Algeneters samen met mos, gaat dat?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Algeneters samen met mos, gaat dat?

Bericht door loes1963 »

Binnenkort is mijn aqua er klaar voor dan kunnen de visjes erin.Maar nu twijfel ik of ik ook de algeneters erbij moet plaatsen.Ik heb een algeneter( sorry ik weet de naam niet) en die woelt nogal over de bodem.Zal hij mijn plukjes mos , niet uit de bodem loswoelen?Wie heeft daar ervaring mee?
En dan nog een vraag..een aantal plukjes zijn los geschoten van de bodem, en ik wil zo graag dat mijn hele bodem bedekt raakt met het mos.Dat is los gekomen door de stroming van het water.
Hoe kan ik de plukjes beter vast krijgen op de bodem?Alvast bedankt. :zwaai:
Mea culpa

Noomii
200-400
200-400

Re: Algeneters samen met mos, gaat dat?

Bericht door Noomii »

Bedoel je de corydoras?

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

ik denk dat er een ancistrus bedoelt wordt...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ook ik ga uit van een Ancistrus en die zal inderdaad je bodemplantjes los blijven woelen want ze zoeken in de bodem naar voedsel.

Wat ik en veel aquarianen doen is een klein plukje mos op een steentje doen en dat in een soort netje stoppen en dicht binden/naaien met nylon garen zelf gebruik ik daar een stuk van een douche puf voor. Op die manier is je mos zwaar genoeg en kan de vis er ook niets mee doen. Het mosje zal gewoon door het gaasje heen groeien.

Succes!
Laatst gewijzigd door Rita M op 28 jul 2013 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Je kan ook met alleen visdraad het mos op een steen binden :)

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Sorry dat ik de naam niet weet van deze algeneter.Het is een mooi algeneterje , met een lange staart, een beetje donker van kleur... :lol: Ja daar was ik al bang voor dat hij het mos van de bodem los zou woelen.Op het hout moet ik het nog vastbinden, dat is nu los gegaan, door de stroming van de bak.Toch niet zo eenvoudig een mooi tapijtje krijgen van mos.Volgens de winkelier hoefde ik het alleen maar in de grond te steken, zo hier en daar een plukje en zou het vanzelf groeien. :?
Mea culpa

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Zoals ik al bij mijn voorstel topic schreef heb ik wat Opstart probleempjes, :hamer: Zo heb ik mijn pomp moeten vervangen, al twee keer, de eerste had te weinig capaciteit, kocht ik een goede ( tweedehands) eheim pro 3 , blijkt van deze de lager kapot te zijn.Hij maakte een hoop herrie, en dus na twee dagen weer een andere NIEUWE pomp gekocht, :cry: Kostte een hoop geld, maar nu heb ik dan wel een hele goede!!! Een JBL 1501 greenline . Maar nu krijg ik mijn water niet kristal helder...Er blijft een lichte troebelige waas in.Nu las ik ook ergens dat je een witte waas kan krijgen door mos, en daarbij heb ik ook nog zwart grind.Is het die combinatie?
De waardes zijn goed, en gisteren heb ik alvast 6 guppen erin gedaan en die zwemmen nog steeds vrolijk rond.
Iemand tips? Ik wil niet meer aan mijn pomp rommelen, dat lijkt me nu niet verstandig.
Mea culpa

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Een troebele waas kan ook vanuit de bodem komen als deze niet goed is uitgespoeld, dat had ik ook de eerste keer met grind.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Ik heb het heel goed uitgespoeld, dus dat kan het echt niet zijn.
Kan het nog steeds, na 1 week, de bacteriën zijn?Ik heb wel een snel starter gebruikt en daarmee werd het water ook erg wit, en dat lijkt er nog wel in te zitten.
Ik heb ergens gelezen dat ook mos je water iets kan verkleuren.Of het komt door de pomp ? omdat ik die heb moeten verwisselen?

Nog even op internet gekeken en het is inderdaad een ancistrus algeneter.
Mea culpa

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Tjee meis wat een gedoe meteen met die pompen zeg, naar voor je.

Ik zou het even een paar dagen aanzien w b je water hoor, je hebt er duss even een slechte filtering in gehad dus duurt het misschien even iets langer voor alles lekker helder is. Leuk dat het inderdaad een ancistrus is, zijn echt leuke vissen en als ie aan je raam gaat hangen helemaal. Vergeet je niet hem dagelijks wat verse groente te geven in de vorm van een stuk courgette, komkommer, geblancheerde broccoli. Gewoon theelepeltje erdoor doen zodat het op de bodem blijft liggen, ik heb mijn theelepel aan een rode veter zodat ik hem steeds zo uit de bak kan vissen. Ancistrus' hebben echt groente nodig en ook lekker een stukkie kienhout heeft ie nodig hoor.