Deze beginneling heeft steeds weiniger vertrouwen en moed

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Deze beginneling heeft steeds weiniger vertrouwen en moed

Bericht door AndroiDer »

Hey,

Zoals de titel al zegt, ik ben zn dikke 6 a 7 weken geleden begonnen aan het aquarium leven. Ik had een bak gekocht grind, lava stenen en wat hout voor in de bak en ben begonnen. Ik heb de stenen goed afgeborsteld want dit hoefde alleen maar volgens de verkoper. Het hout is goed gekookt een paar keer zelfs en het grind goed gewassen. Na dit allemaal heb ik het in de bak gedaan en water bijgevuld..

Probleem nummer 1.
Daar begon het al na 5 a 6 uur, mijn water was zo bruin geworden dat er niet meer in te kijken was, dit is door het hout gekomen dus bak leeg laten lopen en hout eruit gehaald en weer gekookt plus een aantal dagen laten weken. De bak weer laten vol lopen en nadat het hout nauwelijks tot bijna niet meer af deed geven deze weer terug in het aquarium geplaatst.

Toen kocht ik plantjes en deze ook geplaatst alles leek goed te gaan de bak zag netjes uit en alles ging goed DACHT IK.

Probleem 2.
Na een aantal dagen 2 weken ongeveer de bak te hebben laten draaien ben ik naar de winkel gegaan en het water eens laten testen om te kijken of ik op de goede weg was. Naja niet dus, het water sloeg bij nitriet donker rood aan, volgens de verkoper dus zeker dodelijk voor vissen en deze raden mij aan de bak zeker meer als de helft leeg te laten en deze opnieuw te vullen en over 3 dagen verdeeld bacterien toe te voegen en dan weer terug te komen. Naja dit natuurlijk opgevolgd en nu begint probleem 2.

Probleem 3.
Ik zie dat de plantjes best slecht gaan, een aantal worden donker groen en slijmerig de andere planten vallen uit elkaar en worden bruinig aan de onderkant. Terwijl ik meen toch alles te doen wat ik hoor te doen, ik geef dagelijks vloeibare planten voeding en een andere voeding 1x in de week. Ik heb van 11 uur smorgens tot 12 uur het savonds de lampen aan de rest gaan deze automatisch uit. Het water is 27 graden de pomp draait en de verwarming is aan. Kortom alles lijkt toch goed.

Ik begin een beetje de moed te verliezen, morgen moet ik weer terug het water laten testen maar ik heb echter weinig vertrouwen dat de waarden nu goed zijn. Als de planten al slecht gaan dan is er toch iets niet aan de haak in de bak....... Na tegenslag op tegenslag heb ik geen vertrouwen meer erin, ik zit nu alleen maar geld erin te steken want dan is dit, en dan moet ik dat kortom een hoop geld kost het tot nu toe en nog niet plezier ervan gehad laat staan vissen.....

Wat o wat doe ik toch verkeerd of wat kan er aan de hand zijn, ik weet het als leek niet meer en ben aan het eind van me latei. Wie o wie kan mij weer wat moed geven en vertellen wat kan hier aan de hand zijn en beter nog wat kan ik er aan doen???

Bedankt iedereen alvast voor het meedenken :( :(

Chris
400-600
400-600

Re: Deze beginneling heeft steeds weiniger vertrouwen en moe

Bericht door Chris »

ik kan helaas alleen helpen met probleem 1 en 2, bij mij doen de planten het namelijk ook niet goed :P
bij probleem 1: er zijn verschillende houtsoorten voor aquaria en de een geeft nou eenmaal meer af dan de ander, wat echter niet verstandig is, is dat je hout gaat uitkoken, daarmee verniel je de houtcellen en (misschien, ik weet het niet zeker) kreeg je daardoor die bruine kleur.
bij probleem 2: dat na 2 weken het nitriet zo hoog was, is heel normaal. dat is de zogenoemde nitrietpiek, dat komt omdat dan de bacteriecultuur goed op gang is gekomen, dat nitriet wordt dan zelf door de bacteriën uit het water gehaald, omdat je zoveel water eruit gehaald hebt, is een gedeelte van de bacteriën ook uit het water gegaan. Hier hoef je dus echt geen zorgen om te maken.
voor probleem 3 moet je bij iemand zijn die verstand heeft van planten :P

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Wat betreft probleem 3 hebben we eigenlijk veel meer info nodig, om goed te kunnen beoordelen/kijken waar nu het probleem zit. Ik heb al een vraag gesteld in des betreffende topic ;)

Komt allemaal goed!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De nitriet piek is normaal en niet te voorkomen, hoef je ook niets aan te doen, gewoon wachten met vissen in zetten tot alles vanzelf goed komt, je mag geld uitgeven aan potjes bacterien maar dat hoeft niet!!
Je moet eerst nitriet hebben om de volgens fase bacterien te kweken in de bak dat duurt even, dus verversen heeft ook een averechts effect , maar kwaad kan het niet.
Met veel planten voeding geen groei en geen CO2 krijg je overschotten en dus algen problemen.
Belucht je de bak op een of andere manier dan drijf je nog meer CO2 uit en gaat het steeds lastiger worden planten groei te krijgen.

ik zou eens CO2 proberen, je kan ook een mooie bak hebben zonder maar met is veel makkelijker.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Die piek was ik al achter gekomen door andere leden van hier en een ander topic van mij. CO2 laat ik voor nu ff want volgens mij is dit echter ook te realiseren zonder al deze toevoegingen.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Over punt 1:
Volgens mij was er een speciale filter medium tegen het bruinkleuren van het water. Ik dacht (uit m'n hoofd) dat dit purigen is. Dit doe je in de filter en dit haalt de kleur uit het water. Hou er echter wel rekening mee dat het maar een beperkte tijd werkt. Je kan het door het te behandelen wel hergebruiken maar hoe dat werkt weet ik niet zeker. Persoonlijk vind ik een bruine kleur juist wel wat hebben.

Let er nu wel op dat het hout niet gaat rotten. Koken helpt inderdaad om de bruine kleur eruit te halen maar het nadeel is dat het hout sneller wegrot.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik zie dat je de lampen aan het van 11:00 tot 24:00. 13 uur is echt te lang, 10 tot maximaal 12 uur is beter.

Dan valt mij ook op dat je water 27 graden is, Waarom? 24 graden is prima, bij warmer water willen sommige planten het ook niet lekker doen.

Kun je ons ook vertellen welke planten je hebt? Sommige planten zijn niet makkelijk om te houden.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Sommige planten willen inderdaad niet, daar heeft iedere plantenbakhouder last van ;)
Verder sluit ik me aan bij Bertus.

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

27 graden is omdat mij dit geadviseerd is voor de vissen die ik erin wil die hebben dit nodig... Zoals ik al aangaf is de timer reeds allang aangepast en is nu het licht van 11 tot 19:00 uur aan dus maar 8 uur dat had ik aangepast na een tip van iemand anders op t forum. In de topic specifiek over mijn planten probleem zijn fotos te zien van om welke planten t gaat

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Die heb ik gezien maar er zijn veel soorten die erg op elkaar lijken, als ze aangetast zijn is dat moeilijk gokken.

Welke vissen ga je houden?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ook ik heb mijn licht aan van 10:45 tot 23:45 hoor, dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. ik heb weinig en totaal geen felle verlichting. Hoge temperatuur is lang niet voor alle vissen nodig en meestal kun je voor vissen wel een compromis sluiten wb de temp, vissen die 24 willen en vissen die 27 willen samen op 25.5 bv.
Inderdaad houden veel planten ook niet van die hoge temperaturen. Mijn bak staat standaard op 26 maar zou ook op 25 nog goed draaien hoor.

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

GOED NIEUWS.....

Water is getest en goed bevonden... De eerste vissen zijn op t moment t wennen, Neon Tetras en algeneters.

In t begin moet ik ff rustig aan doen met me vissen en zo opbouwen..

Warmte van water was niks mis mee vooral met de vissen die erin komen dus laten staan zeiden ze.
Licht was ook niks aan de hand de planten die ik heb hebben 12 uur licht en 12 uur donker nodig dus de schakelaar kan weer terug ingesteld worden.

Wat de planten betreft die kunnen een klap van de nitriet piek hebben gehad dus ff aankijken en ze de tijd geven. Over een week terug kijken of me water oke blijft met de vissen erin. Zoja kunnen weer wat vissen erbij.. gelukkig is alles ok

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Je moet het zelf weten maar ik denk dat je beter advies kan aannemen van mensen hier op het forum als de winkeliers, daar worden nogal wat fouten gemaakt in de voorlichting.

Je leest hier al een paar keer dat planten onder een warme temperatuur het niet goed kunnen doen, je gaat dan toch op het advies van de winkelier af.

Discus vissen moeten inderdaad wat hoger aan temperatuur zitten, de rest kan makkelijk op 24 a 25 graden. Waarom zou je meer energie willen verbruiken als dat niet nodig is? Zoals ik al zei, het is jou keuze naar wie je wilt luisteren, ik denk dat hier een bonk meer ervaring zit als in de winkels.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

gelukkig heb je het water vervoerd naar de winkelier in een potje en is het water getest met een test set met een afwijking van ....... dus nu kan de winkelier visjes verkopen :) want alles is goed.

Je best test zijn je ogen, als de planten niet groeien gaan ze echt niet beter groeien omdat je er vissen bij gooit, 12 uur verlichting is in een goed draaiende bak idd geen probleem en kan je rustig doen.
Maar als je wel problemen hebt of aan het opstarten bent is 8 uur beter want dan geef je algen minder kans.
Als alles goed draait kan je dan omhoog met de verlichtings duur, maar dat is dan alleen voor je zelf als zicht licht.

Hier staan wel zinnige dingen over planten groei http://www.easylife.eu/pg.html?id=50 maar vraag het even na bij je winkelier.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Er wordt mij HIER geadviseerd naar een winkel bij mij in de buurt, deze weten waar ze het over hebben werd er gezegd en de service is goed. Ik ben op dat advies eens naar die winkel gegaan, wat voor mij een stukje rijden is. Inderdaad ik moest zeggen dat ik merkte dat ze wisten hoe en wat. Over de problemen wat ik zei met t water werd namelijk het zelfde als op t forum gezegd dat het vermoedelijk de piek was..... Daarbij heeft hij aangegeven dat wat er vermoedelijk met de planten aan de hand is. Dus ik heb het advies van HIER opgevolgd en de boel eens daar voor gelegd etc. Nu wordt er gezegd als je op dat advies wilt afgaan etc, dus eigenlijk wordt op het forum zichzelf op dit moment tegen gesproken. Er wordt geadviseerd daar eens te kijken maar ik moet wel niet het advies van hun opvolgen het zijn verkopers hier op het forum weten we meer??????? Het is btw wel de grootste tropisch aquariumzaak in Limburg en omstreken, ik denk wel dat hun weten hoe en wat. En om de test.... Deze maakte waar ik bij was een verpakking open dus denk niet dat het echt gaat afwijken niet????

100 mensen zijn 100 meningen, die doet het zo en die doet het anders, het is denkelijk daar de middenweg in te vinden en uiteindelijk maak je zelf de keuzes hoe en wat je doet. Ik heb nu de vermoedelijke oorzaak en het is een kwestie van de planten de tijd geven...... Water zou niet goed uitslaan als het echt zo slecht voor de planten was niet??? Dus ik vind het erg kort door de bocht om meteen het advies van deze winkel overboord te gooien en te zeggen wat t forum zegt klopt en t is niet anders, nogmaals je hoort 100 verhalen die zegt de temperatuur is niet goed die zegt heeft er niks mee te maken en die zegt weer dat dus het is de middenweg zoeken vind ik.

kleine toevoeging.
Bertus schreef: Discus vissen moeten inderdaad wat hoger aan temperatuur zitten, de rest kan makkelijk op 24 a 25 graden. Waarom zou je meer energie willen verbruiken als dat niet nodig is?
Zoals ik aangaf dit soort vissen die dus hogere temperaturen nodig hebben komen erin dus ik snap ff niet waarom er zo op die temperatuur wordt gehamerd als ik aangeef dat er dit soort vissen inkomen.
stylz schreef: Hier staan wel zinnige dingen over planten groei http://www.easylife.eu/pg.html?id=50 maar vraag het even na bij je winkelier.
Erg kinderachtig hoe je reageert, vind je zelf ook niet???