nieuwe verlichting

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

nieuwe verlichting

Bericht door Geert »

Ik ben op zoek naar nieuwe verlichting ik heb nu 2x JBL Solar Tropic T5 Ultra 39 watt 850 mm.
Dit schijnen goede lampen te zijn en mijn planten groeiden ook als kool. Nu komen de vissen en garnalen niet zo mooi uit in dit licht dus daar wil ik ook wat aan doen. En ik heb een CO2 fles gekocht die ik ook wil gaan gebruiken.

Ik wil graag één lamp houden en voor de andere wil ik een alternatief. Ik heb al wat gegoogeld maar er is zoveel keuze dat ik er niet uitkom.

Misschien dat jullie nog wat tips hebben.

Oja ik heb ook nog twee reflectoren gekocht van arcadia die ik ook wil gaan gebruiken mits het nodig is.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: nieuwe verlichting

Bericht door Kees »

Zelf fan van Arcadia lampen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

En welke type dan?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier heb ik de T8 combi freshwater, original en nog eentje op T5, de plantenlamp.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

oke ga ik even bekijken.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Iemand nog ervaringen met andere type lampen?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier ook Dennerle en philips lampen gehad.
Onder philips lampen vond ik mijn planten niet lekker gaan en voor beide merken vond ik ze geen mooi licht geven, maar dat is natuurlijk heel erg smaak afhankelijk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

gewoon een Philips 865 oid zou ik adviseren, maar let vooral op de kleur en hoe je bak toont voor jouw, jij moet het mooi vinden anders heb je er niets aan.
De meeste kappen hebben toch wat overcapaciteit dus wat PAR inleveren voor een mooie kleurweergave kan altijd zonder je planten te kort te doen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Kees schreef:Hier heb ik de T8 combi freshwater, original en nog eentje op T5, de plantenlamp.
Is dit van het merk arcadia??
stylz schreef:gewoon een Philips 865 oid zou ik adviseren, maar let vooral op de kleur en hoe je bak toont voor jouw, jij moet het mooi vinden anders heb je er niets aan.
De meeste kappen hebben toch wat overcapaciteit dus wat PAR inleveren voor een mooie kleurweergave kan altijd zonder je planten te kort te doen.
Ja ik weet nu helemaal niks en bij de aquariumzaak tja daar hebben ze gewoon bij alle bakken hetzelfde dus ik heb helemaal geen referentie.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Yep
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja dat is een beetje een probleem, je moet een lamp eigenlijk boven je eigen bak zien om te kunnen zeggen van dat is mooi.

wel vreemd dat ze in je aquarium zaak maar een soort lamp kunnen laten zien, ik weet zeker dat er zaken zijn die meer lampen brandend kunnen laten zien.

Dat is niet helemaal het zelfde als boven je eigen aquarium maar toch.

De opbrengst voor je planten is echt in met vrijwel alle lampen voldoende tenzij je industrie verlichtings lampen gaat nemen die zijn veel te geel/groen voor je bak.
Maar is denk ik geen vreemde vraag aan de winkel om de lamp eens even brandend te laten zien.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

JA is moeilijk.

Ik zit nu ook te kijken naar leds. Wil ze wel zelf bouwen want kant en klaar is te duur.

Ben op onderzoek uit van welke leds en welke kleur. bevalt het me niet dan soldeer ik voor een paar centen nieuwe leds erin.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Nou leds word het eerst ook niet geen tijd om dit uit te zoeken en te maken.

Maar moet wel snel wat nieuws hebben want ik vind dat ik teveel licht in mijn bak heb en dat het iets te gelig is.
Ik wil wat zuiniger doen met mijn Co2 en vind ook dat mijn planten te snel groeien. Ik kan natuurlijk mijn licht minder lang laten branden, maar wil er ook nar kunnen kijken zonder dat i in de avond op de bank zit en het licht gaat uit.

Ik heb die lamp even opgezocht Stylz en de kleurtemperatuur is 6500K wat dicht bij daglicht in de buurt komt met 2900lumen. mijn JBL Solar Tropic T5 Ultra 39 lampen zijn 4000K met 2500lumen. Dus dan krijg ik meer licht opbrengs in lumen.

Nu is mijn vraag eigenlijk; is dit dan ook ander soort licht waarvan mijn planten toch langzamer van gaan groeien ondanks dat ze meer lumen hebben?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

pffff moeilijke vragen en niet ff hup te beantwoorden :lol: maar zal eens ff kijken.

Planten die te snel groeien en veel CO2 verbuik, ja je kan een licht pauze inlassen dus 4 uur verlichten 4 uur rust 5 uur verlichten, je CO2 verbuik daalt daar behoorlijk van omdat je bak van nature weer CO2 opbouwt.
Opzich ik betaal 3 euro per kg CO2 dus ik stuur daar niet op, maar dat kan dus.
Licht intensiteit verlagen vrijwel alle bakken hebben te veel licht.
Je kan reflectoren weg halen, of een deel van de lamp afschremen b.v. met een pvc pijpje of tape b.v. je energie regening blijft gelijk maar je krijgt wel minder licht :mrgreen: en dus ook minder CO2 gebruik.

Dan wordt het moeilijk :mrgreen: lumen is een lichtmaat waar je voor je planten totaal niets aan hebt, lumen wil zeggen hoeveel licht geeft het voor onze ogen, meer lumen geeft meer licht voor onze ogen, dat zegt dus niets over de planten.
Maar aangezien vrijwel alle lampen voor mensen worden gemaakt vermelden wij lumen waar je voor het aquarium dus niets aan hebt :?
De planten zijn juist gevoelig net aan de grenzen van wat wij kunnen zien, in rood en baluw, een goede plantenlamp hoge PAR kan voor jou dus best donker ogen terwijl je planten staan te baden in een zee van licht, en dus ook weinig lumen maar veel PAR, PAR is het gebied waar de planten hun energie weg halen.
Dan heb je nog kleur temp en kleur weergave, 4000K is vrij koud dus veel naar het rood/geel hoger 6500 is nog steeds geel oranje voor ons, veel licht voor je ogen.
Voor goede kleur weergave moet je hoger zitten 8000 tot 10.000 K.
Ik zou je dus adviseren om hoger dan 6500K te gaan zitten voor je kleur weergave.
Maar nu draai jij de boel helemaal om je wil veel licht voor je zelf en eigenlijk minder voor je planten, ja probeer dan een mensen lamp veel licht voor je zelf en je planten krijgen minder PAR en zullen dus minder hard groeien.
Pas op want algen liggen op de loer, maar een koelwit lamp van de bouwmarkt geeft veel licht waar je planten niets aan hebben dus wie weet is dat wat je zoekt.

Afbeelding

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

nee sry ik hoef niet veel licht voor mijn ogen heb juist teveel licht vind ik. Maar een lichtsoort waarmee de kleuren van de planten en vissen mooier in uitkomen en dan als het kan het liefst wat minder licht voor de planten.
Tevens weer heel veel gelezen over de EI methode en daar zeggen ze ook dat als je minder licht heb minder voedingstoffen gebruiken en een stabielere bak. Daar wil ik graag naartoe

Dit is het spectrum van de 2 lampen die ik er boven heb.
[album]3769[/album]

Deze topic vond ik en helemaal doorgelezen pffff mijn hoofd ging ophol :headbonk: :jump: :headbonk:
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... =27&t=8466

En wat mij opvalt is dat veel lampen worden gebruikt van de bouwmarkt. Terwijl ik dure lampen heb gekocht van 30 euro stuk, dat geeft niet heb ik er graag voor over als dit goede lampen zijn. Daar staat ook bij dat veel mensen de lamp gebruiken die jij adviseert.