Op zoek naar een goed scholende vis.
Op zoek naar een goed scholende vis.
In mijn zoektocht naar een goed scholende vis ben ik de weg even kwijt, de neon soorten lijken dit niet te doen.
Wat in mij opkomt is de Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm die erg goed schoolt. Zijn er nog meer soorten van de zelfde grootte (ongeveer 4 a 5 cm) die zo scholen?
Hoe zit het met de Rasbora espei, Trigonostigma hengeli en de Pseudomugil furcatus - regenboogvis (erg duur).
In mijn nieuwe scape moet de vis niet teveel opvallen en niet in de kleurtoon van mijn Carnegiella strigata - Gemarmerde bijlzalmen vallen. Verder moet het een vreedzaam en rustig visje zijn die elkaar niet achterna jagen door de bak.
De Paracheirodon axelrodi - Kardinaal Tetra valt in mijn nieuwe scape te veel op en trekt daardoor teveel de aandacht, ik wil nou de aandacht meer bij mijn planten leggen en niet teveel opvallende kleuren op de vis hebben.
Veel wensen en druk op zoek, ik hoop dat jullie ook nog wat weten.
Wat in mij opkomt is de Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm die erg goed schoolt. Zijn er nog meer soorten van de zelfde grootte (ongeveer 4 a 5 cm) die zo scholen?
Hoe zit het met de Rasbora espei, Trigonostigma hengeli en de Pseudomugil furcatus - regenboogvis (erg duur).
In mijn nieuwe scape moet de vis niet teveel opvallen en niet in de kleurtoon van mijn Carnegiella strigata - Gemarmerde bijlzalmen vallen. Verder moet het een vreedzaam en rustig visje zijn die elkaar niet achterna jagen door de bak.
De Paracheirodon axelrodi - Kardinaal Tetra valt in mijn nieuwe scape te veel op en trekt daardoor teveel de aandacht, ik wil nou de aandacht meer bij mijn planten leggen en niet teveel opvallende kleuren op de vis hebben.
Veel wensen en druk op zoek, ik hoop dat jullie ook nog wat weten.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Re: Op zoek naar een goed scholende vis.
Ik zeg roodkop/ roodneus = Doen
Geen druk visje dat mooi samenschoolt, ik heb ze ook

Geen druk visje dat mooi samenschoolt, ik heb ze ook
Greetings...
Scholen doen tetra's makkelijker bij grotere aantallen en bij gevaar.
Of wanneer ze zin hebben, hier zitten er 17 in de bak en elke avond zwemmen samen even een uurtje heen en weerKevin schreef:Scholen doen tetra's makkelijker bij grotere aantallen en bij gevaar.
Klopt maar ik denk niet dat dit het visje is wet ik zoekRoy H schreef:Ik zeg roodkop/ roodneus = Doen![]()
![]()
Geen druk visje dat mooi samenschoolt, ik heb ze ook![]()
Ze hebben bijna geen gevaar in de bak bij jouw waarschijnlijk en dan word en bij veel soorten minder snel geschoold. Het is iets wat in de natuur bescherming tegen roofdieren bied.
De Rasbora espei heb ik ook gehad in het het verleden. Scholen wel goed samen maar kunnen nogal zenuwachtig druk zwemmen meen ik me te herinneren.
De Rasbora espei heb ik ook gehad in het het verleden. Scholen wel goed samen maar kunnen nogal zenuwachtig druk zwemmen meen ik me te herinneren.
Espei's scholen, maar zwemmen niet zo veel, in ieder geval bij mij niet. Daarnaast vallen ze aardig op als ze goed gekleurd zijn. De Trigonostigma hengeli's hebben zo goed als het zelfde gedrag, alleen zijn deze wat minder opvallend 
-
dickportugal
- 1000+

Bij mij scholen de Hengeli's juist erg goed.
Ik heb net de Hengeli's gezien en vind dit een erg leuk visje, ze zijn trouwens ook nog te betalen (15 voor 24 euro). Daarnaast zaten Iriatherina werneri die mooi slank zijn en prima in een scape zouden staan, alleen kosten die dan weer 5 euro per stuk.
Ik denk dat het toch de Hengeli's gaan worden gezien de prijs en hun rustige gedrag.
Ik denk dat het toch de Hengeli's gaan worden gezien de prijs en hun rustige gedrag.
Lijkt me een goede keuze 
Het scholen zit meer in de inrichting en de mede bewoners dan in de soort scholen vis naar mijn mening,
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Klopt, ik hoorde dat gisteren ook in de dierenwinkel waar ik graag kom. Die vertelde mij inderdaad ook dat vissen niet scholen als er geen dreiging is van andere vissen, ze gaan zich op hun gemak voelen en zwemmen dan door de hele bak.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ze gaan inderdaad heen en weer zwemmen als school als er dreiging is, maar ze kunnen ook als groep een beetje stil hangen en wat heen en weer gaan zonder dat er dreiging/gevaar/stress is. 
Over het algemeen zullen de vissen zonder drijging met verloop van tijd stoppen met scholen. Je zou dit kunnen oplossen door dreiging toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan apisto's, helemaal als ze jongen hebben. Die kunnen de visjes af en toe eens lekker opjagen zodat ze weer gaan scholen.
Hallo bertus,
De Afrikaanse Blauwoogjes ( Aplocheilichthys normani ) zijn ook leuke scholenvisjes.
Ik heb er zelf 20 á 25 en ze scholen mooi.
De Afrikaanse Blauwoogjes ( Aplocheilichthys normani ) zijn ook leuke scholenvisjes.
Ik heb er zelf 20 á 25 en ze scholen mooi.
Die heb ik er juist uitgehaald i.v.m. de onrustRickpad schreef:Over het algemeen zullen de vissen zonder drijging met verloop van tijd stoppen met scholen. Je zou dit kunnen oplossen door dreiging toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan apisto's, helemaal als ze jongen hebben. Die kunnen de visjes af en toe eens lekker opjagen zodat ze weer gaan scholen.
Blauwoogje is een leuk visje maar niet mij ding, in ieder geval bedankt voor het meedenken.