nieuwe aanwinsten(geen beste foto's)

Michael
0-200
0-200

Re: nieuwe aanwinsten(geen beste foto's)

Bericht door Michael »

iwan schreef:
Michael schreef:Ehmmm ben ik nu de enige die opmerkt dat de heer iwan nu een combi maakt die echt niet ideaal is.... Zuid en Midden bij elkaar En dan nog red terror a.k.a festae erbij te willen zetten... met managuensis.... en dan nog Geophagus erbij die helemaal niet weerbaar zijn tegen deze projectielen... Vroeg of laat zal je denk ik je synspila/geophagus etc. afgeslacht terug vinden :shock:
pffff
waar staat dat dit allemaal in 1 bak komt
als je een beetje nadenkt kan dit zooitje idd niet bij elkaar
zal volgende keer wat breder in mn text zijn,,maar ben niet zon schrijver
managuenses blijven bij de synspillums,en citrinellums

de festeas komen in een bak apart,,met mischien wat bijvis
de geophagussen en pauwogen blijven bij elkaar

en uiteraard de kleinere midden amerikaantjes komen ook apart
dus in totaal 4 bakken,,
wat de meesten wel weten dat dit niet allemaal in 1 bak komt,,neem ik aan :roll:
Zal aan mij liggen maaar op de foto's hier boven is de achtergrond toch het zelfde bij de synspila en zowel bij pauwogen en geophagus maar als jij het zegt.... dan geloof ik het wel doe eens overzichts foto's posten van je bakken als je wilt.

Onderwerp auteur
iwan
0-200
0-200

Bericht door iwan »

dat ligt niet aan jou,,de synspilla pauwoog,,en geophagussen,en managuenses zitten nu nog samen(de rest verdeeld over kleinere bakken
maar geen van hen sloopt elkaar pauwogen en geophagussen gaan bij mij goed samen(de geo's zijn dan ook al zeker 35cm)
de synspillum moet nog in mn andere bak komen ,,die is er volgende week(terug van reparatie)
de kleine midden amerikanen,,komen in mn rio 180.
de festea s komen pas als de andere bak binnen is
ik heb in ieder geval een bak van 1100 liter
180 liter
de bak in reparatie is 650 liter
en een rio 400
mischien dat ik de festeas bij de pauwogen zet,,
managuenses bij de citrinellums,en synspillums
en de rest opdeel over mn kleinere bakken

ps:in de 650 liter bak zit ook de donkere achterwand als de 1100 liter,,maakt wat meer diepte.
..

en ik ga idd voor mooie vissen,,maare weet zelf wel dat geophagussen niet goed samen gaan met festeas,,maar dat werd ook gezegd over de managuenses,,en dat gaat toch ook perfect,,,terwijl de managuenses toch weer met eieren zit..
.

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Jou managuensis zijn nog jong wacht maar tot ze ouder worden... hier ging het eerst ook goed tot ze zich fijner begonnen te voelen in de bak dan zie je een 40cm pearsei vrouw gefileerd op de bodem liggen.... En even later de managuensis vrouw en dat met 1280liter... En een gibbiceps die het moest stellen zonder ogen ogen lagen als knikkertjes op de bodem.. Dit waren wel managuensis uit Lake Xiloa Wildvang nog niet eens de pittigste variant :shock: Een maat van mij had er die zelfs zijn amarillo's om zeep hielpen met een lengte verschil van dik 20cm....

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

dat klinkt niet te best :shock:

Onderwerp auteur
iwan
0-200
0-200

Bericht door iwan »

Michael schreef:Jou managuensis zijn nog jong wacht maar tot ze ouder worden... hier ging het eerst ook goed tot ze zich fijner begonnen te voelen in de bak dan zie je een 40cm pearsei vrouw gefileerd op de bodem liggen.... En even later de managuensis vrouw en dat met 1280liter... En een gibbiceps die het moest stellen zonder ogen ogen lagen als knikkertjes op de bodem.. Dit waren wel managuensis uit Lake Xiloa Wildvang nog niet eens de pittigste variant :shock: Een maat van mij had er die zelfs zijn amarillo's om zeep hielpen met een lengte verschil van dik 20cm....
toch wel fraai dat jij beter weet dan ik hoe oud mn managuenses zijn(man is dik 35/40 cm) dus niet echt jong meer
vrouwtje is /25/30 cm,,en ze hebben hun eigen plek in de bak.
en worden aan de kant gezet door mn synspillummannetje van 23 cm...
verhaaltjes van manas zijn nogal breed,,,de ene zegt het zijn killers,,andere zeggen weer dat het suffe vissen zijn(voor een parachromis) op ncf zeggen ze dat ze redelijk rustig zijn,,en ik moet zeggen,,dat de mijne dat ook zijn .terwijl ze om de 3 weken onderhand eieren leggen

de enige waar ze af en toe confrontatie mee hebben zijn de pauwogen,,maar das meer bluffen naar elkaar

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

35/40cm is nog niet volgroeid.... Ik heb dieren van dik 60cm (opgemeten 62.3cm)gezien dus wacht maar af...

Onderwerp auteur
iwan
0-200
0-200

Bericht door iwan »

Michael schreef:35/40cm is nog niet volgroeid.... Ik heb dieren van dik 60cm (opgemeten 62.3cm)gezien dus wacht maar af...
ja ik heb ook wel eens een pauwoog gezien van dik50 cm
maar zijn ze allemaal zo groot?
manas zijn nu 3 jaar en vrouwtje is 2 jaar
en ze zijn gewoon erg rustig,,ken er ook nix aan doen,, de kenners van parachromissoorten beamen dit ook ,en zeggen dat de mana een van de rustigste soort is.
en zoals ik al zei,,hebben al meerdere malen eieren gelegd,,dus denk dat ze zich aardig op hun gemak voelen dan?
en dan zijn ze wel terrritoriaal,maar niet om te zeggen van dat ze heel de bak terroriseren,,ik heb een perfecte hoek gemaakt voor ze,en het gaat goed,,,mocht het zijn dat het alsnog misgaat,,krijg jeje gelijk alsnog hoor :P
maar desondanks er veel vis in de bak zit,,heerst er toch een redelijke rust,,met soms de citrinellums in actie naar elkaar

enne laat daar eens een foto van zien dan,,van die managuenses van 62,3cm??

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Ik heb alleen een foto van toen die al aan het einde van de rit was ding was zo'n 12 a 13 jaar oud...

Afbeelding
De pearsei op de voorgrond waren 45cm. De argentea waren ook al fors maar zoals je ziet ligt de managuensis er krom bij is een paar uur nadat ik deze foto maakte afgemaakt... Zat in een bak bij een Belgische aquariumwinkel Bak was wel diep zeker 2 meter en ongeveer 250cm lang en 90 of 100cm hoog.

Onderwerp auteur
iwan
0-200
0-200

Bericht door iwan »

ok afgemaakt,omdat i eniet goed meer was,door de eigenaar?
das jammer
maar ik zie nog steeds geen mana van 62cm hoor, :mrgreen: (mijn mannetje is groffer als dit exemplaar)
en als je beetje verstand hebt(en dat heb je) weet je dat dit geen normale maat is voor een managuenses,,maar meer voor een umbiferus(umbee)
dat is de grootste parachromis

umbiferus-60cm
dovii-50cm
managuenses(mannetjes tot 45 maar meestal kleiner,,,aangezien de maten wildvangmaten zijn)

motaguenses(35-40
tetracanthus(45
loisellei(30-35
bartoni(20-25
beani(25)
labridens,,etc

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

De foto doet de vis geen eer aan maar als je weet hoe groot volwassen pearsei zijn dan weet je ook hoe groot deze vis is.... Dit is ook geen forse variant managuensis maar een langgerekte niet alle managuensis worden fors... De mexicaanse (uitgezette) dieren worden erg lang gerekt van bouw maar kunnen wel enorme omvang aannemen.
De vis is afgemaakt door de gene van wie die was omdat die alleen nog maar krom op de bodem lag omdat die aan het einde van zn rit was idemditto voor de argentea in die bak bak... heb er geen foto's van maar er zat een bifasciatus van 50cm bij! en Argentea met een bult op de kop zo groot als een tennisbal.

Dan terug over je familie indeling...

Naar mijn weten bestaat de parachromis familie uit de soorten :
Freidrichsthalli,
Loisselei
Dovii
Managuensis
Motaguensis
Sp. honduras (waarschijnlijk managuensis variant)

De umbriferum's behoren bij een hele andere familie namelijk de Caquetaia deze familie bezit enkel maar Zuid Amerikaanse soorten waarvan de umbri's ook in Panama voorkomen maar deze soort uit Panama is totaal anders als de umbri's uit o.a de Rio choco dat ik denk dat de Panameese straks een andere naam gaan krijgen ze noemen ze ook wel eens ''big green' vanwege de nogal mooie groene schijn er op.

Dan zie ik in jou lijstje de tetrachantus staan deze behoren ook niet tot de parachromis want deze zitten in de familie Nandopsis hierin zitten soorten van de eilanden o.a van Cuba/Domminicaanse republiek etc. Deze dieren moeten alle warmer worden gehouden in deze familie zitten o.a de : ramsdeni,haitiensis,tetrachantus,vombergae,

Dan je Beani verhaal deze soort zit in de familie cichlasoma ik heb ze maar 1 keer in levende lijven gezien opmoment weet ik dat ze hier in Nederland en Duitsland niet in omloop zijn ze zijn gevoelig. en ook agressief de netcichlide (netpatroon over het lijf) is nogal een verhaal apart maar de moeite waard... Maar voro hobbyisten niet intressant om mee te brengen omdat ze in een afgelegen gebied voorkomen waar enkel maar beani voorkomen en geen andere soorten.... Dus weinig annimo als mjin info goed is gaan er een aantal van een Engels forum er proberen mee te brengen naar huis en zouden er waarschijnlijk hier ook wel geraken.

Dan het bartoni labridens verhaal... dit zijn ook geen Parachromis hebben er zelfs niks van weg... Deze dieren zijn Herichthys en behoren met de carpinte en een x aantal andere soorten tot de Noord Mexicaanse cichliden deze dieren moeten alle koeler gehouden worden en zijn zeker geen echte rovers maar gericht op het eten van kleine waterdiertjes dan dat ze een prooipakken... vele zijn ook gevoelig voor bloat bij te veel dierlijkvoer... kortom nooit op een Parachromis dieet houden...

En nog een aanmerking je verhaal klopt ook niet over dovii er gaan verhalen van dovii boven de 60cm... De honduras variant (met geel/groen) blijven kleiner maar die uit de grotere meren worden echt veel groter!

Zowiezo vind ik tegenwoordig dat er veel lieden zijn die alle vissen die maar wat ''gedrag'' hebben onder de noemer parachromis stoppen terwijl het geen werkelijke Parachromis zijn ik las net ook weer op een ander forum Parachromis grammodes ik denk uhmmmm Tis cichlasoma grammodes en nog wel ExCichlasoma of wel een resterende groep cichliden die nog niet ingedeeld zijn... In de toekomst zie ik de grammodes en islantus nog wel ingedeeld in een eigen familie wie weet met beani erbij... Idemditto voor uropthalmus die ze nu hebben opgedeeld in varianten maar of het haalbaar is... i don't know en ik hou me er niet verder mee bezig ook... Tis voor mij verleden tijd die Midden Amerikanen en ik richt me nu op de Zuiders.. Daar is nog genoeg over te schrijven en te leren ipv alles wat al geschreven is nog eens over te doen :|

Onderwerp auteur
iwan
0-200
0-200

Bericht door iwan »

ja ik weet hoe groot volwassen pearseis kunnen worden,,ik heb vroeger(10 12 jaar geleden ook eens een groepje pearseis gehad.
al die namen(wat ik parachromis noemde stonden idd eerst geclasificeerd als nandopsis(waar de managuenses ook inzat),,en later opgesplitst,,
ik heb de hoge variant van managuenses en worden heel erg fors,,maar niet zo lang. wel groot maar iig geen 60+
van een dovii heb ik idd ok wel eens een flinke jongen gezien van zeker 55(maar ook een lange slanke).

de huidige nu hetende parachromissen,,heb je waarschijnlijk ook gelijk in(de classificering veranderd onderhand per jaar,,en heb me aan de vorige naam/familie gehouden,,nandopsis,,,maar daar valt de jack dempsey ook weer onder,,en dat kun je idd geen parachromis noemen :mrgreen:

als je nu ff jaartje of 3 geduld heb :lol: ,,zie je dat ie niet veel groter zal zijn,dan 45cm

heb nu 11 redelijk grote cichliden in 1 bak,,en gaat echt erg goed,,zwemmen veel door elkaar,,en toch ieder zn eigen plekje.
maar zoals ik al zei,,dat het wel opgesplitst gaat worden,over een 5 tal bakken
midden bij midden,,zuid bij zuid,,,en kleine midders apart
en dan nog een 2tal quarantainebakken die opgesplitst zijn in 2 vakken,, dus 4 vakken van 100 liter per stuk.
denk dat ik dan ruimte zat heb,,iig meer dan de gemiddelde aquariaan.
zit dan aan een totaal van 2500/2800 liter

ik kon de keuze niet maken tussen midden en zuid,,dus wordt het allebei
heb er de ruimte voor,,de tijd,,en de zin(en de goedkeuring v mn vriendin...ook niet onbelangrijk :lol: )