Hey,
Nog ff een vraagje, 'k heb mijn aquarium gevuld met kraanwater, heb de waardes laten testen in de winkel en de PH waarde is 8.0. Ik mocht er absoluut geen andere vissen indoen voor ik de PH waarde omlaag had. Nu heb ik daarvoor een flesje PH min gekregen. Nu heb ik een beetje rondgekeken op het forum en zag ergens staan dat dit maar een tijdelijke oplossing is? Hoe moet ik mijn PH waarde dan aanpakken? Wat is het beste? Tips zijn heeeeeeel erg welkom!
gr,
Inge
PH waarde te hoog, maar zoveel verschillende oplossingen
-
Inge23
Onderwerp auteur
Re: PH waarde te hoog, maar zoveel verschillende oplossingen
De winkel gebruikt Sera, en dat heb ik nu zelf thuis ook. Heb met het buisje wat bij het sera test pakket zat het water uit de bak gehaald. En daarna meteen doorgereden naar de winkel. KH is niet getest, wel het nitriet de precieze waarde daarvan weet ik niet meer maar het water zag/geel met een hele lichte gloed oranje en dat was dus niet helemaal goed maar niet heel zorgwekkend zei die vrouw. moest de vissen 5 dagen niks voeren en met de PH Min beginnen
Toen we het aquarium kochten hebben we Bacterial gekregen, dit moest ik 1 maatschepje in het aquarium doen, en 2 weken laten draaien zonder vissen. Heb dit gedaan, en toen water laten testen in een andere winkel waar ze met teststrips werken en kreeg toen te horen dat het water goed was. Dus visjes gekocht. Maar nu wilde weer wat nieuwe visjes dus opnieuw het water laten testen, deze keer met de sera test... en toen was het dus niet goed....
'k heb me nog niet echt kunnen verdiepen welke vissen ik er precies in wil omdat ze in de winkel zeiden dat geen enkele vis er nu in mocht... In ieder geval voorlopig niet te moeilijke vissen...omdat we hier net mee beginnen...
Hoop dat het duidelijk genoeg is, anders hoor ik het graag...
Gr
Inge
Toen we het aquarium kochten hebben we Bacterial gekregen, dit moest ik 1 maatschepje in het aquarium doen, en 2 weken laten draaien zonder vissen. Heb dit gedaan, en toen water laten testen in een andere winkel waar ze met teststrips werken en kreeg toen te horen dat het water goed was. Dus visjes gekocht. Maar nu wilde weer wat nieuwe visjes dus opnieuw het water laten testen, deze keer met de sera test... en toen was het dus niet goed....
'k heb me nog niet echt kunnen verdiepen welke vissen ik er precies in wil omdat ze in de winkel zeiden dat geen enkele vis er nu in mocht... In ieder geval voorlopig niet te moeilijke vissen...omdat we hier net mee beginnen...
Hoop dat het duidelijk genoeg is, anders hoor ik het graag...
Gr
Inge
-
Inge23
Onderwerp auteur
Ze zei zelfs vissen kunnen makkelijk 2 weken zonder eten! Maar als ik zie hoe mijn black molly's haast de bak uit springen als ik ze eten geef vind ik dat heeeeeeeeeeel ongeloofwaardig! 'k vind het ook zielig, maar jah toen zei ze, jah mensen vinden dat zielig, maar dat kunnen ze makkelijk?!?! want daardoor gaat de nitriet waarde omlaag... 
Mijn vader kwam hier laast met een Hak potje half gevuld met water, het kwam bij mijn zwager vandaan uit België. Ik zei het hem van te voren al dat heeft weinig zin om te gaan meten want dat water is al meer dan een dag uit het aquarium
ik meet dus een ph van ruim 8,4. Door de ervaring die ik inmiddels heb met waterwaardes durf ik rustig te beweren dat de PH in de bak tussen de PH7 en PH 7,5 ligt.
Veel schudden met het water doet dus ook wat met je PH, daarom altijd beter thuis testen. Dan heb je het meest betrouwbare resultaat.
Om nog even op je vraag terug te komen, iets wat wel gelijdelijk je PH laat zakken en ook een buffer werking heeft om het een en ander op te vangen is turf in je filter.
En meet voor de gein je waterwaardes uit de kraan ook eens, als je die weet heb je een beetje een beeld van hoe het zonder toevoegingen in je bak zou kunnen zijn.
Veel schudden met het water doet dus ook wat met je PH, daarom altijd beter thuis testen. Dan heb je het meest betrouwbare resultaat.
Om nog even op je vraag terug te komen, iets wat wel gelijdelijk je PH laat zakken en ook een buffer werking heeft om het een en ander op te vangen is turf in je filter.
En meet voor de gein je waterwaardes uit de kraan ook eens, als je die weet heb je een beetje een beeld van hoe het zonder toevoegingen in je bak zou kunnen zijn.
-
Inge23
Onderwerp auteur
En nog ff een vraagje,
Hoevaak moet je nou water verversen van je aquarium? Want als ik dat dus ga doen, en nu bezig ben met die PH min en ik gooi er weer nieuw kraanwater bij, gaat het toch weer helemaal mis?En dan blijf ik zoals jullie ook zeggen, heel de tijd aan de gang met die PH min...
Hoevaak moet je nou water verversen van je aquarium? Want als ik dat dus ga doen, en nu bezig ben met die PH min en ik gooi er weer nieuw kraanwater bij, gaat het toch weer helemaal mis?En dan blijf ik zoals jullie ook zeggen, heel de tijd aan de gang met die PH min...
Je praat over een tropische bak neem ik aan? Daarbij is de vuistregel niet meer dan 25% per week verversen, liever per 2 weken als er geen problemen zijn. Maar ga niet meer doen want dan kom je wel in de problemen door schommelingen. Als je bak PH 7 heeft en je leiding water PH 8 is dat verschil goed op te vangen, zolang je maar rond die 25% verversen blijft.