Gister ben ik teruggekomen van vakantie. Ik verwachte een enorme puinhoop in mijn aquarium, maar dat valt me best nog wel mee. Maar toch heb ik wat vraagjes erover.
Het aquarium draait nu ruim 3 weken en ik ga vandaag of morgen, wanneer ik tijd heb, de waterwaardes weer meten. Als die goed zijn, komen eind deze week de eerste vissen erin. Dat zijn overigens niet de eerste bewoners van het aquarium, want ik heb al een stuk of wat slakjes gespot
Dit is zoals het er nu uitziet. De ramen beginnen erg wazig te worden door de algen maar voor het merendeel valt het me echt mee hoe het er nu uitziet.
Wat is verstandig voor de ramen. nu al schoonmaken van de alg, of daar nog even mee wachten tot vlak voor de vissen komen? Als ik ze nu helemaal schoonmaak, hebben de slakken misschien niks meer te eten?

De bodem begint aardig vuil te worden door de bladafval waarschijnlijk.
Kan ik dat nu al opruimen, of kan ik beter wachten tot ik zeker weet dat de waterwaardes goed zijn?

De Sessiflora doet het heel goed, alleen de planten onder het filter (uitstroom omlaag) worden een beetje bruinig. Wordt dit vanzelf beter?
De Bacopa is wel erg bruin geworden. ook zie ik er wat draadalg aanhangen. De vreemde witte strepen rechts in beeld, dat is waterstroom vanuit mijn filter
Wat moet ik aan met de Bacopa. Nog even aankijken of vervangen?

De Glossostigma is van onder ook flink bruin. Toch komt daar al mooi nieuw groen op. Maar dit is toch een kruipplant, hoe krijg ik deze omlaag, want hij gaat alleen maar de hoogte in. Moet ik daarvoor gewoon alleen maar mijn tweede lamp erbij plaatsen? Daarmee heb ik gewacht tot na de vakantie, tot nu dus.
Ook heb ik tot nu toe nog geen Co2 toegevoegd, daar ga ik morgen mee beginnen ion de vorm van Easy Carbo. Misschien ook een oorzaak dat hij omhoog groeit?
Moet ik verder nog wat met deze plant, omdat hij van onder zo bruin is?

De Cryptocoryne's doen het redelijk goed. Ze zijn niet bruiner geworden dan voor de vakantie.
Wel zie ik (rechts in beeld) een heel kaal takje met alleen bovenin een paar blaadjes. Is dat de schuld van de slakken?

En tot slot de Lobelia. Die leken voor de vakantie behoorlijk slecht te gaan, maar die komen heel goed bij. Ze zitten al vol met nieuwe bladeren