Filteruitstroom boven of onder water?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Filteruitstroom boven of onder water?
Ik heb een filter van Dennerle. Daaraan zit een lange uitstroombuis met meerdere gaatjes erin, zodat het water in meerdere straaltjes eruit komt.
Nu had ik de uitstroom vlak boven water geplaatst. Daardoor was de wateroppervlak redelijk in beweging, het draaide letterlijk wat rond. Onder water kwamen belletjes die naar beneden gejaagd werden door de straaltjes water, en daarna weer omhoog kwamen.
Nu is het ook mogelijk, om de uitstroom net onder water te plaatsen. op die manier is het oppervlak wat stiller, en komen er ook geen belletjes onder water. Je ziet nu alleen nog aan de wat wuivende planten eronder, dat de uitstroom werkt.
Nu is mijn vraag, wat is de beste plek voor de uitstroom. Vlak boven, of vlak onder water?
De sessiflora die onder de uitstroom staat, en dus eerst in de belletjes, wordt bruin. De sessiflora aan de andere kant van de bak blijft mooi groen. Komt dit, omdat het recht in de stroom belletjes stond?
En wat is voor de cory's beter? Ik begreep dat die veel zuurstof in het water nodig hebben? Het lijkt haast wel, of ze nu de uitstroom onder water zit, wat minder lucht gaan happen. Maar dat kan ik mis hebben, ik heb nog niet heel veel kunnen observeren sinds dat verandert is.
Nu had ik de uitstroom vlak boven water geplaatst. Daardoor was de wateroppervlak redelijk in beweging, het draaide letterlijk wat rond. Onder water kwamen belletjes die naar beneden gejaagd werden door de straaltjes water, en daarna weer omhoog kwamen.
Nu is het ook mogelijk, om de uitstroom net onder water te plaatsen. op die manier is het oppervlak wat stiller, en komen er ook geen belletjes onder water. Je ziet nu alleen nog aan de wat wuivende planten eronder, dat de uitstroom werkt.
Nu is mijn vraag, wat is de beste plek voor de uitstroom. Vlak boven, of vlak onder water?
De sessiflora die onder de uitstroom staat, en dus eerst in de belletjes, wordt bruin. De sessiflora aan de andere kant van de bak blijft mooi groen. Komt dit, omdat het recht in de stroom belletjes stond?
En wat is voor de cory's beter? Ik begreep dat die veel zuurstof in het water nodig hebben? Het lijkt haast wel, of ze nu de uitstroom onder water zit, wat minder lucht gaan happen. Maar dat kan ik mis hebben, ik heb nog niet heel veel kunnen observeren sinds dat verandert is.
Laatst gewijzigd door karinD op 01 sep 2013 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Filteruitstroom boven of onder water?
Wanneer je de filteruitstroom boven water hebt, krijg je inderdaad die luchtbelletjes in het water, en die nemen je co2 weer mee naar boven die in het water zit.(Broodnodig voor de groei van je planten.)
Mijn filteruitlaat zit 1 cm onder water, iets naar boven gericht zodat het hele wateropppervlak in beweging is.
Verder verzamelt zicht het vuil zich op één plaats in de bak door deze stroming, wat weer makkelijk is bij het schoonmaken/verversen van de bak.
Mijn filteruitlaat zit 1 cm onder water, iets naar boven gericht zodat het hele wateropppervlak in beweging is.
Verder verzamelt zicht het vuil zich op één plaats in de bak door deze stroming, wat weer makkelijk is bij het schoonmaken/verversen van de bak.
beter een gat in je hand dan een hand in je..
Helemaal met Rob eens ja, net ff onderwater en dan iets naar boven gericht zodat je lekkere oppervlakte beweging hebt, de cory's komen vooral in het begin in een nieuwe bak erg veel lucht happen, dat wordt iets minder frequent maar zal wel blijven want ze hebben ook een darm ademhaling dus zullen gewoon geregeld (vaak als groep achter elkaar) even naar de oppervlakte snellen voor een hapje lucht die ze er dan via hun darmen meteen weer uitpersen.
Btw, zelf heb ik die uitstroombuis er af gehaald en ik laat het water gewoon lekker iets op de zijruit gericht binnen komen om de harde straal iets te breken.
Btw, zelf heb ik die uitstroombuis er af gehaald en ik laat het water gewoon lekker iets op de zijruit gericht binnen komen om de harde straal iets te breken.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Bedankt voor jullie reactie.
Die buis eraf halen durf ik niet, dan is de opening zo groot en dat vind ik eng voor de garnalen.
Die buis eraf halen durf ik niet, dan is de opening zo groot en dat vind ik eng voor de garnalen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
karinD schreef: Die buis eraf halen durf ik niet, dan is de opening zo groot en dat vind ik eng voor de garnalen.
Hoezo eng?? De garnalen zullen hier zeker niet inzwemmen of zo, daar is de stroming te hard voor.
Ik heb een 90 graden bochtje op de uitlaat zitten, zo kun je de water uitstroom naar eigen wens richten.
beter een gat in je hand dan een hand in je..
Ik heb een JBL i80 interne filter. Zelf heb ik geen 90 graden bocht uitlaat maar ´´gewoon´´ een rechte. Heb onlangs een spraybar aangeschaft. Adviseren jullie de spraybar of de kale uitlaat?
Juwel Rio 125
ik zou een spray bar over de lengte van de bak naar de voorruit gericht lekker laten zitten geeft een ideale werveling voor je CO2 verdeling.
idd oppervlakte mag wel stromen maar je moet er niet met een straaltje in spuiten wat je vaak ziet.
Maak je niet druk over zuurstof voor je vissen daar zorgen je planten voor, in de nacht kan je evt wel beluchten.
idd oppervlakte mag wel stromen maar je moet er niet met een straaltje in spuiten wat je vaak ziet.
Maak je niet druk over zuurstof voor je vissen daar zorgen je planten voor, in de nacht kan je evt wel beluchten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik merk dat er door de spraybar meer zichtbare watercirculatie plaatsvind. Het lijkt alsof de spraybar het water naar de andere kant van de bak duwt en vervolgens als een boomerang terugkaatst via de onderlaag. Het vuil lijkt zich nu ook op 1 plek te verzamelen, namelijk achter de spraybar. Dat lijkt op een kleine deadspot.
Is dit een goede manier van filteren?
De pomp zorgt overigens ook dat de grote planten bewegen. Heeft dit nadelige effecten?
De pomp zorgt overigens ook dat de grote planten bewegen. Heeft dit nadelige effecten?
Juwel Rio 125
Dat is een prima manier, het bewegen, niet platwaaienIrshad schreef:Ik merk dat er door de spraybar meer zichtbare watercirculatie plaatsvind. Het lijkt alsof de spraybar het water naar de andere kant van de bak duwt en vervolgens als een boomerang terugkaatst via de onderlaag. Het vuil lijkt zich nu ook op 1 plek te verzamelen, namelijk achter de spraybar. Dat lijkt op een kleine deadspot.
Platwaaien niet, alhoewel de vallisneria een zeer beweeglijke plant is door zijn lengte. Het is een beetje de fladderplant van mijn bak 
Juwel Rio 125
ik herken dat
voor een goede CO2 verdeling is 10X de bak inhoud aanbevolen 
nu gaat iedereen vertellen dat dat wat erg veel is maar ........
nu gaat iedereen vertellen dat dat wat erg veel is maar ........
Wat bedoel je precies met ''voor een goede CO2 verdeling is 10X de bak inhoud aanbevolen'' ?
Juwel Rio 125
Volgens mij bedoelt Stylz, dat het aantal liters water welke jouw filter per uur kan filteren/rondpompen (staat meestal wel op de filter benoemd bij de specificaties), minimaal 10x zoveel is als het totale aantal liters inhoud van jouw aquarium..........
Dus, voor een aquarium van 100 liter inhoud, zou je een filter moeten gebruiken die dus het 10 voudige rondpompt, dus minimaal 1000 liter.
Dus, voor een aquarium van 100 liter inhoud, zou je een filter moeten gebruiken die dus het 10 voudige rondpompt, dus minimaal 1000 liter.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
yepSjakie schreef:Volgens mij bedoelt Stylz, dat het aantal liters water welke jouw filter per uur kan filteren/rondpompen (staat meestal wel op de filter benoemd bij de specificaties), minimaal 10x zoveel is als het totale aantal liters inhoud van jouw aquarium..........
Maar hoeft niet perse enkel je filter te zijn een losse stromimgs pomp mag ook, je helpt je planten dan voldoende CO2 en sporenelementen op te kunnen nemen.