Dode vuurtjes

Rita M
1000+
1000+

Re: Dode vuurtjes

Bericht door Rita M »

was bij Roy_C volgens mij

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Misschien is het een idee om tijdelijk te stoppen met planten voeding?

Garnalen zijn erg gevoelig en kunnen volgens mij niet zo goed over easy carbo. Dus daar zou de oorzaak kunnen liggen.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb zaterdagochtend voor het laatst plantenvoeding en easy carbo gegeven.
Hoewel ze voorheen geen last hadden van de easy carbo, ik gaf een heel lage hoeveelheid (5 druppels, terwijl voor mijn aquarium meer dan 20 wordt aangeraden).

Nee, ik gebruik geen schadelijke stoffen in dezelfde kamer. Geen deo, geen andere spuitbussen. Cremetjes en parfum gebruik ik pas als ik niet meer in het aquarium hoef, na het voeren dus.

Nee, een luchtslang gebruik ik niet. Het enige waar weekmakers in zouden kunnen zitten, zijn de zuignappen van mijn filter, verwarming en thermometer.

Mijn vriend hielp me eraan herinneren, dat ik ongeveer een week voor de eerste dood ging, 2 helena slakken heb geplaatst. Kan dat misschien een oorzaak zijn?

Verder zien alle dieren er gezond uit, zowel de garnalen als de vissen. De garnalen zijn gewoon goed actief.

Is het misschien een optie om een tijdje over actieve kool te filteren? Als dat mogelijk is in mijn filter (dennerle hoekfilter)? En hoe doe ik dat, gewoon een van de twee filterpatronen vervangen door losse filterkool?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Sommige plantevoedingen kunnen zeer schadelijk zijn voor garnaaltjes, maar hier een tijdje zonder schadelijke effecten vloeibare voedingen van EasyLife gebruikt.
Ken de filter zelf niet, maar vaak kan je wat actieve kool in een speciaal filterzakje doen en deze ergens in je filter stoppen.
Zelf hanteer ik, max 10gram per 100l en vervangen / verwijderen na 6 weken.
Tussen de 6 en de 8 weken is het uitgewerkt, laat je het langer dan 8 weken zitten, schijnt het zelfs de schadelijke stoffen weer af te kunnen geven.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je voor je duidelijke uitleg :lol:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Er zit nog geen kool in het filter. Ik heb het nog niet kunnen vinden. Donderdag heb ik echt de tijd om te gaan zoeken.

Inmiddels weer 3 dode garnalen :crybaby: 2 wat kleinere en vandaag weer een groot vrouwtje. Dat vrouwtje zat gister erg stilletjes, ze verplaatste zich af en toe wel maar at niet. Vanmorgen at ze nog steeds niet en ik dacht een breuk te zien in haar pantser, op de plek waar het het eerst barst voor het vervellen.
Nu is ze dood.
Het lijkt wel, of alle dode garnalen samen gaan met een vervelling, ik vind steeds eerst een vervelling en dan een dode garnaal, ofwel dezelfde dag, ofwel de ochtend erna.
Kan het iets met vervellen te maken hebben? ontbreekt er dan iets aan het water waardoor ze er problemen mee hebben?
Maar vreemd genoeg, gaat het dus echt alleen om de grote garnalen. De kleintjes lijken nergens last van te hebben, terwijl die toch zeer regelmatig vervellen.

Hoewel 1 van de garnalen gegrepen leek door een Helena. De slak zat heel vreemd, met het voorste deel van zijn lichaam van de grond, en daar zat de garnaal op. Omdat er eerst nog een garnaaltje bij zat, dacht ik dat de slak aan het doodgaan was, die was al de hele dag niet bepaald actief. Maar ineens zat die slak weer helemaal op de grond, en zat de voorkant van de garnaal tussen de slak en het zand. ten minste, zo leek het want ze zaten half achter een plant toen. Maar toen de slak later wegkroop, bleef de garnaal op zijn rug liggen, dood. De slak bleef de rest van de dag heel stilletjes, en de ochtend erna ook, waardoor ik dacht dat die misschien ziek was. Mar nu is die weer gewoon actief.
Was deze slak-attack misschien zelfverdediging naar de garnaal toe, dat hij inderdaad ziek was en dat de garnaal aan het eten gegaan was ofzo?

Overigens vond ik gister, heel vreemd, ineens een heel klein miniatuur garnaaltje. Blijkbaar is er toch een vrouwtje zwanger geraakt, ik had geen garnaal met eitjes gezien.
Gister zag ik 2 kleine vrouwtjes met een eivlek. Ik hoop dat die door de vervelling heen komen straks.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Zo heel goed kunnen dat het door de helenaslakken komt. Heb ergens gelezen dat het gif ook giftig is voor garnalen... :|

Goerami
0-200
0-200

Bericht door Goerami »

lijkt me sterk er zijn meer mensen met deze combinatie. zijn ze giftig dan??
Cichliden

Ronald V
1000+
1000+

Bericht door Ronald V »

Heb zelf een flink aantal helena's en redelijk wat vuurtjes in de RIO400 en dat gaat nog steeds goed.
Gezelschap
Garnalen

M.v.g. Ronald en Pum

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Het klopt inderdaad dat helena's bekend staan om het af en toe pakken van een garnaaltje. Dit doen ze echter alleen als er niet genoeg voedsel is. Dus een paar slakken vrij laten in de bak zou kunnen helpen.
Maar ik vind het wel erg veel uitval voor helena's eigenlijk.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik barst van de slakken, de hele bak zit vol met schijfslakjes. Helaas zijn de jongen daarvan waarschijnlijk toch te klein voor de Helena's, ik heb ze er al een paar keer overheen zien kruipen zonder ze te grijpen.
Maar ik ga er geen andere slakken bij uitzetten, er zit al veel te veel in.
Laatst gewijzigd door karinD op 30 okt 2013 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Ja dan zullen het de helena's niet zijn. Dan was ie gewoon aan t aaseten.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Hier ook geen problemen met Helena`s en vuurtjes hoor.
Greetings...

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik hoorde van mijn vader, dat er verderop een dierenwinkel zit die water test. Ik ga daar morgen maar eens uitgebreid laten testen, want ik heb zelf maar een handjevol testen. Kijken of er niets geks uitkomt.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik ben net bij de winkel geweest om mijn waardes te laten testen. Hij vond de waardes niet helemaal geweldig, maar hij kon er geen directe doodsoorzaak in vinden.
Dit zijn de waardes die hij gemeten heeft
PH: 7,6
KH: 4-5
GH: 7
No2: 0,02
No3: 1 mg/l
Po4: 0,2 mg/l
NH3/4: 0,01 mg/l
FE: 0,58 mg/l (iets te hoog, maar nog niet heel erg gevaarlijk voor garnalen)
C02: 5 mg/l
MS: 600 ms

Maar de man van de winkel (kweekt zelf ook garnalen) kon me wel noemen wat zeer waarschijnlijk de doodsoorzaak van mijn garnalen is: easy carbo.
Het schijnt, volgens de vertegenwoordiger van zowel HS als van EasyLife, dat Easy Carbo een stof bevat die de huid van garnalen aanvreet.
Ik zal hier apart topic over aanmaken.

Ik heb het nu al 2 weken niet gegeven en vandaag heb ik 30% van mijn water ververst, dus hopelijk is het er nu bij mij helemaal uit.