na indraaien.. wanneer water verversen??

stylz
1000+
1000+

Re: na indraaien.. wanneer water verversen??

Bericht door stylz »

Cooper schreef:
stylz schreef:ik zie dat nooit zo erg verversen doe je niet om de waardes die je meet meestal :?

wat is je hoeveelheid sporen elementen, magnesium,koper, ijzer enz enz no3 nul is niet iets waar ik van denk van goh wat goed, wat is je fosfaat ?
verversen moet je niet af laten hangen van gemeten waardes maar meer van een onderhouds strategie.

ik ben een EI aanhanger want al die gemeten waardes zeggen mij nooit zo veel, zorg dat er geen tekorten ontstaan jij hebt 0 NO3 dus in mijn ogen een probleem :P

om dat allemaal te testen moet ik een lab aanschaffen... ik vind deze waarde die ik nu meet wel voldoende....
planten groeien goed.. vissen doen het goed. en als No3 op nul is dus een probleem volgens jou.. maar dat zie ik nergens op internet naar voren komen. leg eens uit :?:
Je moet ook vooral niet alles gaan testen, wat je zelf al aangeeft das niet te doen :lol:

Maar je kan wel schatten, ik werk volgens deze methode en meet af en toe mijn fosfaat omdat ik de nitraat meting niet erg vertrouw die wisselt mij te hard tussen de verschillende test sets en dat is het zo'n beetje.

Hier staat redelijk goede info http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Cooper Gelderland
0-200
0-200

Bericht door Cooper »

Chumbu schreef:Een NO3 van 50 zegt niks anders als dat je behoorlijk moet verversen, 25 is redelijk maar een waarde van ronde de 15 zou beter zijn voor de balans.
Je meet een NO3 van 0 zeg je, ik geloof je maar besef dan wel dat je een lopende tijdbom hebt aan je aquarium (goed bedoelt hoor) Als je geen NO3 kan meten ofwel die geeft 0 aan is zoals stylz aangeeft niet in orde. Stel je zou er nu visjes bijzetten of een keertje per ongeluk teveel voeren is het wachten op nitriet ophoping. Zolang je dus 0 meet aan NO3 wil dat niets anders zeggen dat je filter/aquarium nog niet lekker draait.
hij draait nu een maand... misschien is dat het wel.... ik zou het in de gaten houden of het zo blijft... zou het water verversen de nitraat verhogen. misschien omdat het in het kraanwater wel zit?

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Wat is de hoeveelheid in je kraanwater?

Mijn tip:
Niet verversen en om de paar dagen even meten op NO2 en NO3, als je met regelmaat voert dan moet de NO3 gaan oplopen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

of de NO3 gaat oplopen ligt maar helemaal aan je systeem dat hangt af van de balans nitraat/fosfaat verbruikers en producenten.
In de meeste bakken zal het idd zijn dat de nitraat oploopt en je water moet verversen om het laag te houden.

in een laag bezette bak met veel opnemers planten,koralen of denitrificatie zal hij juist zakken.
Ik voeg elke week 3 x 60 gram nitraat toe en moet oppassen niet te laag te komen, maar ik oogst dan ook veel planten elke week.

Niriet moet altijd 0 zijn, je krijgt in het begin een keer een piek (daar kan je op verversen) en daar na zijn je bacerien normaal zo snel dat het nooit meer boven 0 komt, meet je opeens wel nitiet dan hebben je bacterien een enorme oplazer gekregen.

Kraan water bevat zeker nitraat je kan dat overigens bij elke leverancier on line bekijken.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Ik heb op internet gelezen dat elke week verversen helemaal niet nodig is.
Ik ververs het water om de 6 tot 8 weken voor 1/3.
Ik zorg wel dat er voldoende stroming is.
Planten en vissen doen het uitstekend.
Waardes meet ik ook nooit.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik kijk eigenlijk nooit zo wat je op internet kan vinden want op internet kan je letterlijk elke methode die je maar kan bedenken vinden :) goed en slecht.

ik kijk naar bakken hoe ze er bij staan en waar veel aanhangers van zijn :)

dan zie je dat Amano en Barr mooie aquaria neer zetten, grote groepen fans hebben dus blijkbaar vinden veel mensen die methode goed en het moet ook werken anders verliezen ze die fans wel weer.

Daar maak ik dan weer mijn eigen verhaal van want ja je moet wel zelf invloed hebben en geen schaapje zijn.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hallo.
Even een aanvulling op mijn reactie.
Ik gebruik wel easy-carbo/ferro en profito.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

trudy1942 schreef:Hoi.
Tja Trudie die vissen piesen en poepen wel erg in dat water dus dat zit vol ammoniak en ik zou zelf ook niet op een wc willen die maar 1 x per 6 tot 8 weken wordt schoongemaakt. Je zal altijd moeten verversen vanwege stoffen zoals nitraat (als je geen planten hebt) en bepaalde zuren die niet uitgefilterd kunnen worden. Dit heeft een negatief effect op de waterkwaliteit (dus ook op de groei). Natuurlijk doet een goede filtering ook al heel wat maar dit kan (wat mij betreft mag!) een wekelijkse waterwissel niet vervangen. Veel mensen geloven dat vissen anti groei hormonen uit scheiden en dat deze dus in de bak blijven al die tijd wat slecht voor de vissen is, ik weet niet of dat inderdaad zo is maar als het zou kunnen ga ik er van uit dat ik dit risico niet wil nemen want de vissen zijn voor hun gezondheid van mij afhankelijk. Er staat op het internet enorm veel en echt niet alles is goede informatie, denk maar aan verkopers die allerlei onzin verkopen over vissen die hun groei aanpassen aan de grootte van de bak. Totale flauwekul maar omdat het gezegd wordt geloven mensen het.

Weinig verversen is wat mij betreft geen goed idee dus.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Rita M schreef:
trudy1942 schreef:Hoi.
Tja Trudie die vissen piesen en poepen wel erg in dat water dus dat zit vol ammoniak en ik zou zelf ook niet op een wc willen die maar 1 x per 6 tot 8 weken wordt schoongemaakt. Je zal altijd moeten verversen vanwege stoffen zoals nitraat (als je geen planten hebt) en bepaalde zuren die niet uitgefilterd kunnen worden. Dit heeft een negatief effect op de waterkwaliteit (dus ook op de groei). Natuurlijk doet een goede filtering ook al heel wat maar dit kan (wat mij betreft mag!) een wekelijkse waterwissel niet vervangen. Veel mensen geloven dat vissen anti groei hormonen uit scheiden en dat deze dus in de bak blijven al die tijd wat slecht voor de vissen is, ik weet niet of dat inderdaad zo is maar als het zou kunnen ga ik er van uit dat ik dit risico niet wil nemen want de vissen zijn voor hun gezondheid van mij afhankelijk. Er staat op het internet enorm veel en echt niet alles is goede informatie, denk maar aan verkopers die allerlei onzin verkopen over vissen die hun groei aanpassen aan de grootte van de bak. Totale flauwekul maar omdat het gezegd wordt geloven mensen het.

Weinig verversen is wat mij betreft geen goed idee dus.
En als aanvulling "Schoon water is als drugs voor vissen"
Kijk naar je visbestand en maak daaruit op hoeveel je moet verversen, 10% of meer en zelfs wel dik 50% kan ook afhankelijk van het bestand maar alles wat je niet wekelijks ververst is met ingang te weinig.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi Rita M.
Mijn planten groeien letterlijk de bak uit en de vissen doen het uitstekend.
Dus wat is waar en niet waar. Zolang mijn aquarium het goed doet verander ik niet.
En wat ik op internet gelezen heb kwam van een aquarium forum ( niet deze )dus niet zomaar een artikeltje.
Vr. Gr.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

En toch (goed bedoelt) door zo weinig te verversen doe je je dieren geen goed hoor.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Jammer Trudy, ik denk dat je vissen je er heel dankbaar om zouden zijn maar wat mij betreft...even goede vrienden hoor meis, ieder mag zijn eigen weg volgen natuurlijk, het was in ieder geval goed bedoeld advies.

Onderwerp auteur
Cooper Gelderland
0-200
0-200

Bericht door Cooper »

Ik ververs mijn water van het weekend voor 25%... ik weet niet wat het is maar ik heb 6 dode kardinaal tetra's... de waterwaarde zijn normaal... geen afwijkingen tov laatste metingen....
Ze zijn wel samen met de platy's bij dezelfde winkel gekocht... hoop niet dat ik van hun iets mee heb genomen wat nu dit veroorzaakt.... gelukkig verder geen doden dan de platys en de kardinaaltjes....

Onderwerp auteur
Cooper Gelderland
0-200
0-200

Bericht door Cooper »

Chumbu schreef:Wat is de hoeveelheid in je kraanwater?

Mijn tip:
Niet verversen en om de paar dagen even meten op NO2 en NO3, als je met regelmaat voert dan moet de NO3 gaan oplopen.
ik kijk van het weekend voor de waarde van het kraanwater.... ik voer regelmatig.. dus het zou goed moeten gaan... het filter is denk nog lang niet op zijn best.. duurt wel een tijd..

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Balen zeg! dode visjes :cry:

Goed je weet wat je te doen staat nu, ik zei niet verversen maar als je nu ineens dode vissen hebt dan zegt dat dus WEL verversen!
Meten is weten, en niet voor mij hoor maar vind het wel sneu voor jou.
Als je nou strakjes ververst hebt en er zou naderhand over een tijdje iets dood gaan dan kan je tenminste zeggen dat het niet aan je onderhoud ligt, nu is dat moeilijk (ook weer positief bedoelt)