Nieuw aquarium

Rita M
1000+
1000+

Re: Nieuw aquarium

Bericht door Rita M »

keizervis schreef:
Sry dat ik zo zeur
:nee: Je zeurt niet, integendeel je maakt ons aqua nerds helemaal blij :jump:

Echt gaaf om te lezen dat je er zo mee bezig bent en een mooie plantenbak is een lust voor het oog en een sieraad voor de kamer. Leuk dat de vissen eigenlijk opvulling zijn :mrgreen:

dennisr

Bericht door dennisr »

keizervis schreef:Ik had nog één op zolder staan alleen het beugeltje voor de slangen waren afgeknapt. die heb ik besteld.

Maar heb net even gekeken en je hebt gelijk mijn bak is 190 liter. mmmm
Ik had gekeken bij hoeveel L/h en en dat zou dan voldoende moeten zijn voor 190 liter nee dus of net aan idd.
Ga het wel proberen anders moet ik op zoek.
Bedankt voor het goede opletten.
Haha viel me eigenlijk op omdat ik dezelfde heb en weet wat ie kan.
Wie wee is die bij jou wel afdoende. Succes

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Trouwens heb ik ook plantenvoeding nodig voor het opstarten en zo ja welke. Ik heb geen voedingsbodem.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

ik zou de eerste 2 weken geen voeding geven nee, geeft alleen extra kans op een alg explosie. na die tijd zou ik eerst een paar weken de dagelijkse dosering halveren en dan gewoon over gaan op dagelijks de volle dosis.

Profito ed geeft namelijk op de fles aan 1 x per week een bepaalde hoeveelheid, deze kun je beter door 7 delen en dagelijks die dosis geven. je planten kunnen alles dan beter opnemen en er blijven zodoende geen overschotten voeding die dan weer door algen gebruikt worden. In het begin zul je hoogst waarschijnlijk wel last van bruinalg krijgen, dat is een opstart "probleem" en gaat na enkele weken vanzelf weer weg.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ha oke wist ik niet anders had ik het er bij gegooit.

Ik filter nu over kool en die filterd de voedingstoffen eruit begreep ik. Dus is het dan nog verstandig om dit zo te doen als je zegt Rita?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Je bent toch nog aan het indraaien?

Dan zou ik nog geen voeding erbij doen idd, kan best even wachten hoor.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

JA ben nog aan het indraaien.

Morgen sturen ze de planten op en ik hoop overmorgen de plantjes in huis te hebben.

Dan gaat het binnenfilter met kool er uit en ga ik over een buitenfilter filteren met Substraat er in.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Leuk, dan gaat het allemaal echt lekker beginnen, e zou voor planten die met hun voeten eten :mrgreen: dus via hun ondergrondse wortels, wel een kleibolletje al bij kunnen doen eventueel.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik wou valsineras planten die kon ik krijgen van een collega, maar ga ze toch niet nemen eerst. Alleen stengelplanten heb ik besteld en één anubus.

Ik had trouwens gelezen dat je bij valsineras krijt kon stoppen ipv kleibolletjes, maar ga ik toch eerst niet doen. Eerst het biologisch evenwicht dan de rest.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Valisneria neemt via de stengel op heb ik begrepen dus bij de wortels is niet nodig, maar Eska weet daar alles over en ik pik maar zo her en der wat op hoor.

Eerst evenwicht is top ja.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

oke ik zal even googelen. bedankt voor de tip.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Vallisneria neemt via de bladeren op, de wortels zijn enkel houvast; krijt bij Vallisneria -> Vallisneria is een plant die vooral harder, alkalisch water heel graag heeft ( ze gaat ook in zachter, zuurder water, maar prefereert het eerste). Als je krijt bij de wortel stopt : krijt = calciumcarbonaat, dus het calcium verhoogt de GH, de carbonaten de KH...het water wordt dus harder en alkalischer ;)

Als je bv. een zuurder of neutraal biotoop wil stop je er dus geen krijt bij :)

Maar 'voedsel' hoeft je dus nooit bij een wortel van Vallisneria te stoppen.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

HA perfect Eska bedankt voor de toelichting. Heb gister nog gegoogled er naar en kon er geen draad aan vast knopen.

Ik ga het zo doen wat je zegt en vanavond bij mijn collega langs voor een paar Vallisnerias.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Als ik nog een tip mag geven voor het planten van een Vallisneria ( daar gaat het vaak fout met verslijming tot gevolg) :

Enkel de wortels mogen in het grind/zand. De plant heeft een 'basis' waaruit de bladeren vertrekken, als die in het grind wordt geplaatst, begint de basis te rotten en vervolgens ook de bladeren;

Dus als je ze plant : neem de plant bij de basis vast, stop die in het grind met een 'draai' zodat de wortels goed naar beneden zijn gericht en trek ze dan voorzichtig omhoog zodat enkel de wortels in het grind zitten :)

Vallisneria heeft een aanpassingsperiode nodig, het kan zeker zijn dat er een paar bladeren gaan verslijmen, haal die er gewoon af, met geduld krijg je een prachtige plant. Zorg ook dat je een aantal stekjes met een beetje afstand van elkaar plant, zodat ze voldoende plaats hebben om afleggers te maken ;)

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Bedankt zal ik doen.

Over de bladeren die verslijmen. Kan ik die in een opstartende aquarium laten liggen of toch maar weghalen?