Hoge pH?

Onderwerp auteur
Angela
0-200
0-200

Hoge pH?

Bericht door Angela »

Hallo,
Ik ben een beginneling, ongeveer 6 maanden heb ik een aquarium 40~~60.
Ik heb 3 albino corydora´s, 4 kardinaaltjes, 9 bijlzalmpjes 4 vuurgarnaaltjes en nog 5 andere visjes waar ik de naam niet van ken.
Vanaf het begin heb ik problemen met de zuurgraad van het water. Veel over gelezen en regelmatig advies gevraagd. Nu heb ik het zuurstof steentje uit de bak gehaald en het zuurstof komt nu van de uitvoer van de buitenfilter. Ik vraag mij af of dat goed is want de bijlzalmpjes zwemmen voortdurend in de stroming.

Al met al kom ik tot de conclusie dat ik het erg moeilijk vind om een goede balans te vinden.

groetjes
Angela

Bertus
1000+
1000+

Re: Mijn aquarium

Bericht door Bertus »

Welkom op het forum Angela.

Ik zou toch even doorzetten als ik jou was, mag ik vragen wat de waarde van je zuurgraad is en waarom vind je hem niet goed? Het bruissteentje verwijderen was een goed zet maar ik begrijp dat je nou te veel stroming boven in de bak heb zodat je bijltjes niet op een rustig plekje kunnen hangen? Is het dan geen optie om alleen de bijltjes weg te doen.

Hier was het in het begin ook veel ervaren en proberen wat er met mijn aquarium gebeurde, maar geloof me, je hebt dit snel onder controle als je op het forum genoeg vraagt ;)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Angela
0-200
0-200

Re: Hoge pH?

Bericht door Angela »

De zuurgraad is boven 16.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Je pH is boven de 16? Dat kan volgens mij niet. Kraanwater hoort in Nederland dacht ik tussen de 7 en 8 te zitten en de pH schaal stopt bij 14 volgens mij.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Mijn aquarium

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA , Angela.

Jammer dat het niet allemaal zo wil lukken met je bak :( . Maar zo zijn de meesten toch wel begonnen hoor , met vallen en opstaan.
En aldoende leert men. Er staan op dit forum genoeg tips om je bak wel weer in orde te krijgen, en ook de leden beantwoorden je vragen graag hoor.

Mocht je toch ECHT van plan zijn je bak weg te doen, dan kun je hem beter te koop zetten in onze AquaMarkt.
Liefst met foto :D

Greetings.....
Greetings...

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Opgeven zal ik niet zomaar doen ik heb meer dan een jaar blauwalg gehad en juist doordat ik niet opgaf is het me gelukt om het op te lossen. Maar deze keer heb ik er heel veel van geleerd dus het zal me niet weer overkomen. Je moet gewoon niet opgeven en genoeg dingen proberen. We willen je daar graag mee helpen.

Maar daarvoor moeten we wel het preciese probleem weten. Want een pH van 16 lijkt me wel heel veel. Wat is het precies? NO2 (nitriet)? NO3 (nitraat)?
Wat zijn verder de problemen? Verlies je veel vissen? Zien die er slecht uit?

Onderwerp auteur
Angela
0-200
0-200

Bericht door Angela »

Dank je voor het meedenken en positieve support!!
Ik gebruik de quick test van sera
Zojuist de test gedaan en hier de uitslag:
No3 mg1 100
no2 mg1 0
gh groter dan 16 (paars gekleurd)
kh 3d
ph 7.2

twee dode vissen gehad. Een door ziekte en een L 19, deze zat vast in een plantenwortel :(

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je NO3 zit veel te hoog je moet direct water gaan verversen, ergens zit er iets in de balans niet goed normaal met genoeg waterplanten die groeien zakt je NO3 en moet je juist nitraat toedienen.

Je NO3 wil je ergens tussen de 10 en 30 houden.

hoop dat je volhoud deze hobby is geweldig leuk, maar je moet je er in het begin wel even in vast bijten :)

ik neem aan dat je in je eerdere post ook GH bedoelde inplaats van pH (zuurgraad) een pH van 16 bestaat niet, je GH is wel wat hoog maar verwacht niet dat die problemen veroorzaakt, dat kan je altijd nog wel eens optimaliseren.

Het bruis steentje er uit halen is een goede zet, lees niets over planten, maar voldoende groeiende waterplanten helpen je bak gezond te houden, altijd zo jammer als iemand het op wil geven.

Ken je systeem verder niet maar vermoedelijk zijn het een paar kleine dingentjes die je nog aan moet passen en je hebt een prachtbak.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Angela
0-200
0-200

Bericht door Angela »

drie dagen geleden heb ik mijn filter schoon gemaakt en 25 ltr water ververst. Leidingwater vermengd met easy life vloeibaar filter medium.
sowieso ververs ik regelmatig ongeveer 10 liter water. (om de week)

Ik denk dat die test misschien niet goed is. vanaf begin heb ik steeds dezelfde waterwaarden. Ik ga deze week een andere test kopen.
De GH waarde wordt echt zo hoog aangegeven.
Ik heb redelijk veel planten.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Heb je toevallig stenen in je aquarium? Heb je die getest op kalk? Dat doe je door er zuur (azijn, zoutzuur) overheen te gieten. als er bellen ontstaan dan zit er kalk in. Dit soort stenen verhogen de hardheid van je water.

Daarnaast is het handig om uit te zoeken hoe hard het leidingwater is.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Je kan ook wat water meenemen naar de dierenwinkel, die willen vast een testje voor je doen.

Hier kun je zien wat de hardheid in jou woonplaats is http://www.aquacell-waterontharder.nl/waterhardheid
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Als je t bij de dierenzaak test altijd zelf de waarden navragen. Kans dat ze zeggen dat het goed is terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Angela schreef: Ik gebruik de quick test van sera
Zojuist de test gedaan en hier de uitslag:
No3 mg1 100
no2 mg1 0
gh groter dan 16 (paars gekleurd)
kh 3d
ph 7.2

twee dode vissen gehad. Een door ziekte en een L 19, deze zat vast in een plantenwortel :(
NO3: je ververst om de week, maak hier maar elke week 30-40% van, in NO3 waarden zitten groeiremmers en een NO3 van 100 is puur verversbeleid.

NO2: is dat nu 10? of hoe lees ik het? alles hoger als nul is zorgwekkend, ofwel verversen van water.

GH en KH is niks mis mee.

pH van 7.2 is een gok neem ik aan? ken tenminste bijna geen druppeltesten die zo nauwkeurig zijn :)
Als je schatting dus 7.2 is dan zit je prima.

Jou probleem is onderhoud, water is drugs voor de vissen, dus lekker verversen want water kost je bijna niets en schoon water is gezonde dieren.
Bruissteen of bal heb je niet nodig, als de uitstroom je water goed in beweging houd is het genoeg om voldoende zuurstof te hebben.

Onderwerp auteur
Angela
0-200
0-200

Bericht door Angela »

Vandaag nieuwe testset gekocht. tetra 6 in 1.
Ik heb bijna de helft van het water ververst.
De uitslagen van de nieuwe test zijn
No3 50
No2 0
GH 16
KH 3 d
PH 6.8
Cl.2 0.8

Tevens wat plantjes bij gekocht.
Volgende week zal ik nog een keer verversen. (heb veel water onder uit de bak gezogen en ook een laagje zand erbij.
Ik denk dat de vorige test niet helemaal goed was, want ik kreeg altijd zelfde uitslag. Nog niet aan de houdbaarheid datum.

heel erg bedankt voor de ongelooflijk goede tips!!!!
groetjes
Angela

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Nu zou ik bv morgen nog 20% verversen dan is je NO3 ook meteen goed.

Blij dat we kunnen helpen :mrgreen: