daling temperatuur snachts
daling temperatuur snachts
Hoi mijn bak van 80 lieter draait sinds zondag, ik heb mijn verwarming op 25 maar dan zalte snachts temp naar begin 23 nu heb ik gi overdag op 28 gezet, temp liep keurig op tot 25.1 (met licht aan) maar is nu weer gezakt naar 23.9 hoe komt dat en kan dat geen kwaad moet de temp niet constand zijn werk mijn element niet goed??
Re: daling temperatuur snachts
Ik kan mij niet voorstellen dat het veel kwaad kan. In de natuur zakt de temperatuur immers ook s'nachts . De lampen geven overdag veel warmte af. In mijn bak is de temperatuur s' nachts ook een halve graad lager.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
-
timothymeertens
- 800-1000

als jij 28 instelt moet dan moet het 28 blijven.het enige wat mag gebeuren is door de dag opwarmen door de lampen.
heb je voldoende stroming rond het element?eventueel opnieuw kalibreren?
het mag de s'nachts wat kouder zijn(2graden) maar niet lager als wat jij insteld.
is de verwarming sterk genoeg?
heb je voldoende stroming rond het element?eventueel opnieuw kalibreren?
het mag de s'nachts wat kouder zijn(2graden) maar niet lager als wat jij insteld.
is de verwarming sterk genoeg?
Ehu opnieuw kalibreren wat is dat?? In mn aquarium hangt een bak daarin zit mn filter, mn pomp en mn verwarmingselement...die hangt rechtop in het water...element zat bij bak toen ik kocht (nieuw) zo een starterspaket, lijk me sterk dat ze een niet syerk genoeg element bij geven.....ik vind het gewoon heel gek dat snachts temp zakt onder de temp die ik ingesteld heb, maak me zorgen wat voor invloed heeft op mn guppen en mn twee klauwkikkers
Timothy heeft gelijk hoor 
Alleen ben ik nog wat huiveriger voor twee graden verschil..... 1 graad kan nog maar 2 is echt een aanslag voor de visjes hoor, hier doe je ze geen plezier mee dus goed dat je het opgemerkt hebt!
Jou verwarmingselement is echt niet meer goed...... ddat kan soms snel gaan en soms duurt dat heel lang maar het is zoals Timothy al aangeeft, als jij hem op bv 28 graden zet moet hij dat 24/7 gewoon zijn en niks meer en niks minder.
Wordt dus nieuw thermosstaatje halen helaas.
Alleen ben ik nog wat huiveriger voor twee graden verschil..... 1 graad kan nog maar 2 is echt een aanslag voor de visjes hoor, hier doe je ze geen plezier mee dus goed dat je het opgemerkt hebt!
Jou verwarmingselement is echt niet meer goed...... ddat kan soms snel gaan en soms duurt dat heel lang maar het is zoals Timothy al aangeeft, als jij hem op bv 28 graden zet moet hij dat 24/7 gewoon zijn en niks meer en niks minder.
Wordt dus nieuw thermosstaatje halen helaas.
Ik heb mijn bak pas sinds zaterdag, dus heb gebeld voor garantie....kan het wel kloppen dat er verschil zit in termostaat en thermomether?? Had gi op 28 en was temp (digitaal) 25.1 is dat verschil ook niet hoog??
En ja ik weet dat het niet slim is om direct vissen id bak te doen maar in de vissenwinkel hadden ze me gegarandeerd dat het prima ging als ik water van hun mee nam, dat had dus al een bepaald evenwicht.....
Helaas zie ik dat aan bovenkand wat harig doorzichtig alg komt , bak is ook nog mistig ik heb mn lamp 12 uur aan is dat te veel en moet poos uitzetten?? Momenteel durf noet goed omdat temp warm wordt door lampen maar als goed is kom vandaag of morgen nieuw element binnen
En ja ik weet dat het niet slim is om direct vissen id bak te doen maar in de vissenwinkel hadden ze me gegarandeerd dat het prima ging als ik water van hun mee nam, dat had dus al een bepaald evenwicht.....
Helaas zie ik dat aan bovenkand wat harig doorzichtig alg komt , bak is ook nog mistig ik heb mn lamp 12 uur aan is dat te veel en moet poos uitzetten?? Momenteel durf noet goed omdat temp warm wordt door lampen maar als goed is kom vandaag of morgen nieuw element binnen
-
timothymeertens
- 800-1000

ik heb een oude verwarming en staat op 28 maar werkelijk is het 25 en die schommeld tussen 24,4 en 25,5.
ter controle heb ik 2 digitale thermometers en het is op 0,1 juist altijd.1 heel links en ene die je zo kan meten op verschillende plaatsen.
in jouw geval lampen 8h laten branden,de temperatuur zou toch niet boven de 28 mogen gaan anders de deksel door de dag open zetten.
en dat water ja dat is niet goed,je filter staat niet op punt dus nitriet in oog houden de komende 4 weken.
indien nitriet onmiddelijk verversen! 30 a 50%
ter controle heb ik 2 digitale thermometers en het is op 0,1 juist altijd.1 heel links en ene die je zo kan meten op verschillende plaatsen.
in jouw geval lampen 8h laten branden,de temperatuur zou toch niet boven de 28 mogen gaan anders de deksel door de dag open zetten.
en dat water ja dat is niet goed,je filter staat niet op punt dus nitriet in oog houden de komende 4 weken.
indien nitriet onmiddelijk verversen! 30 a 50%
Waarmee en op welke locatie in de bak meet je de temperatuur?
Als je deze bij het glas meet zal deze 's nachts inderdaad lager zijn omdat je kamer kouder is en je bak 's nachts dus meer warmte verliest. Dat terwijl de temperatuur in het midden van je bak wel prima rond 25 graden blijft.
Dat je verwarming afwijkt van je meting is idd wel vreemd, als je die instelt op een temperatuur zou 'ie die temperatuur moeten kunnen halen. Dan kan je zijn dat ze er een element bij hebben gedaan dat groot genoeg is om je bak op 25 graden te houden maar niet groot genoeg om deze naar 28 te brengen en daar te houden.
Er is dus geen overcapaciteit.
Als je deze bij het glas meet zal deze 's nachts inderdaad lager zijn omdat je kamer kouder is en je bak 's nachts dus meer warmte verliest. Dat terwijl de temperatuur in het midden van je bak wel prima rond 25 graden blijft.
Dat je verwarming afwijkt van je meting is idd wel vreemd, als je die instelt op een temperatuur zou 'ie die temperatuur moeten kunnen halen. Dan kan je zijn dat ze er een element bij hebben gedaan dat groot genoeg is om je bak op 25 graden te houden maar niet groot genoeg om deze naar 28 te brengen en daar te houden.
Er is dus geen overcapaciteit.
wanneer het verwarmingselement verticaal in de bak hangt zal de temperatuur van het water vrijwel altijd lager zijn dan de ingestelde waarde van de thermostaat.
warmte gaat nu eenmaal omhoog dit geldt ook voor de warmte die langs het element omhoog stijgt en, laat daar nu juist de thermostaat zitten.
dus, horizontaal is het advies
warmte gaat nu eenmaal omhoog dit geldt ook voor de warmte die langs het element omhoog stijgt en, laat daar nu juist de thermostaat zitten.
dus, horizontaal is het advies
'You can be what ever you resolve to be'
-
timothymeertens
- 800-1000

niet alle verwarmingselementen mogen volledig onder water,kijk dit eerst na voordat je dit doet.verwarming aan de uitstroom hangen dan mag je geen last hebben van opstijgende warmte.
Je hebt helemaal gelijk. Had ik nog niet aan gedacht.timothymeertens schreef:niet alle verwarmingselementen mogen volledig onder water,kijk dit eerst na voordat je dit doet.
Dit soort elementen kan je dan beter niet kopen. Voor je het weet ga je de fout in.
'You can be what ever you resolve to be'
Het verwarmings element zat bij de bak, en deze hoort vertikaal.....zie eerdere uitleg...
Nu wordt er geschreven dat temp bij glas koeler is snachts ivm afkoelen kamer maar hoe kan ik meten in het midden vd bak heb digitale termomethermet zuignap, keertje op proef laten drijven in midden vd bak??
Nu wordt er geschreven dat temp bij glas koeler is snachts ivm afkoelen kamer maar hoe kan ik meten in het midden vd bak heb digitale termomethermet zuignap, keertje op proef laten drijven in midden vd bak??
-
timothymeertens
- 800-1000

mijne zit tegen de zijruit geplakt en daar zit geen 0,1 graad verschil tussen.
als de,temperatuur op 25 blijft zou ik het zo laten maar wanneer hij toch zakt tot bv 23 dan is je verwarming niet sterk genoeg(waar ik mijn twijfels over heb)
als de,temperatuur op 25 blijft zou ik het zo laten maar wanneer hij toch zakt tot bv 23 dan is je verwarming niet sterk genoeg(waar ik mijn twijfels over heb)
Mn verwarmingselement zat ook bij het aquarium, lijk me toch stug dat ze verkeerde wattage erbij doen. Is 100 wat voor 80 lieter bak, termometer hing ook aan zij ruit, nu heb ik hem los gemaakt en dobberd hij in midden kijken of vannacht uit maakt....
Heb net mijn water waardes getest ph waarde is nog aan hoge kant (hardheid van water) kan dat kwaat?? Liefst wacht ik af en ga ik niet met allerlei chemiche troep aan de gang mits het noodzakelijk is
Heb net mijn water waardes getest ph waarde is nog aan hoge kant (hardheid van water) kan dat kwaat?? Liefst wacht ik af en ga ik niet met allerlei chemiche troep aan de gang mits het noodzakelijk is
SSorry!!! Mijn ph waarde was goed het was gh en kh wat hoog was