Wat ik echt nog niet snap, is hoe je je PH op de juiste waarde krijgt.
Gezien de dieren en planten die ik wil, zal mijn PH-waarde op 6-6,5 moeten komen. Maar hoe ga ik dat doen?
Hoe krijg ik het omhoog als het te laag is en omlaag als het te hoog is?
PH, hoe krijg je dat op de juiste waarde?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

PH, hoe krijg je dat op de juiste waarde?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: PH, hoe krijg je dat op de juiste waarde?
Verlagen van de PH
o Door het gebruik van turf als filtermateriaal : dit gebeurt heel geleidelijk.
o Door het gebruik van gefilterd regenwater of osmosewater ( wat vooral op de KH werkt.)
o Door het toevoegen van CO2
o Door het gebruik van natuurlijke middelen zoals elzenproppen ( maar het effect hier is bijzonder klein)
o Door het gebruik van kienhout ( een niet blijvend effect)
o Door het gebruik van eikenextract ( mee oppassen!)
Er zijn ook producten op de markt, zoals PH minus -> dit is niet aan te raden omdat het een ontzettend zuur product is dat de PH in één klap sterk doet dalen, maar dat resultaat is maar tijdelijk . De invloed van de plotse daling van de PH kan een grote invloed hebben op het vissenbestand. Het is altijd beter dit op een ‘natuurlijke’ manier te doen, en niet via chemische middelen.
Verhogen van de PH
o Door het gebruik van leidingwater, wat in de meeste gevallen een hogere PH heeft.
o Door de KH te verhogen, bv. door kalkhoudende stenen, schelpengruis, etc. Mineralen worden hierdoor vrijgelaten die de PH geleidelijk aan doen stijgen.
Relatie KH/PH
De KH is een buffer voor de PH, wat betekent dit concreet : hoe hoger de KH, hoe meer hij de PH buffert, waardoor de PH stabiel(er) blijft. Wat is nu precies die “buffer”?
Concreet :
De PH is rofweg de concentratie aan H+ ionen.
De KH aan hoeveel carbonaat (CO32-) en bicarbonaat (HCO3-) ionen in het water aanwezig zijn.
Als dit bicarbonaat op raakt, en dus de kH waarde zakt zullen er minder HCO3- kunnen reageren met de H+ ionen in het water, waardoor het evenwicht van de PH ineen zal zakken en het water zal verzuren. Zelfs de aanwezigheid van een geringe hoeveelheid HCO3- zal de PH bufferen en het evenwicht bewaren.
als dit Chinees is, stel maar vragen
o Door het gebruik van turf als filtermateriaal : dit gebeurt heel geleidelijk.
o Door het gebruik van gefilterd regenwater of osmosewater ( wat vooral op de KH werkt.)
o Door het toevoegen van CO2
o Door het gebruik van natuurlijke middelen zoals elzenproppen ( maar het effect hier is bijzonder klein)
o Door het gebruik van kienhout ( een niet blijvend effect)
o Door het gebruik van eikenextract ( mee oppassen!)
Er zijn ook producten op de markt, zoals PH minus -> dit is niet aan te raden omdat het een ontzettend zuur product is dat de PH in één klap sterk doet dalen, maar dat resultaat is maar tijdelijk . De invloed van de plotse daling van de PH kan een grote invloed hebben op het vissenbestand. Het is altijd beter dit op een ‘natuurlijke’ manier te doen, en niet via chemische middelen.
Verhogen van de PH
o Door het gebruik van leidingwater, wat in de meeste gevallen een hogere PH heeft.
o Door de KH te verhogen, bv. door kalkhoudende stenen, schelpengruis, etc. Mineralen worden hierdoor vrijgelaten die de PH geleidelijk aan doen stijgen.
Relatie KH/PH
De KH is een buffer voor de PH, wat betekent dit concreet : hoe hoger de KH, hoe meer hij de PH buffert, waardoor de PH stabiel(er) blijft. Wat is nu precies die “buffer”?
Concreet :
De PH is rofweg de concentratie aan H+ ionen.
De KH aan hoeveel carbonaat (CO32-) en bicarbonaat (HCO3-) ionen in het water aanwezig zijn.
Als dit bicarbonaat op raakt, en dus de kH waarde zakt zullen er minder HCO3- kunnen reageren met de H+ ionen in het water, waardoor het evenwicht van de PH ineen zal zakken en het water zal verzuren. Zelfs de aanwezigheid van een geringe hoeveelheid HCO3- zal de PH bufferen en het evenwicht bewaren.
als dit Chinees is, stel maar vragen
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dank je voor je antwoord. Het eerste stuk is geheel duidelijk, maar het laatste stukje is inderdaad Chinees 
Dat laatste was onderdeel van de stof van scheikunde van de vorige periode

-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Hmm. Blijkbaar toch niet zo'n goed idee dan van me, om scheikunde te laten vallen. Niet dat ik er ooit iets van opgestoken heb 
wel, ik probeer de buffer wat makkelijker uit te leggen ( ik bedoel dit absoluut niet denigrerend door!!)
Je hebt twee muren en een dak :

De KH is hoog, dus het dak ( ph) blijft stevig staan.
Als je de KH nu lager maakt, vooral de ene muur ( de bicarbonaten die reageren met de PH), zie je dat het dak serieus begint te zakken ( maw de PH daalt)

Als je nu de volledige muur weghaalt, dus de KH op 0 brengt, dan stort het dak in, dus maw je krijgt een zuurteval, de PH zakt in elkaar :

Je hebt twee muren en een dak :

De KH is hoog, dus het dak ( ph) blijft stevig staan.
Als je de KH nu lager maakt, vooral de ene muur ( de bicarbonaten die reageren met de PH), zie je dat het dak serieus begint te zakken ( maw de PH daalt)

Als je nu de volledige muur weghaalt, dus de KH op 0 brengt, dan stort het dak in, dus maw je krijgt een zuurteval, de PH zakt in elkaar :

Mooie uitleg.
sorry dat ik onderbreek, maar had nog een vraag.
Ik heb er van de week veel over gelezen. Ik wil mijn ph waarde ook iets naar beneden halen en heb net al mijn waardes gemeten gemeten de PH was 7.5
Nu is mijn KH 8 dus heb ik veel bufferend vermogen. IK las ook dat die chemische middelen niet zo goed zijn en je die beter niet kan gebruiken maar beter. eikebladeren, elzenproppen, Regenwater of osmose om je KH naar beneden te krijgen zodat je ph niet meer zo snel kan stijgen naar zijn oude waarde.
NU wil ik eerst mijn kh naar beneden krijgen. maar iedere keer als ik mijn water ververs wat ik iedere zaterdag doe gaat die weer omhoog natuurlijk. Ik weet niet hoe ik dit nu moet aanpakken.
sorry dat ik onderbreek, maar had nog een vraag.
Ik heb er van de week veel over gelezen. Ik wil mijn ph waarde ook iets naar beneden halen en heb net al mijn waardes gemeten gemeten de PH was 7.5
Nu is mijn KH 8 dus heb ik veel bufferend vermogen. IK las ook dat die chemische middelen niet zo goed zijn en je die beter niet kan gebruiken maar beter. eikebladeren, elzenproppen, Regenwater of osmose om je KH naar beneden te krijgen zodat je ph niet meer zo snel kan stijgen naar zijn oude waarde.
NU wil ik eerst mijn kh naar beneden krijgen. maar iedere keer als ik mijn water ververs wat ik iedere zaterdag doe gaat die weer omhoog natuurlijk. Ik weet niet hoe ik dit nu moet aanpakken.
Als het nakweek vissen betreft, dan zou ik zeker niet teveel aan je pH waarde proberen te veranderen.
De vissen kunnen dat zonder leed goed hebben aangezien bijna alles wat nagekweekt wordt op een pH waarde zit van 7-8.
Als je gaat aanpassen moet je je waardes ook te goed in de gaten blijven houden ivm sterke schommelingen pH omdat je nooit precies de juiste hoeveelheid toevoegt per week.
Tip: pH minus om hem te laten zakken, 1 keer gebruiken en dan wekelijks 10-15% verversen zonder toevoegingen, op deze manier zal je pH heel langzaam weer stijgen naar je kraanwater gehalte en krijgen de vissen de tijd om te wennen.
Rijke plantenbakken nagelaten, hoef je voor de gemiddelde bak met dieren dus niets aan te passen. Kijk eens naar het gedrag van je vissen, eetpatroon, zwempatroon.... is dat prima in orde dan zeker niet gaan rommelen met je waardes maar alleen zorgen dat je no3 laag blijft (verversbeleid) en je no2 altijd nul is.
De vissen kunnen dat zonder leed goed hebben aangezien bijna alles wat nagekweekt wordt op een pH waarde zit van 7-8.
Als je gaat aanpassen moet je je waardes ook te goed in de gaten blijven houden ivm sterke schommelingen pH omdat je nooit precies de juiste hoeveelheid toevoegt per week.
Tip: pH minus om hem te laten zakken, 1 keer gebruiken en dan wekelijks 10-15% verversen zonder toevoegingen, op deze manier zal je pH heel langzaam weer stijgen naar je kraanwater gehalte en krijgen de vissen de tijd om te wennen.
Rijke plantenbakken nagelaten, hoef je voor de gemiddelde bak met dieren dus niets aan te passen. Kijk eens naar het gedrag van je vissen, eetpatroon, zwempatroon.... is dat prima in orde dan zeker niet gaan rommelen met je waardes maar alleen zorgen dat je no3 laag blijft (verversbeleid) en je no2 altijd nul is.
Als je ververst met bv. gefilterd regenwater ( evt. gemengd met leidingwater) zal de KH sowieso zakken. Regenwater heeft een zeer lage KH, soms 0, dus als je die mengt met leidingwater zal je een lagere KH hebben dan het leidingwater : bv. leidingwater KH 7, regenwater KH 2 geeft theoretisch(!) bij een 50/50 : KH 4,5...ik zeg wel theoretisch, kan iets hoger zijn, je kan ook 75% regenwater, 25% leidingwater, etc..het is wat testen en zoeken.
Natuurlijk als je maar wekelijks wat ververst zal dit trager gaan
Toevoeging van CO2 doet de KH ook dalen en eveneens filteren over turf scheelt al een groot stuk!
Natuurlijk als je maar wekelijks wat ververst zal dit trager gaan
Toevoeging van CO2 doet de KH ook dalen en eveneens filteren over turf scheelt al een groot stuk!
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dank je voor de uitleg, Eska. Zo met die tekeningen begrijp ik het wel.
Ik ga akkoord dat nakweek vissen in de winkels in hogere PH's zitten - en sommige soorten te na gelaten - zal dit weinig problemen opleveren.Chumbu schreef:Als het nakweek vissen betreft, dan zou ik zeker niet teveel aan je pH waarde proberen te veranderen.
Een hoge(re) PH heeft wél invloed op andere processen, zeker als er planten in het aqua staan heeft die invloed op bv. de plantenvoeding die wordt gegeven - denk maar aan ijzer -, ook andere waterwaarden worden door de PH beïnvloed. Ook veel planten zelf gedijen in een neutraal milieu veel beter!
Ik vind nu ook niet dat je per sé alles moet doen om zuur water te krijgen,omdat een vis dit vraagt ( het is wel altijd leuker als een vis zuurder water vraagt dat je dit kan geven, Afrikaanse cichliden steek je ook liever in alkalisch, hard water)
Het is idd niet makkelijk een zure PH aan te houden, maar als je die neutraal krijgt of licht zuur indien de vissen dit vragen, zal het toch beter zijn dan alkalisch (Afrikaanse cichliden natuurlijk niet meegerekend)
PH minus zou ik niet aanraden, dat is persoonlijk natuurlijk, omdat je dan net wel schommelingen krijgt en dit ook een invloed heeft op de CO2...ik heb het meer voor de natuurlijke manieren
Idd mooie uitleg.
Dus CO2 doet de KH ook zakken. Ik dacht alleen de PH.
Dan word het tijd om een bioCO2 te bouwen. misschien ook beter voor de plantjes.
Dus CO2 doet de KH ook zakken. Ik dacht alleen de PH.
Dan word het tijd om een bioCO2 te bouwen. misschien ook beter voor de plantjes.