Alg ?Schimmel??
-
loes1963
Onderwerp auteur - 200-400

Re: Alg ?Schimmel??
Oh ja , ook met verversen geef ik conditioner en goede bacterieen, om het water zachter te maken. De lampen zijn niet nieuw en de bak staat ook niet in de zon....het enige waar ik nu aan denk dat het misschien door de planten voeding kan komen of door de conditioner. Verder zou ik het echt niet weten.
Mea culpa
Ik ben niet zo'n fan van conditioners en goede bacterien maar verwacht niet dat die je problemen veroorzaken.
draad alg zijn de goede algen eigenlijk een compliment voor je water
sate stokje en draaien help goed, maar je moet naar de oorzaak.
hoe lang staan je lampen aan ?
draad alg zijn de goede algen eigenlijk een compliment voor je water
hoe lang staan je lampen aan ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
loes1963

Nee dat voeg ik niet toe, ik ging er nl van uit dat alles in de easy carbo zit of in de plantenvoeding?stylz schreef:Draad alg is vaak een gevolg van te lange belichting, breng de verlichting terug naar maximaal 10 uur en hou ook invallend licht buiten de verlichtings tijden zo veel mogelijk weg.
de test met easy carbo op roodwier (baardalg is een roodwier) is gevaarloos en je weet tenminste wel waar je aan toe bent.
Baardalg komt van uit tekorten.
voeg je ook nitraat en fosfaat toe ?
Ik zal de verlichting morgen veranderen naar 10 uur. Mijn tijdklok staat nu op bijna 12 uur.
Gisteren heb ik een flinke pluk draadalg eruit gehaald. Het stuk hout kan ik er niet uithalen omdat ik dan mijn hele mos mat verwoest wat erop en eromheen groeit.
Dus??? Wat kan ik nu beter doen? Stoppen met het kuurtje lijkt me nu ook niet de oplossing.
Mea culpa
Laat je water eens testen. Ik denk dat een te veel aan NO3 de oorzaak zou kunnen zijn.
testen kan nooit kwaad, maar ga nooit te hard achter test sets aanlopen, vanavond toevallig mijn nitraat zelf getest met 3 verschillende testen en 3 verschillende uitslagen
te veel nitraat geeft geen alg hooguit dode vissen je nitraat moet tussen de 10 en 30 ppm zijn fosfaat 10 x zo laag.
Een tekort geeft eerder alg dan een overschot, ik vind het overigens makkelijker om te doseren volgens de EI en niet volgens metingen.
Metingen kan je wel weer als check gebruiken.
Je hoeft er niets uit te halen om van draad alg af te komen, gewoon sate prikker draaien tussen je vingers langs de draadalg halen en het gaat vanzelf om het stokje, zo kan je vrijwel 100% draadalg weg halen.
in easy carbo of in profito zit geen nitraat of fosfaat, dat moet je zelf nog toevoegen, doe je dat niet dan kunnen er tekorten ontstaan met alg als gevolg.
te veel nitraat geeft geen alg hooguit dode vissen je nitraat moet tussen de 10 en 30 ppm zijn fosfaat 10 x zo laag.
Een tekort geeft eerder alg dan een overschot, ik vind het overigens makkelijker om te doseren volgens de EI en niet volgens metingen.
Metingen kan je wel weer als check gebruiken.
Je hoeft er niets uit te halen om van draad alg af te komen, gewoon sate prikker draaien tussen je vingers langs de draadalg halen en het gaat vanzelf om het stokje, zo kan je vrijwel 100% draadalg weg halen.
in easy carbo of in profito zit geen nitraat of fosfaat, dat moet je zelf nog toevoegen, doe je dat niet dan kunnen er tekorten ontstaan met alg als gevolg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
-
loes1963

Mijn no 3 is goed, ik heb zondag nog een water test gedaan en alles was goed.Rickpad schreef:Laat je water eens testen. Ik denk dat een te veel aan NO3 de oorzaak zou kunnen zijn.
Mea culpa
Als beginner zou ik zeker geen fosfaten gaan toevoegen, in mijn ogen moet je daar wat meer ervaring voor hebben op het aqua gebied. Draadalgen zijn op zich wel goede algen maar vervelend voor het aanzicht, wat ze schrijven over waterkwaliteit en draadalgen vind ik onzin, mijn bak heeft lang goed gedraaid zonder algen (ben er nou ook mee aan het stoeien) Testen met test strips kan ik alleen maar afraden, die zijn onbetrouwbaar, veel noukeuriger zijn de druppeltests.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
hoi iedereen.
Ik sluit me met dit onderwerp even aan.
Sinds 3 dagen schieten de algen over al tevoorschijn. Voornamelijk draad alg (foto bij fotoalbum vincent).
wie oh wie kan mij vertellen welke deze is me vriendin zeg blauw ik groene draad alg
.
Ik las dat je het water (ben nog aan het indraaien) met rust moest laten en ook je filter. En dat je die draad
alg erin moest laten zitten want als je die los trekt dat die dan kunnen verspreiden?????
Ik las dat ik 48 uur moest beginnen met het uitdoen van het licht?
ben benieuwd wie iets kan vertellen.
Heb nog geen 1ste test gedaan omdat ik net 3 weken deze bak heb.
maandag test doen. Maar zou graag willen weten welke alg ik heb foto staat bij me fotoalbum vincent
alvast bedankt voor tips svp even een berichtje
Ik sluit me met dit onderwerp even aan.
Sinds 3 dagen schieten de algen over al tevoorschijn. Voornamelijk draad alg (foto bij fotoalbum vincent).
wie oh wie kan mij vertellen welke deze is me vriendin zeg blauw ik groene draad alg
Ik las dat je het water (ben nog aan het indraaien) met rust moest laten en ook je filter. En dat je die draad
alg erin moest laten zitten want als je die los trekt dat die dan kunnen verspreiden?????
Ik las dat ik 48 uur moest beginnen met het uitdoen van het licht?
ben benieuwd wie iets kan vertellen.
Heb nog geen 1ste test gedaan omdat ik net 3 weken deze bak heb.
maandag test doen. Maar zou graag willen weten welke alg ik heb foto staat bij me fotoalbum vincent
alvast bedankt voor tips svp even een berichtje
Draadalg zou ik niet mee zitten, saté stokje pakken en rondom op het stokje draaien. Misschien een uurtje licht minder eventueel.
Blauwalg is geen echte als maar een blauw groene drappige deken van bacteriën en als je die hebt, wat me zeer stug lijkt want je voert niet en hebt geen vis nog in de bak, dan de bak 5 dagen volledig verduisteren
Blauwalg is geen echte als maar een blauw groene drappige deken van bacteriën en als je die hebt, wat me zeer stug lijkt want je voert niet en hebt geen vis nog in de bak, dan de bak 5 dagen volledig verduisteren
hoi Rita
Ik heb een foto bij me foto album staan en volgens mij is het inderdaad groene slijm. Heb je die gezien?
me vriendin is heilig dat het blauw is en ik groen
Ik heb een foto bij me foto album staan en volgens mij is het inderdaad groene slijm. Heb je die gezien?
me vriendin is heilig dat het blauw is en ik groen
Ik heb me lampen uitstaan had dat gelezen.
En als meerdere mensen zeggen dat het met een stokje op te lossen is zonder meer schade dan neem ik jullie advies zeker in handen.
Ik vroeg dat omdat er stond ergens dat het meer problemen veroorzaakte.
Ik kan ook niet echt bedenken wat ik nou anders gedaan heb in de afgelopen dagen. Alleen water bijgevuld tot max en die easy carbo 2ml toegevoegd op me 100 liter elke dag
En als meerdere mensen zeggen dat het met een stokje op te lossen is zonder meer schade dan neem ik jullie advies zeker in handen.
Ik vroeg dat omdat er stond ergens dat het meer problemen veroorzaakte.
Ik kan ook niet echt bedenken wat ik nou anders gedaan heb in de afgelopen dagen. Alleen water bijgevuld tot max en die easy carbo 2ml toegevoegd op me 100 liter elke dag
-
loes1963

Wat een ellende, die alg... Ik heb mijn bak maar even goed onder handen genomen, wat ik wel vaker doe hoor. Alg de alg met mijn handen verwijderd wat best wel goed ging en mijn ruiten heel goed schoongemaakt. Ik ben gestopt met het kuurtje, weet niet of dat schadelijk is, maarkon het niet meer aanzien dat mijn bak helemaal groen was geworden van die zooi. Maar toch ..zie ik nu verbetering....dus ik denk dat die druppels toch wel enig effect heeft gehad. Ook al heb ik het kuurtje niet afgemaakt. Mijn planten groeien als kool , ook die heb ik gekortwiekt. En mijn bak ziet er nu weer een stuk schoener en frisser uit. Ook heb ik het licht van 12 uur. Terug gebracht naar 10 uur. Verdesr doe ik nu maar even niks...en wacht het maar even af. Dus probeer zelf zoveel mogelijk te verwijderen en minder licht geven doet al wonderen. Ik snap je frustratie. Succes !
Mea culpa
hoi loes,
Ja ik weet nog dat ik iets schreef naar jou met de tekst dat ik er niet zoveel last van had.
Twee dagen daarna begon het bij mij en niet zo'n beetje ook. het ziet er erg onverzorgd uit.
je leest zo enorm veel op het internet dat je hoofd ervan begint te tollen.
Ik neem ook gelijk het advies van mensen hier aan.
Ben zelf net begonnen dus geen vissen enzo. Had gelezen licht minderen maar zet me lampen even totaal uit.
kijk dan wat er gebeurd.
Ja ik weet nog dat ik iets schreef naar jou met de tekst dat ik er niet zoveel last van had.
Twee dagen daarna begon het bij mij en niet zo'n beetje ook. het ziet er erg onverzorgd uit.
je leest zo enorm veel op het internet dat je hoofd ervan begint te tollen.
Ik neem ook gelijk het advies van mensen hier aan.
Ben zelf net begonnen dus geen vissen enzo. Had gelezen licht minderen maar zet me lampen even totaal uit.
kijk dan wat er gebeurd.
ach ik typ ook veels te snel en soms denk ik oeps foutje oeps weer een foutje hahaha.
Maar we snappen allemaal wel wat we zeggen hahaha
Maar we snappen allemaal wel wat we zeggen hahaha