Hallo allemaal,
Volledig onverwacht zijn er 2 goudvissen bij me gestald. Leuk, kun je denken en de vissen zelf vind ik ook leuk. Niet de omstandigheden, het zet mij voor een probleem waarin ik graag advies wil. Ik zal bij het begin beginnen anders is er helemaal geen touw aan vast te knopen.
Mijn buurvrouw had voor haar kinderen 4 goudvissen gekocht en een 17 literbakje. Volgens de verkoper kon ze daar met gemak 5 goudvissen in houden, omdat een vis groeit naar de ruimte die hij heeft. Een filter was ook niet nodig. Binnen een week alle vier de vissen dood. Zij is teruggegaan en mocht 4 nieuwe uitzoeken. Deze bleven wel 2 weken in leven. Daarna heeft ze nog 2 goudvissen gehaald en vanaf dag 1 ging dit niet goed. Bleven maar stil in de planten of op de bodem hangen.
Niet dat ik zoveel van vissen weet (lees: ik ben een leek), maar ik vond het hele verhaal vreemd en ben (na de 1e vier vissen al) gaan lezen over goudvissen. En ik ben echt geschrokken, jullie zullen wel weten waarom.
Ik heb haar verteld dat de vissen echt veel en veel te klein zaten en dat dit gewoon dierenmishandeling is, maar zij geloofde liever de verkoper.
Ook deze vissen gingen dood en geloof het of niet, maar ze heeft weer 2 nieuwe gehaald, omdat haar verteld is dat het niet aan de bak kon liggen.
Met deze vissen ging het ook niet goed en uiteindelijk was ze het zat. Ze kwam met bak en al bij me aanzetten, onder het mom: als jij ze niet neemt, spoel ik ze door de wc, levend en wel.
Dat kon ik niet verdragen en heb de vissen dus aangenomen. En daar zat ik dan, met 2 goudvissen die er heel erg slecht aan toe waren. Helaas heb ik op dit moment niet het geld om een groot aquarium aan te schaffen, daar ben ik voor aan het sparen. Maar een ding was me wel duidelijk: als ik niets zou doen zouden ook deze vissen doodgaan. Dus heb ik, god zegen de greep, een doorzichtige curve bak (netto 50 liter) schoongemaakt en de vissen daarin gedaan. Bak voorzien van een filterpomp, dun laagje grind en 2 waterplantjes. Nu weet ik wel dat ook deze bak te klein is en dat je zo geen vissen mag overzetten, maar ik had geen keus. De vissen leven in deze bak wel op. Na enige tijd begonnen ze relaxt rond te zwemmen en dat blijven ze na een paar uur nog steeds doen. Ik weet niet hoe zwaar de klap is die ze van dit alles hebben gehad en of ze ook echt overleven. Deze bak is natuurlijk een noodoplossing en verdiend geen schoonheidsprijs, maar ondertussen ga ik op zoek naar een betere bak.
Nu kan ik deze vissen in het voorjaar in een grote vijver uitzetten. Een kennis van mij is bezig deze aan te leggen, wordt echt heel groot ca 2,5 mtr bij 2 mtr en een meter diep.
Mijn vraag aan jullie is of deze tijdelijke bak voldoende is ingericht. Deze nl met opzet zo kaal mogelijk ingericht, blijft er meer ruimte voor de vissen over. Verder vraag ik me af hoe vaak ik deze bak moet verversen. Ik heb wel testjes in huis om de waterwaardes te controleren. Ook heb ik op advies Easybalance toegevoegd. Wat is jullie ervaring hiermee? Heel graag jullie adviezen en tips en sorry voor het lange verhaal...
Alvast bedankt, Karin
onverwacht 2 goudvissen! Help!
onverwacht 2 goudvissen! Help!
Een reis van duizend mijl begint bij de eerste stap
Re: onverwacht 2 goudvissen! Help!
Wat goed van jou dat je de visjes hebt opgevangen
Lekker buurvrouw ook zeg. Hoezo eigenwijs.
Ik denk dat de visje voorlopig wel goed zitten in die curverbox, nood breekt wet toch? Verder zou je een keer
per week een waterwissel kunnen doen.
Ik weet niet of je ook een tuin hebt, anders zou je ze ook in een speciekuip kunnen zetten, al voor een paar euro te koop bij de Hornbach.
Filterpomp erin plantjes en drijfplantjes, en hop je hebt een minivijver
Greetings...
Lekker buurvrouw ook zeg. Hoezo eigenwijs.
Ik denk dat de visje voorlopig wel goed zitten in die curverbox, nood breekt wet toch? Verder zou je een keer
per week een waterwissel kunnen doen.
Ik weet niet of je ook een tuin hebt, anders zou je ze ook in een speciekuip kunnen zetten, al voor een paar euro te koop bij de Hornbach.
Filterpomp erin plantjes en drijfplantjes, en hop je hebt een minivijver
Greetings...
Greetings...
Gooooh meid..... wat goed van je!!!
Die curverbak vind ik een heel goed idee en misschien kun je over een tijd een grotere kopen voor de tijd dat de vissen bij jou zitten? Ik heb er vorig jaar 1 gekocht bij Praxis en die was nog flink groot voor nog geen 15 euro geloof ik, hier had ik ook vissen in voor 2 dagen omdat de bak op de schop moest toen. Ik zou er wel regelmatig wat snelgroeiers in doen want goudvissen willen ook graag wat groen knabbelen. Je hebt ook die langwerpige bakken voor onder je bed bij Blokker, misschien ook een idee?
Die curverbak vind ik een heel goed idee en misschien kun je over een tijd een grotere kopen voor de tijd dat de vissen bij jou zitten? Ik heb er vorig jaar 1 gekocht bij Praxis en die was nog flink groot voor nog geen 15 euro geloof ik, hier had ik ook vissen in voor 2 dagen omdat de bak op de schop moest toen. Ik zou er wel regelmatig wat snelgroeiers in doen want goudvissen willen ook graag wat groen knabbelen. Je hebt ook die langwerpige bakken voor onder je bed bij Blokker, misschien ook een idee?
@ Roy H Tja, de buurvrouw en ik zijn het over dieren wel vaker niet eens. Zij ziet als voornamelijk als decoratie. Ze is zo iemand die in staat is een hond te kopen omdat die zo leuk bij haar bankstel kleurt, en vervolgens het vervelend vind dat ze ook verzorging en aandacht nodig hebben....
Een speciekuip heb ik ook overwogen, maar dan moet ik ze van de winter alsnog naar binnen halen. Verder ook veel katten in de buurt en ik wil ze niet met nog meer stress opzadelen. Wel overwogen om de minivijver in de woonkamer te zetten ( heeft ook niet iedereen) maar dat gaat hem ook niet worden. Denk dat de hond het als leuke drinkbak gaat zien.
@Rita, de vissen zijn nog klein, dus als niet op tijd een betere bak vind ga ik zeker een grotere Curver bak kopen.
Het werkt prima en de vissen doen het steeds beter. Ik ga ze ook steeds leuker vinden!!!
Je hebt het over snelgroeiers, welke bedoel je dan? Ik heb wel waterpest in de bak staan. Moet ik misschien ook drijfplantjes in de bak doen?
Een speciekuip heb ik ook overwogen, maar dan moet ik ze van de winter alsnog naar binnen halen. Verder ook veel katten in de buurt en ik wil ze niet met nog meer stress opzadelen. Wel overwogen om de minivijver in de woonkamer te zetten ( heeft ook niet iedereen) maar dat gaat hem ook niet worden. Denk dat de hond het als leuke drinkbak gaat zien.
@Rita, de vissen zijn nog klein, dus als niet op tijd een betere bak vind ga ik zeker een grotere Curver bak kopen.
Het werkt prima en de vissen doen het steeds beter. Ik ga ze ook steeds leuker vinden!!!
Je hebt het over snelgroeiers, welke bedoel je dan? Ik heb wel waterpest in de bak staan. Moet ik misschien ook drijfplantjes in de bak doen?
Waterpest is er inderdaad 1 van, verder bv cabomba dat zijn wel de 2 meest bekende en vaak makkelijk verkrijgbaar. Drijfplantjes geeft vissen een veilig gevoel dan kunnen ze zich wat verstoppen onder het groen dus is op zich een goed idee ja.
Het leek de eerste dagen goed te gaan met de goudvissen. Ik heb naast waterpest ook cabomba in de bak gezet. Maar sinds een paar dagen gedraagt 1 van de vissen zich lusteloos, lag steeds vaker op de bodem, met ingetrokken rugvin. Verder was er niets aan hem te zien en als hij zwom dan ook gewoon, niet schuren of door water flitsen, ook eet hij nog gewoon. Vandaag zie ik kleine witte stipjes (poederachtig) op staart en deel van romp. Ik ben bang dat dit witte stip is en heb de vis apart gezet. Maar hoe kan ik dit het beste behandelen en is het verstandig om de andere vis ook te behandelen? Daar zie je niets aan en zwemt ook gewoon door de bak, geen ingetrokken vinnen of zoiets.
Graag jullie hulp en advies
Graag jullie hulp en advies
het best is hoge temperatuur maar een goudvis zal dat niet aan kunnen, dus toch maar ESHA EXIT halen en dan wel even een beluchter gebruiken zolang je medicatie toevoegd. Je mag de aangegeven hoeveelheid wel met 1/4e vermeerderen hoor voor de komende dagen en het ook 1 dag langer doen die kuur. Succes.
Oké, dank je voor de tip, had zelf al gegoogeld, maar wat ik vind is dat de kans vrij klein is dat de vis het redt. Ga dit middel morgenvroeg halen en toepassen en volg jouw advies hierin. Maar toch een vraag nog, is het verstandig om de andere vis preventief te behandelen?
Ook niet onbelangrijk voor mij: wat heb ik fout gedaan? Ik heb echt alles goed schoongemaakt, bak met gekookt water schoon gemaakt, het grind gekookt en de planten zeer grondig gespoeld. Wat doe ik fout??
Ik zou de ander zeker ook behandelen ja, stip is latent altijd aanwezig in een bak en bij stress of veranderingen, schommelingen in temperatuur, het kan van alles zijn, zijn de vissen vatbaarder en slaat die stip toe.