Hallo allemaal,
Inmiddels is ons aquarium al weer twee weken aan het indraaien en er komen weer aardig wat vragen opborrelen.
Omdat wij nieuw zijn met een aquarium wordt je al snel onzeker. "Is dit nu wel of niet goed?"
Ik heb aardig wat tijd op dit forum rond gekeken en vind soms wel en soms niet het antwoord op mijn vragen.
Dat heeft mij doen besluiten om zelf maar weer een onderwerp op te starten in de hoop wat zekerheid te krijgen of wij op de goede weg zijn.
Als ik naar het aquarium kijk is het goed helder. De planten hebben allemaal donkere blaadjes, zijn er ook verschillende verloren, gaan er nog meer verliezen maar ik zie ook bij allemaal nieuwe blaadjes en uitschieters komen. Een aantal groeien ook behoorlijk de hoogte in, er is er zelfs 1 die bijna boven het water uit gaat steken. Geen idee of dat kan en echt gebeurd maar ik las ergens dat je de plant ook kan inkorten en de stengel opnieuw in de bodem kan zetten. Klopt dat? Is het verder verstandig oude blaadjes er al af te halen of kan je beter wachten totdat ze er zelf afvallen?
Op de bodem zie je ook vuil verschijnen, waarschijnlijk ook van de planten. Kan ik dat nu al weg halen of toch nog liever wachten totdat je de eerste waterwisseling doet? Deze waterwisseling ben ik van plan te doen nadat de eerste visjes er een week in zitten. min of meer op advies wat ik op dit forum heb gekregen. Ik zie ook alg verschijnen waarvan ik heb begrepen dat dit er ook bij hoort. Er verschijnt wat op het glas, op het Mopani hout, op het filterhuis en boven op het water lijkt wel groene poeder te drijven. Hoe kan ik dat weg halen of moet ik het laten zitten?
Ik heb voor de planten easy life ProFito toegevoegd in de hoeveelheid die op de fles staat. Is dat wel goed geweest?
Het Juwel filter heb ik er met alle sponzen ingezet dus ook met de zwarte en groene spons.ik heb ook een doosje Cirax toegevoegd. Is het beter om de zwarte spons er nu uit halen of pas na nog een week als hopelijk de eerste visjes erin kunnen? Ik heb begrepen dat de groene er na 4 weken ook uit kan. Ik zet er in ieder geval de komende week een tweede bakje Cirax in.
Dit zijn voor nu wel de vragen met betrekking tot het opstarten van het aquarium.
Ik hoop dat er iets van onze onzekerheid door jullie weggehaald kan worden.
In ieder geval alvast bedankt voor het mee denken.
Twee weken aan het indraaien, gaat het goed?
-
Twinmom1995
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Twee weken aan het indraaien, gaat het goed?
hoi,
Ik ben zelf ook net bezig.
Ik gebruik zelf voor de planten easycarbo.
zelf heb ik zeer weinig alg en heb weinig bruine blaadjes.
De filter heb ik alles erin zitten zowel zwart als groen en volgens mij hoef men deze niet eruit te halen, tenzij je die wilt zuiveren zoals aangegeven in de docomentatie.
Wat ik hier begrepen heb kan je planten snoeien en terug zetten om zo meer plantjes te krijgen.
verder voeg ik momenteel niets toe omdat ik me bak op zo'n natuurlijke manier wil indraaien.
Ben benieuwd wat voor antwoorden je krijgt van ervaren mensen van aquafora
groetjes vincent
Ik ben zelf ook net bezig.
Ik gebruik zelf voor de planten easycarbo.
zelf heb ik zeer weinig alg en heb weinig bruine blaadjes.
De filter heb ik alles erin zitten zowel zwart als groen en volgens mij hoef men deze niet eruit te halen, tenzij je die wilt zuiveren zoals aangegeven in de docomentatie.
Wat ik hier begrepen heb kan je planten snoeien en terug zetten om zo meer plantjes te krijgen.
verder voeg ik momenteel niets toe omdat ik me bak op zo'n natuurlijke manier wil indraaien.
Ben benieuwd wat voor antwoorden je krijgt van ervaren mensen van aquafora
groetjes vincent
Jazeker. Je kan de bovenkant eraf knippen en deze weer opnieuw plaatsen. De onderkant kan je laten staan, vaak krijgt die weer nieuwe uitlopers.Twinmom1995 schreef: Als ik naar het aquarium kijk is het goed helder. De planten hebben allemaal donkere blaadjes, zijn er ook verschillende verloren, gaan er nog meer verliezen maar ik zie ook bij allemaal nieuwe blaadjes en uitschieters komen. Een aantal groeien ook behoorlijk de hoogte in, er is er zelfs 1 die bijna boven het water uit gaat steken. Geen idee of dat kan en echt gebeurd maar ik las ergens dat je de plant ook kan inkorten en de stengel opnieuw in de bodem kan zetten. Klopt dat? Is het verder verstandig oude blaadjes er al af te halen of kan je beter wachten totdat ze er zelf afvallen?
Het maakt volgens mij niet echt uit of je de blaadjes eraf haalt of dat je wacht tot ze er zelf af zijn
Laat maar lekker liggen tot de eerste waterwissel, al zou ik die zelf doen net voordat je de vissen gaat halen.Twinmom1995 schreef: Op de bodem zie je ook vuil verschijnen, waarschijnlijk ook van de planten. Kan ik dat nu al weg halen of toch nog liever wachten totdat je de eerste waterwisseling doet? Deze waterwisseling ben ik van plan te doen nadat de eerste visjes er een week in zitten. min of meer op advies wat ik op dit forum heb gekregen. Ik zie ook alg verschijnen waarvan ik heb begrepen dat dit er ook bij hoort. Er verschijnt wat op het glas, op het Mopani hout, op het filterhuis en boven op het water lijkt wel groene poeder te drijven. Hoe kan ik dat weg halen of moet ik het laten zitten?
Ook de algen kan je beter laten zitten. De bak zoveel mogelijk met rust laten
Kan, denk ik, zeker geen kwaadTwinmom1995 schreef: Ik heb voor de planten easy life ProFito toegevoegd in de hoeveelheid die op de fles staat. Is dat wel goed geweest?
Ik zal als ik jou was de groene en de zwarte na 4 weken eruit halenTwinmom1995 schreef: Het Juwel filter heb ik er met alle sponzen ingezet dus ook met de zwarte en groene spons.ik heb ook een doosje Cirax toegevoegd. Is het beter om de zwarte spons er nu uit halen of pas na nog een week als hopelijk de eerste visjes erin kunnen? Ik heb begrepen dat de groene er na 4 weken ook uit kan. Ik zet er in ieder geval de komende week een tweede bakje Cirax in.
Mocht er nog wat onduidelijk zijn, kan je het gewoon weer vragen
Ik ben het met Fabian eens
Bij het terug plaatsen van de stengels wel even de onderkant bladvrij maken i.v.m. rotting van het blad in de grond. Dat de platjes raar gaan doen is heel normaal, ze worden bovengronds gekweekt en gaan zich nou omzetten naar het onderwater leven, vaak worden in deze periode de planten er niet mooier op. Die bruine bladeren, is dat door blad of het normale bruin alg tijdens het indraaien, die algen zou je er zo af moeten wrijven.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
Twinmom1995
Onderwerp auteur - 0-200

@Vincent: bedankt voor het meedenken. Hopelijk heb je zelf ook wat aan de andere antwoorden.
@Fabian: de plantisinmiddelsafgeknipt, ziet er goed uit. Als de waterwaarden volgende week goed zijn gaan wegdenk ik inderdaad de eerstewaterwissel doen. Ik dacht dat de zwarte spons bepaalde stoffen uit het waterfilterde zoals de voeding voor de planten. Komen er nog meer vragen dan zal ik ze zeker stellen,dank je wel.
@Bertus: bedankt voor je antwoord, de bruine blaadjes zijn van zowel het blad zelf als bruin alg.
Ik vraag mij wel af hoe ze de planten in de winkels zo mooi groen houden.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze elke week nieuwe krijgen. De eerste bruine blaadjes verschenen hier al na 1 week.
@Fabian: de plantisinmiddelsafgeknipt, ziet er goed uit. Als de waterwaarden volgende week goed zijn gaan wegdenk ik inderdaad de eerstewaterwissel doen. Ik dacht dat de zwarte spons bepaalde stoffen uit het waterfilterde zoals de voeding voor de planten. Komen er nog meer vragen dan zal ik ze zeker stellen,dank je wel.
@Bertus: bedankt voor je antwoord, de bruine blaadjes zijn van zowel het blad zelf als bruin alg.
Ik vraag mij wel af hoe ze de planten in de winkels zo mooi groen houden.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze elke week nieuwe krijgen. De eerste bruine blaadjes verschenen hier al na 1 week.