JBL Sansibar en kleibolletjes

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

JBL Sansibar en kleibolletjes

Bericht door Tep »

Hallo Allen!

Ik ben bezig met de inrichting van mijn 1.20 bak.
(http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=113&t=9349)

Inmiddels de bodem gekocht!
JBL Sansibar black, dit omdat ik toch wel vrij veel corydorassen en botias heb.
Voor hun gesteldheid moet dit wat beter zijn ipv grint :)

Nu ben ik benieuwd of ik ook kleibolletjes voor het wortelen van de planten bij moet plaatsen.
Het is natuurlijk afhankelijk wat voor soort planten ik ga gebruiken.

Zou dit voorkomen dat er straks planten losraken of los gefriemeld worden door de corydorassen ?

stylz
1000+
1000+

Re: JBL Sansibar en kleibolletjes

Bericht door stylz »

ehhh die klei bolletjes gaan niets vast houden maar ben bang dat ik je verkeerd begrijp :?

Planten die eenmaal geworteld zijn krijgen corydorasjes niet zo maar los zelfs mij HC waar ze uren in willen rommelen blijft best goed zitten ik heb overigens grint van dennerle met afgeronde hoeken speciaal voor cory's
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

kleibolletjes zet je bij de wordtels van de meeste Echinodorus planten en alle andere planten die voedsel opnemen via de bodemwortels. Dit geldt bv niet voor Vallisneria planten die wél bodem wortels hebben maar toch via de bladstengel hun voeding opnemen. Wanneer je de bak helemaal gevuld en beplant hebt (maar nog zonder vissen) rustig minstens drie weken geeft om goed op te starten zijn je planten wel goed genoeg geworteld om corydoras aan te kunnen hoor. Hier scharrelen ze lekker over de bodem maar komen echt nooit aan de planten.

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Rita M schreef:kleibolletjes zet je bij de wordtels van de meeste Echinodorus planten en alle andere planten die voedsel opnemen via de bodemwortels. Dit geldt bv niet voor Vallisneria planten die wél bodem wortels hebben maar toch via de bladstengel hun voeding opnemen. Wanneer je de bak helemaal gevuld en beplant hebt (maar nog zonder vissen) rustig minstens drie weken geeft om goed op te starten zijn je planten wel goed genoeg geworteld om corydoras aan te kunnen hoor. Hier scharrelen ze lekker over de bodem maar komen echt nooit aan de planten.
Dank voor je reactie Rita!
Ik ben van plan vanmiddag bij o.a. de Jumper te kijken om wat leuke planten.
Dank voor je info!
Ik zal hier even naar informeren bij de aanschaf.

Mochten jullie nog wat leuke aanraders hebben voor planten hoor ik dat graag!
Ben van plan de bak zo veel mogelijk natuurlijk in te richten, en dus ook met planten uit de vissen hun eigen omgeving :)

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Corydoras soorten zijn altijd erg mooi en natuurlijk de verschillende Echinodorus soorten voor achterin/midden.
Een lekkere bos Hydrocotyle leucocephala aan de zijkant is voor mij altijd favoriet en ook de Hygrophila corymbosa, die vind ik zelf altijd erg mooi om die trapsgewijs te planten. Dus steeds en plantje voor de vorige en die dan steeds iets korter zodat je een mooi straatje van achteren naar het midden van de bak krijgt. Natuurlijk ook een mooie rood tint bv in de vorm van een Athernanthera of Ludwigia repens erbij (of gewoon lekker allebei ;) ) en een paar lekkere bodembedekkers zoals Echinodorus magdalenensis of (moeilijker) Pogostemon helferi en je komt al een heel eind.

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Rita M schreef:Corydoras soorten zijn altijd erg mooi en natuurlijk de verschillende Echinodorus soorten voor achterin/midden.
Een lekkere bos Hydrocotyle leucocephala aan de zijkant is voor mij altijd favoriet en ook de Hygrophila corymbosa, die vind ik zelf altijd erg mooi om die trapsgewijs te planten. Dus steeds en plantje voor de vorige en die dan steeds iets korter zodat je een mooi straatje van achteren naar het midden van de bak krijgt. Natuurlijk ook een mooie rood tint bv in de vorm van een Athernanthera of Ludwigia repens erbij (of gewoon lekker allebei ;) ) en een paar lekkere bodembedekkers zoals Echinodorus magdalenensis of (moeilijker) Pogostemon helferi en je komt al een heel eind.
Erg bedankt weer voor je reactie Rita ;-)
Je hebt me erg geholpen!
Ik zal eens kijken of ik ze kan bestellen!
Ik zie het al voor me op de manier hoe je beschrijft haha!

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

lol ik zie nu dat ik Corydoras soorten schreef ipv Cryprocorine soorten :mrgreen:

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Rita M schreef:lol ik zie nu dat ik Corydoras soorten schreef ipv Cryprocorine soorten :mrgreen:
toch snapte ik wat je bedoelde :P

Ik zit nog te twijfelen tussen plantenpakketten van zooplus of gewoon los halen bij de aquariumwinkel..
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... ium/206293

Kleibolletjes is wel handig voor de grote planten denk ik, om te wortelen.
Heb namelijk geen voedingsbodem.
Als de planten er een aantal dagen inzitten ga ik ze bemesten :)

Weet iemand hier de juiste manier voor ?
Bij de wortels van de planten een kleibolletje uitsmeren ?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ik heb ook ooit een plantenpakket bij zooplus gekocht en vond het de prijs niet waard, koop dan lekker losse plantjes bij http://aquaplantsonline.nl/ of http://aquarium-planten.com/
betere planten, goede en snelle verzending en de plantjes zijn bij beide zaken echt top.

Kleibolletjes kun je daar ook bestellen http://www.aquaplantsonline.nl/p/1175/j ... es-200-gr/ en die zijn hard en duw je gewoon bij de wortels in de bodem en elk half jaar een neiuwe.

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Zaterdag ingericht met planten en de eerste beesjes overgezet van de 60cm bak!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de rechter midden voor zijde wil ik graag nog een grote bladplant hebben.
Hier ga ik de komende dagen voor kijken :)

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ziet er goed uit.
Je kan eens kijken naar Echinodorus soorten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

bleheri ,1 bolletje erbij ,prachtige plant.

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Gegroet allen!

Inmiddels tijd voor een update dacht ik zo!
Heel wat maandjes verder.
Heel wat ellende mee gemaakt.. :cry:

70-80 % van mijn visbestand is gestorven helaas.
Dit door o.a. witte stip.

Het is begonnen rond Januari toen ik groot soort algeneter toevoegde. (mijn aanname althans)
(voorbeeld) ->
http://www.piranha-info.com/images/L-pardalis_04.jpg
Deze bleek toch te groot te zijn, hij was te veel in mijn bodem aan het graven e.d..
Deze is verwijderd na een periode van 2-3 weken.

Kort hierna kregen de tetra's, regenboogzalmpjes (pseudo furc.), en een aantal bijlzalmpjes en cory's witte stip.
Kort hierop heb ik bestrijdingsmiddelen toegevoegd, ben het merk vergeten helaas.. mijn water werdt iig donkerblauw van dit spul, en moest 3-4 dagen herhaald worden.
Deze kuur heeft niet geholpen. Ook heb ik in anderhalve week tijd mijn temperatuur verhoogd van 23 naar 31. Tevergeefs helaas..

Gelukkig hebben mijn 2 botia's het overleefd, echter hebben ze sinds die tijd wel zwarte vlekjes rond de vinnen en buik. Het gedrag is niet zoveel veranderd, wel merk ik dat ze schrikkerig zijn.

Dit is wat er nu nog in mijn bak aanwezig is:
2 blauw afrikaantjes
9 bijlzalm
2 regenboogzalm vrouwtjes (taaie wijfjes aangezien 8m en nog 4v het niet overleefd hebben)
2 botia
4 nieuwe aangeschafte corydoria julli.

=-=-=-

Dezelfde planten zijn nog aanwezig in mijn bak.
Wel heb ik veel gesnoeid, en veel ruimte gemaakt links.
Ik heb echter nog steeds veel last van bruinalg.

Dit is nu niet op de foto's te zien, aangezien ik gister flink heb schoongemaakt.
Dit komt binnen 2-3 weken wel weer opkomen, zal dan nog een foto maken zodat het beter te zien is.

Afgelopen 3 maand, heb maandelijks 5x 30-40% water ververst, en alle planten resten verwijderd dmv een slang. (stofzuigen)

Ben opzoek naar o.a. wat tips hoe ik de alg kan voorkomen en tips in het algemeen :)

Stel gerust je vraag!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gummiebeer
0-200
0-200

Bericht door Gummiebeer »

Ik zie ook veel blauwalg. Meer blauwalg dan bruine algen om eerlijk te zijn. Hevel dat allemaal zo goed mogelijk af en probeer de oorzaak te vinden.
Heb je na afloop van de kuur wel flink water ververst en een paar dagen over kool gefilterd?
Heb je waterwaardes gemeten?
Ciano emotions 80: gezeldschapsbakje

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Gummiebeer schreef:Ik zie ook veel blauwalg. Meer blauwalg dan bruine algen om eerlijk te zijn. Hevel dat allemaal zo goed mogelijk af en probeer de oorzaak te vinden.
Heb je na afloop van de kuur wel flink water ververst en een paar dagen over kool gefilterd?
Heb je waterwaardes gemeten?
Bedankt voor je reactie! :)
Op welk onderdeel zie je dit zitten ?

Na afloop heb ik ook weer wekelijks 20/30% ververst.
Hoe bedoel je over kool gefilterd ?