Ik doe graag aanspraak op jullie deskundigheid
Ik ben sinds kort eigenaar van een juwel rio 125. Gezien de beperkte ruimte in de woonkamer heb ik besloten om het aquarium naast de bank te zetten (zie foto, daar waar de plant op de zwarte kast staat, komt het aquarium te staan). Echter ben ik bang dat er teveel zonlicht op het aquarium zal schijnen. Dat is nu (nog) niet het geval aangezien het winter is. Het aquarium staat dan ook schuin tegenover de tv.
Voor de beeldvorming wat foto's, zodat jullie hopelijk kunnen beoordelen of dit een geschikte plek is.
Overigens moet ik erbij zeggen dat de grote raam (die met gordijnen) een zonwering heeft die ik voor de zomer kan gebruiken. De kleine raam heeft dat niet.
Dan de bodembedekking: Ik wil zwart grind gebruiken, het liefst zo fijn mogelijk. Is dit geschikt voor algeneters en slangenvisjes? Ik ben niet van plan of corydorassen te nemen. Ik hoor veel positieve ervaringen over filterzand, echter is mijn oog meer gevallen op een donkere bodem, wat naar mijn idee ook meer rust uitstraalt. Wat is jullie mening/ervaring?
De bak is een tweedehandse en aan de achterkant heeft het glas last van kalk. Natuurazijn werkt jammer genoeg niet. Uiteindelijk wil ik een achterwand plaatsen, dus dan is het kalk niet eens zichtbaar, maar is het kalk op het glas schadelijk voor de vissen/waterwaarden?
Wat betreft de achterwand: Juwel maakt gebruik van een stang in het midden van het aquarium. Dit maakt het lastig om een achterwand aan een stuk door te plaatsen. Ik heb zoals ik het zie 2 opties:
a) Vanaf onder de stang de gehele achterwand plaatsen, zodat ik niet hoef te zagen o.i.d. mits ik een achterwand van 80 cm breed kan vinden. Tot nu toe zie ik namelijk alleen achterwanden van 60 cm
b) De achterwanden zagen en puzzelen
Ik zie verschillende achterwanden van kunststof en piepschuim. Welke raden jullie aan en waarom? Blijven de achterwanden na 2+ jaar nog goed of kunnen ze afgeven?
De interne filter in de bak is verwijderd en vervangen voor een JBL Crystalprofi i80. Ik heb tot nu toe geen losse sponzen/filters voor deze filter kunnen vinden. Iemand een idee?
Even de vragen op een rij:
1) is dit een geschikte plek voor het aquarium?
2) maakt het uit dat het aquarium schuin tegenover de tv komt te staan (straling, flitsende beelden etc.)
3) Is fijn grind (kleur zwart) geschikt voor algeneters en slangenvisjes?
4) is zwart grind uberhaupt vriendelijk/rustgevend voor de vissen?
5) wat is wijsheid betreft de achterwand? zagen? piepschuim of kunststof?
6) Is kalk op de raam schadelijk voor de vissen/waterwaarden?
7) iemand ervaringen met de JBL Crystalprofi i80 en waar kan ik nieuwe filtersponzen etc. vinden?
8 ) zie de foto's. Het aquarium komt te staan waar de plant staat bij de zwarte kast.
Ik wacht met enthousiasme op jullie reacties!
Thanks!