Zand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Zand

Bericht door karinD »

We hebben besloten toch gewoon zand te gaan gebruiken voor het aquarium. We vinden het allebei iets minder mooi dan grind, maar voor de cory's is het beter.
Ik ben nu dus aan het rondkijken wat er allemaal te krijgen is. Maar ik kan hier in de buurt maar 1 merk vinden: Aquarium bodembedekker. Helaas kon ik nergens een foto vinden van het zand, maar dit is een andere zak van het merk:
Afbeelding

Wie kent dit merk? Is het filterzand of ander geschikt zand of loop ik hiermee het risico dat het gaat dichtslippen? In de winkels konden ze me er niks zinnigs over vertellen, behalve dan dat het geschikt is voor aquaria en dat dat waarschijnlijk met filterzand ook bedoelt werd, omdat ze geen van allen ooit van filterzand hadden gehoort.

Weet iemand anders nog een merk dat wel echt filterzand verkoopt?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

-rob-
400-600
400-600

Re: Zand

Bericht door -rob- »

Ik heb hetzelfde grind als op de foto, alleen van het merk Dennerle.
Grootte 1-2 mm.
Mijn corry's gondelen al 1 jaar over deze bodem en hun "voelsprietjes" zijn nog steeds volledig intact.
beter een gat in je hand dan een hand in je..

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Je zegt zand???
maar dat spul wat op de foto staat is net stukjes gesmolten glas die niet scherp zijn, ik ben er geen fan van.

Ik heb dus echt zand, metselzand van de G*mm* à 1.99 de 5 kilo en ik heb in de rio 2.5 zakken zitten.
Een absolute aanrader en slibt niet dicht zoals zandbak zand wel zou doen, ik heb zelf 2 soorten cory's in de rio en ze hebben allemaal nog prachtige lange baardjes hoor.

Afbeelding

-rob-
400-600
400-600

Bericht door -rob- »

Rita M schreef:Je zegt zand???
...... ze hebben allemaal nog prachtige lange baardjes hoor.
Dat bedoelde ik :mrgreen:

nb. het dennerle grind is écht grind en geen stukjes gesmolten glas
beter een gat in je hand dan een hand in je..

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Nee, klopt dat het geen zand is op de foto. Ik heb me rot gezocht naar een foto van zand van dat merk, kon het niet vinden. Dus heb ik deze foto geplaatst om te laten zien hoe de verpakking eruit ziet.

Maar metselzand kan ook? Gewoon het zand dat je bij de bouwmarkt koopt? Dat scheelt enorm in hoeveelheid.

Hoe dik moet de laag zand zijn?
En mijn vader heeft ook zand, maar bij hem is de rand van het zand tegen het glas aan, helemaal smerig zwart. Is dat altijd met zand? Ziet er niet uit vind ik.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb filterzand gebruikt en bevalt goed. Slipt ook niet dicht en heb het op aanraden gekocht van mensen hier.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Filterzand bestellen bij de Wildkamp , en dan de kleinste korrelsoort kiezen. Dit slibt ook gegarandeerd niet dicht :!: :!:

Succes...
Greetings...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Filterzand is zeker heel erg goed en speciaal voor aquaria maar de gewone zakken metselzand van de G*mm* inderdaad die zijn minstens net zo goed hoor en ik heb vooraan het zand tot aan de ruitrand liggen dus daar zie je geen zwarte rand. Die kun je trouwens prima voorkomen door maandelijks een grote beurt te doen en het zand even goed te "vegen" Bij elke waterwissel sproei ik ook even flink van links naar rechts over het zand, alles richting aanzuig en ik heb nog nooit een zwarte rand gehad. Naar achteren toe loopt het zand iets omhoog dat is om 2 redenen, 1) de vuiligheid rolt zo als het ware iets naar voren en is dan beter schoon te maken en 2) de planten hebben meer wortelruimte. Wel bij sommige planten een kleibolletje doen want dit zand bevat natuurlijk niks nakkes nada aan planten voeding.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier heb ik ook zand van dat merk, Wesdijk verkoopt dat hier in de buurt.
Persoonlijk vind ik het een van de betere soorten die ik de laatste jaren in huis heb gehad.
Frisse look en geen last van bodemrotting.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er een stuk wijzer van geworden weer :lol: