Hoe overleven die beesten het uberhaubt in zo een flesje?
Dan kan men mij vel vertellen dat dit anaërobe bacteriën zijn die zogenaamd geen zuurstof nodig hebben maar, volgens mij zijn er nog meer factoren die van belang zijn en die vind je niet terug in dat flesje.
Maar wellicht zijn er ook mensen hier die andere ervaringen hebben.
'You can be what ever you resolve to be'

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Ik laat m,n bakken 3 weken indraaien met plantjes en een klein beetje voer om de dag. Daarna in etappes de vissen er in.
groetjes Agnes

Wout
0-200
0-200

Bericht door Wout »

Ik heb na 10 dagen mijn bak in te laten draaien 8 kleine kardinaals uitgezet.
De waardes waren goed tot 1 dag nadat ik ze uitgezet had, toen schoot de nitriet omhoog.
Nu vraag ik me af wat het beste is, wel of niet water verversen, er word nogal verschillend over geschreven op internet. De 1 zegt niet, want dan bouw je nooit een goed bacterienbestand op. De ander zegt elke dag veel verversen om de nitriet te verdunnen.

Ik vind de stripjestest vrij onduidelijk, maar volgens mij staat de nitriet op 5mg/l, behoorlijk hoog dus
De kardinaals leven allemaal nog en zwemmen niet aan de oppervlakte oid.

Heeft iemand advies?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Bij hoge nitriet waarden meteen verversen en voortaan niet na 10 dagen denken dat je waarden goed zijn want die hebben dan die beruchte nitrietpiek nog lang niet gehad en lijken prima te zijn dan. Bacteriebestand bouw je op in je filter dus gewoon lekker dagelijks een waterwissel doen hoor

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Vergeet de bodem niet Rita, daar zit ook een groot aantal bacteriën in. Hoe zou dat anders in de natuur gaan, daar hebben ze geen filters :mrgreen:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Een groot deel van de bacterien zit idd in de bodem. De filter kan je dus best helemaal verschonen zo lang je maar niet erg veel vis in het aquarium zit en de bodem er al een tijdje in ligt.

Je Moet denk ik gewoon naar de vissen kijken. Als je de vissen er slecht uit vind zien of vind dat ze er niet goed bij zwemmen zou je het water idd moeten verversen. Anders kan je het in princiepe gewoon laten. Mocht je zelf onzeker worden kan je het water wel gaan verversen. Er zal echt wel een goede bacterie cultuur op gang komen. Met of zonder zeer veel nitriet.

Wout
0-200
0-200

Bericht door Wout »

Ik zit er nu bovenop, de kardinaals zijn gewoon actief er is niets aan te merken, zodra ze zich anders gaan gedragen ga ik direct water verversen..ik hoop dat t goed gaat en dat de waardes snel weer zijn zoals t hoort.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Bertus schreef:Vergeet de bodem niet Rita, daar zit ook een groot aantal bacteriën in. Hoe zou dat anders in de natuur gaan, daar hebben ze geen filters :mrgreen:
Tuurlijk.... ik wilde alleen (te gehaast) even aangeven dat ie niet bang hoefde te zijn omdat in je water zelf weinig bacterieën zitten.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Wout schreef:Ik zit er nu bovenop, de kardinaals zijn gewoon actief er is niets aan te merken, zodra ze zich anders gaan gedragen ga ik direct water verversen..ik hoop dat t goed gaat en dat de waardes snel weer zijn zoals t hoort.
Ehm ligt het nu aan mij of kloppen er een aantal reacties niet?

Filter helemaal verschonen????? dat doe je dus nooit of je moet bedoelen dat je best het filtermateriaal mag uitspoelen met aqua water.
Zolang je in de opstartperiode zit verschoon je je filter iig niet!!! waterverversen mag wel maar doe dan 10% ofzo en niet meteen de helft. Je bacterieen moeten de kans krijgen om zich te gaan vermenigvuldigen en door overtollig verversen krijgen ze die kans niet. Dus kleine beetjes verversen en je bacterieen te eten geven doormiddel van kleine beetje voer of van je gewenste visbestand al een paar visjes uitzetten.

@Wout:
Als je gaat wachten tot je vissen zich anders gaan gedragen dan is het of kan het in veel gevallen al te laat zijn.
Preventief verversen is een must, wat drugs voor de mens is, is water voor de vissen, zorg dus in alle tijden dat je waterwaardes in orde zijn en ga niet actie ondernemen als ze zich wat minder fijn gaan voelen. Mits je dus met regelmaat ververst en geen zwaar overbelaste bak hebt, zullen je waterwaardes altijd hetzelfde blijven.

Wout
0-200
0-200

Bericht door Wout »

Chumbu schreef:[

@Wout:
Als je gaat wachten tot je vissen zich anders gaan gedragen dan is het of kan het in veel gevallen al te laat zijn.
Preventief verversen is een must, wat drugs voor de mens is, is water voor de vissen, zorg dus in alle tijden dat je waterwaardes in orde zijn en ga niet actie ondernemen als ze zich wat minder fijn gaan voelen. Mits je dus met regelmaat ververst en geen zwaar overbelaste bak hebt, zullen je waterwaardes altijd hetzelfde blijven.
Nog bedankt voor je reactie Chumbu, ik heb het een weekje aangekeken, de waardes(met name nitiet) veranderde nauwelijks. Gister heb ik ongeveer 1/3 ververst en vandaag waren de waardes weer een stukje beter:
No3 25
No2 tussen 0 en 1 mg/l
Morgen weer verversen, is blijkbaar de enige oplossing. Gelukkig nog geen sterfgevallen, aan de vissen is niks te zien.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Goed bezig, verversen is in de meeste gevallen ook voldoende om je vissen een goed leven te kunnen bieden, komt bij dat water gelukkig nog goedkoop is tov de overige middelen die vaak niet eens werken :)

WilHil
0-200
0-200

Bericht door WilHil »

Hallo,

Nou kunnen ze toch zoveel dingen maken en verzinnen. Hebben ze nou nog geen metertje gemaakt die je net als n thermometer in de bak hangt en permanent meet, hoe de boel erbij staat/hangt/drijft whatever.
Dat zou lijkt mij wel heel handig zijn, des te eerder ontdek je je Nitrietpiek of andere elllende.

Groetjes,
Carla

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Helaas zijn de meeste metingen titraties en die moet je met de hand doen met reagens.

je hebt wel wat foto meters b.v. die continue kunnen werken maar dan praat je over hele dure apparaten, een simple pH meter is al te prijzig voor de meeste aquarianen.

dus die continue meter die alles meet is er gewoon niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

En als aanvulling op stylz........

Leer je aquarium en bewoners kenners door ze te observeren en het gedrag van de vissen te leren.....
Meten is weten maar een ervaren aquariaan die zijn bak kent ziet aan zijn dieren hoe ze ervoor staan, door preventief te verversen hoef je ook bijna nooit te meten omdat je een balans hebt in je bak die je met verversen in stand houd.
Het srare is dat je als je eenmaal je water geur kent je met het openen van de deksel en je neusje even boven het water houd al precies weet wat te doen.
Ik snuffel iedere dag aan de roggenbak en als ik denk iets anders te ruiken aan het water meet ik en ververs ik extra :)
Zouden meer mensen moeten doen :mrgreen:
Erwin de watersnuffelaar :mrgreen: