Schimmel, stip, vinrot, noem het maar op. Allemaal ziektes die we het liefst niet in onze bak willen zien. Helaas komt het wel voor. Hierover worden dan ook regelmatig vragen gesteld op het forum. Vaak wordt dan het advies gegeven om een medicijn toe te voegen waardoor de vis(sen) zou(den) moeten genezen. Paar keer verversen daarna en eventueel even filteren over kool, en klaar is kees.
Wat mij opvalt is dat er bij elk klein/onduidelijk ziektebeeld er al een medicijn wordt toegevoegd, die misschien helemaal niet nodig is. Als dat bij elk ziektebeeld gebeurd, worden de vissen dan op een gegeven moment niet immuun voor deze medicijnen, waardoor we steeds zwaardere/sterkere moeten gebruiken?
Vandaar de stelling
Men moet zo min mogelijk medicijnen gebruiken om immuniteit hiervoor van onze vissen te vermijden.
Ben benieuwd!
Immuniteit van vissen voor medicijnen tegen ziektes
Re: Immuniteit van vissen voor medicijnen tegen ziektes
Mwoah, zo min mogelijk wil ik niet zeggen maar ik ben het er absoluut mee eens dat er vaak te snel en te makkelijk maar een middeltje in het water wordt gegooid waar het ook met een natuurlijk iets verholpen zou kunnen worden. Als voorbeeld noem ik een begin van rot, doe een stel catappa bladeren in het water ipv een middeltje.
Zijn er nog meer mensen die hun mening hierover willen geven? 
Ik gebruik ook zo min mogelijk, maar als het duidelijk is wat de vissen onder hun leden hebben grijp ik wel in.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Ik deed 'vroeger' altijd ectozon bij iedere visuitbreiding en vaak een theelepeltje bij iedere verversing. Dit op advies van verschillende 'experts'. Toegegeven, nooit gekke ziektes of schimmels gehad, maar ik doe het nu in mijn nieuwe tijdperk niet.