Te sterke pomp?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
rutger24
0-200
0-200

Te sterke pomp?

Bericht door rutger24 »

Hallo,

Even een vraagje over een externe pomp en jullie mening.
Ik heb een Aquarium van 200l, toen ik begon heb ik een tetra ex 700 (tot 250l) bij genomen.
na een tijdje vond ik dat mijn water nog steeds niet helemaal helder was ivm hele kleine flokjes,
dus ik dacht ik moet een sterkere pomp dus heb ik gekozen voor een tetra ex 1200 (van 200l tot 500l).
er zit nu meer stroming in mijn bak. vinden mijn vissen dat niet vervelend? de vissen zwemmen meer dan normaal.

ik hoop dat jullie je mening kunnen geven,

Groetjes, Rutger

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Te sterke pomp?

Bericht door Kees »

Denk dat het wel mee valt, pomp is niet snel te groot.
Sommige vissen houden van stroming andere niet, als je het teveel stroming vind geven, kun je eens kijken om het water door grotere openingen te laten gaan.
Als je bv zo'n sproei buisje gebruikt, haal je die er af en kijken hoe het gaat.
Hier valt best mee te spelen.
Zelf heb ik een half sproeibuisje (4 gaatjes) met een stukje slang op een diffuser (ozon ding van philips) zitten.
Wat je vertroebeling aan gaat, je kan ook gewoon teveel stroming hebben waardoor er veel kleine deeltjes constant door je bak dwarrelen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
rutger24
0-200
0-200

Bericht door rutger24 »

Okee, gelukkig, stelt me weer wat gerust ;)
Ja okee! kijk het morgen even aan en anders ga ik er wat mee spelen!
In iedergeval hartelijk dank voor de informatie!

jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Als je veel cory's hebt, net als ik, dwarrelt er ook steeds wel iets door het water. Zij zitten steeds in de bodem te wroeten.

Ik had ook teveel stroming en heb dit op gelost, door een gaatje te prikken aan het einde van de sproeibuis.
Daar zit nl. een dopje en als je daar een extra gaatje in maakt, steeds proberen hoe groot dat het moet zijn, dan wordt de stroming ook minder. Dit doe je heel gemakkelijk, door een naald warm te maken boven een vlammetje van bv. een aansteker.

Als het wateroppervlak lekker beweegt en al je planten wiegen een beetje mee, dan is het goed.
What Dreams May Come

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Achter mijn 180 liter bak stond een pomp van 700 per uur, de Eheim 2224. De vissen hadden hier geen last van, ik heb ook begrepen dat een pomp ongeveer 3x de hoeveelheid van je bak moet pompen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wat je rond moet pompen hangt een beetje af van wat je voor bak hebt zonder CO2 zal 3x de inhoud per uur wel volstaan, met CO2 bij voorkeur 10 x de inhoud bij zeewater beginnen ze daar nog maar net :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Owww, dat wist ik niet. Heb altijd de 2224 op een bak met Co2 gehad, later is er wel een Eheim potfiltertje bij gekomen voor mijn oppervlakte reiniger.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

hangt een beetje samen met hoe je bak is ingericht maar een vol bezette bak met planten werkt enorm stromings vertragend, wil je dan de CO2 overal krijgen zal je echt wel wat rond moeten pompen.

Je kan natuurlijk altijd checken met CO2 checkers maar krijg je heel lokaal penseelalg dan moet je eens kijken of je CO2 wel overal komt en dan kan je pomp vermogen daar best een rol in spelen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

10x klinkt me nogal veel en krijg dan een beetje een golfslagbad gedachte.
Goeie reactor met wat stroming werkt bij mij althans.
Hier trouwens een Eheim 2078 op bruto 475L bak en filter gemiddeld doet die denk 2 tot max. 3x de bak.
Een goede opstelling voor je stroming lijkt me belangrijker.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

uiteraard is een goede opstelling super belangrijk, maar ook dat het een brede stroming is, niet wat je veel ziet een smalle krachtige straal, die je planten alleen maar beschadigd.

10 x valt best mee maar je moet wel rekenen dat het om goed verlichte bakken gaat met veel groei, het gaat niet over laag verlichte bakken met weinig groei, naar mate je lager met de verlichting gaat zakt je CO2 verbruik en is de stroming dus minder belangrijk.

Met stroming maak je de dode zone om je plant kleiner, om elke plant zit zo,n zone met een dunnere laag kunnen je planten dus ook beter groeien, zet je een plant in veel licht wordt de zone dus groter met onvoldoende stroming krijgen je planten het dan zwaar om voldoende CO2 en en voedingstoffen op te nemen voor de hoeveelheid licht die ze ontvangen, gevolg je planten gaan suikers lekken dus penseelalg,baardalg enz en dat terwijl je water waardes, je verlichting en je CO2 optimaal zijn.

Voldoende stroming in balans met je verlichting is dus heel belangrijk.