showroom project powered by aqua-home

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

showroom project powered by aqua-home

Bericht door ben85 »

in een eerder topic heb ik jullie verteld over het plan dat ik een betonplex aquarium ging maken in de showroom van me vader. dit zou een bak worden van betonplex met de maten 200x70x70 en dit zou in de achterwand van een keuken geplaatst worden..

dit gaat dus niet door..... :cry:

MAAR... het plan is gewijzigd en niet van de baan. :mrgreen: omdat de maten niet echt vragen om een betonplexaquarium heb ik besloten om voor een volglas aquarium te gaan. ik heb op internet een bak gevonden met de maten 190x60x60 dit maakt kwa inhoud wel wat uit maar ik denk dat op het oog het verschil wel meevalt.
en de prijs was ook zeer gunstig :D
nu ik de bak gevonden had moest ik op zoek naar de techniek die de bak draaiende zou houden. ik heb contact opgenomen met aqua-home sponsor van dit forum, en die wouden me graag helpen met een keuze maken voor de techniek bij dit project.
na wat over en weer contact te hebben gehad zijn we er over uit wat het gaat worden:
de pomp die het water gaat rond pompen word de Fuval fx6 deze pmpt 3400 liter per uur en dat is ruim voldoende voor een bak met 680 liter inhoud
de verlichting word 2 maal JMB IP68 Aqua Led 27Watt - 90CM wit/blauw, 8.000K dit is wat ik minimaal wel nodig heb en er is uiteraard nog ruimte om uit te bereiden.
er zal ook een lucht pomp opkomen maar ik misschien dat ik dit met de tijd ga veranderen en veel stroming in de bak te creeeren doormiddel van wavemakers.

de voorbereidingen zijn al in volle gang het gat in de muur is al gemaakt en de kast waar het aquarium opstaat ook..... en de bak staat ook al.

het is nu wachten op de levering van aqua-home zodat ik verder kan met de puntjes op de i gaten maken voor de slangen in de kast en stroomvoorziening voorbereiden.

het schiet al lekker op dus morgen komt het zand voor de bodem binnen dit zal wit zand zijn. daar wil ik graag stenen in hebben het liefst grote... en donker grijs van kleur hier moet ik nog ff naar opzoek.

ik zal straks nog even wat foto's uploaden van de situatie hoe hij nu is en zal de komende dagen/weken de voortgang met jullie delen...

groetjes

stylz
1000+
1000+

Re: showroom project powered by aqua-home

Bericht door stylz »

Mooie plannen, ik vind je pomp persoonlijk wat klein gekozen tenzij je nog meer pompen op deze bak zet je zit nu aan 5 x de inhoud en dat is voor een planten aquarium wat weining, maar ja ik weet niet wat het moet worden :?

het lijkt een soort cichliden aquarium te worden wat ik nu begrijp ?? maar lucht er op waarom ? en dan vervolgens wave makers, wordt het dan een tanganyika brandings aquarium ?

zelfde met de verlichting wat voor bak wordt het ? 2 x 27 watt LED 90 cm dus 2 achter elkaar dat lijkt mij wat weinig maar wat je al zegt er kan altijd meer bij.

Wit zand kan meeste vissen vinden het niet fijn, maar tang of malawi kan het goed bij net als de donkere stenen.

Voor de rest een mooie bak maat om mee te werken, goede plannen wordt best wat :D
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

Hahahaha ja sorry....ik had een heel verhaal getypt en toen ik op versturen klikte zei hij ineens dat ik niet ingelogt meer was denk om dat ik tussen door heb gegeten....en toen was alles ineens weg
Moest ik weer overnieuw en heb wat overgeslagen

Word inderdaad een malawi bak met heel weinig tot geen planten.

En kwa biotoop lijkt me een brandings biotoop heel gaaf.

En beluchten ja ik weet niet ben altijd bang dat de vissen te weinig zuurstof krijgen.... Heb wel eens gehad dat de vissen aan de oppervlakte lucht happen....nou weet ik dat het met stroming verholpen.kan worden maar bij mij thuis was dat niet genoeg...misschien deed ik het wel niet goed

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Gaaf nieuw projekt man!

Als je echt lekker een brandings biotoop wilt maken zou ik niet voor wavemakers gaan maar gewoon twee dikke stromingspompen, dan is je filter ook zwaar genoeg. Het probleem wat komt met 1 filter is dat de circulatie waarschijnlijk niet toereikend zal zijn op 190cm. Filtering is dan niet het probleem maar de hele bak goed gefilterd krijgen weer wel, met twee stromingspompen hef je de dode hoeken op, hebt meer stroming (eentje naar boven richten en eentje wat meer naar beneden dan is je oppervlakte water goed in beweging (gasuitwisseling beter dus meer zuurstof) en je bodemvuil ligt nooit stil.

lucht erop kan uiteraard, heeft zijn charmes maar het moet niet in zo'n bak.

twee lampen is meer als voldoende idd bij de Afrikaanse cichliden, hoeveel kelvin ga je nemen? 10.000 zou perfect zijn.

Wit zand, welk zand is dat dan als ik vragen mag?

Ik ga je volgen, opbouw van zulke bakken is echt mijn dingetje :mrgreen:

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

hey chumbu,
van het zand weet ik ff de naam niet meer heb gewoon op internet gezocht en besteld welke me wel wat leek.
ik heb inderdaad twee stromingspompen /wavemakers (ik ken het verschil niet) besteld dat zijn de 2 stromingspompen Hydor 2800 EVO met een controller erbij.
en kwa licht ja ik wou zelfs voor 12000k gaan maar bij de leverancier is iets niet helemaal goed gegaan en hebben aan aqua-home 8000k geleverd ik heb besloten om deze te gaan proberen en heb afgesproken met aquahome dat als ik nou echt denk nadat ze op de bak zitten en ik heb echt zeg maar in 1 oog opslag van nee dit is em niet dat ik ze dan mag omruilen

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Die hydors zijn prima kerel :)
8000 kelvin hmm denk als je echt het mooie eruit wilt halen je idd 10.000-12.000 moet hebben maar het kan meevallen hoor.

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

ja het is ff afwachten.... maar het komt zowieso goed want ik kan ze ruilen.

hierbij gelijk ff een update over de stand van zaken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de kast was op deze foto nog niet helemaal af er zijn nog verstevigingen aangebracht aan voor en achterzijde

Afbeelding

zo staat hij er nu bij de muur moet nog geschilderd worden en er komt nog een omlijsting om het aquarium heen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Denk ook dat je met de 2 strominngs pompen wel voldoende stroming krijgt en je idd met jouw filter zal uitkomen.

Ik heb op mijn tang aquarium ook een eheim 2080 met stromings pompen gehad tunze 6125 en dat werkte prima.

10 K zou ik persoonlijk nemen voor een riftbak dan komen de kleuren echt beter uit vooral het blauw.

ziet er mooi uit gaaf project je wordt in de gaten gehouden :P

voor dergelijk bakken is filterzand het beste, dat slaat niet dicht en geeft minder alg ellende te koop bij wildkamp althans daar heb ik het vandaan.

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

ik wil wel graag alg in me bak hebben weet wel dat jij die alg niet bedoelt maar hoe zou ik het beste alg soorten op de stenen laten groeien moet ik ze dan in de zon leggen terwijl het vriest in een bak met water :D

AquaHome

Bericht door AquaHome »

kijk aan Ben, ziet er al erg mooi uit. Vind het een geweldig project! Uiteraard ga ik dit topic strak in de gaten houden ;).

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

in mijn ervaring is echt alg lastig in dit soort aquaria, voor je het weet heb je blauwalg.

is een moeilijke balans ook omdat planten ontbreken, vooral een kwestie van laten bealgen zonder vissen en toch niet te veel grazers.

je kan met wat profito trachten te ondersteunen.

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Ik denk dat het wel meevalt Stylz.

Onze eigen showbak was tot voor kort ook een Malawibak van 1,50 Meter, met 1 JMB LED Balk van 120cm op 8000K in de verhouding 5 wit 1 blauw, de algengroei was verbazingwekkend. We hebben er hier absoluut nooit iets aan gedaan met toevoegingen enz. Lekker op z'n beloop laten en de algen gaan gegarandeerd groeien;).

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

AquaHome schreef:Ik denk dat het wel meevalt Stylz.

Onze eigen showbak was tot voor kort ook een Malawibak van 1,50 Meter, met 1 JMB LED Balk van 120cm op 8000K in de verhouding 5 wit 1 blauw, de algengroei was verbazingwekkend. We hebben er hier absoluut nooit iets aan gedaan met toevoegingen enz. Lekker op z'n beloop laten en de algen gaan gegarandeerd groeien;).
Oh dat weet ik wel zeker, algen groeien toch wel in een keien bak, maar volgens mij was de vraag hoe kan je het nog extra bevorderen :mrgreen:

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

Kan ook gewoon langer licht aanlaten toch?
Zal dat ook niet helpen of gaat het dan snel te ver

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Nee dat lijkt me geen goed idee door je dag te verlengen werk je alleen blauwalg maar aan in de hand.

gewoon een normale dag lengte werkt het beste.