Plantelijstje. Welke extra voeding?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Plantelijstje. Welke extra voeding?
Ik heb een lijst gemaakt van alle planten die mijn man en ik mooi vinden. We gaan er een aantal uit deze lijst kiezen.
Maar ik heb een vraag opver deze planten:
Welke hebben niet genoeg aan voeding uit het water, en hebben daarnaast nog een kleitabletje nodig?
Echinodorus Rosea
Echinodorus Parvoflorus
Echinodorus Barthii
Echinodorus Latifolius
Limnophila Sessiflora
Cryptocoryne Species
Cryptocoryne Indonesii
Cryptocorynme Willisii
Ceratopteris Thalictroides
Anubias Nana (op hout, dus zal wel geen kleintablet nodig hebben lijkt mij)
Bacopa Amplexicaulis
Glossostigma Elantiniodes
Lomariopsis Lineata
Maar ik heb een vraag opver deze planten:
Welke hebben niet genoeg aan voeding uit het water, en hebben daarnaast nog een kleitabletje nodig?
Echinodorus Rosea
Echinodorus Parvoflorus
Echinodorus Barthii
Echinodorus Latifolius
Limnophila Sessiflora
Cryptocoryne Species
Cryptocoryne Indonesii
Cryptocorynme Willisii
Ceratopteris Thalictroides
Anubias Nana (op hout, dus zal wel geen kleintablet nodig hebben lijkt mij)
Bacopa Amplexicaulis
Glossostigma Elantiniodes
Lomariopsis Lineata
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Plantelijstje. Welke extra voeding?
Echinodorus en Cryptocoryne zijn bladplanten, dus daar wortelvoeding bij stoppen.
De andere doen het met voeding via de bladeren vooral..
De andere doen het met voeding via de bladeren vooral..
Ik heb de echino's een klei bol gegeven en Echinodorus tabs van Dennerle, de crypto's mogen ook wel een klei bolletje en daar ook Cryptocoryne tabs voor. Verder zou je aan het water vloeibare stoffen kunnen toevoegen, bijvoorbeeld van easy life profito carbo en ferro
Profito is een complete voedingstof.
Ferro is extra ijzer voor rode planten
Carbo is vloeibare Co2
Profito is een complete voedingstof.
Ferro is extra ijzer voor rode planten
Carbo is vloeibare Co2
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Ik heb idd ook goede ervaringen met de easy life producten als vloeibare voeding (profito carbo en ferro).
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Bedankt voor de tips.
Easy life heb ik bij een dierenwinkel hier redelijk in de buurt gezien. Ik was inderdaad van plan om dat merk te gaan gebruiken. Moet ik er wel ietsje verder voor rijden (kleine 8 km) maar ik had er goede verhalen over gehoort.
Easy life heb ik bij een dierenwinkel hier redelijk in de buurt gezien. Ik was inderdaad van plan om dat merk te gaan gebruiken. Moet ik er wel ietsje verder voor rijden (kleine 8 km) maar ik had er goede verhalen over gehoort.
Wat Eska zegt, klopt helemaal.
Dat soort planten stellen zo'n klei tabletje wel op prijs.
Ik zelf heb goede ervaringen met HS Terracaps, vloeibare plantenvoedingen gebruik ik trouwens niet meer.
Dat soort planten stellen zo'n klei tabletje wel op prijs.
Ik zelf heb goede ervaringen met HS Terracaps, vloeibare plantenvoedingen gebruik ik trouwens niet meer.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Bertus, jij hebt het over ijzer voor rode planten. Valt de indonesii daar dan onder?
Ik zou voor de crypto's die gerichte tabletten halen, daar zit alles al in
Vloeibare voeding is meer voor stengelplanten die hun voeding uit het water halen en niet uit de bodem
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
ik had zelf kleibollen gemaakt en het grote nadeel in mijn optie is dat de ballen ingevroren moeten worden om ze te bewaren en eenmaal in contact met het water vielen ze snel uit elkaar dus even rustig ergens bij duwen was er niet bij dan werd ales meteen troebel.
sry dat ik onderbreek.
Ik neem aan stengelplant is een stengel met wat blaadjes.
crypto zijn bladeren wat uit de grond komt zeg maar, dus bladplanten
stengelplanten: Vloeibare voeding.
bladplanten: kleibolletje.
Of is dit te simpel gedacht?
Ik neem aan stengelplant is een stengel met wat blaadjes.
crypto zijn bladeren wat uit de grond komt zeg maar, dus bladplanten
stengelplanten: Vloeibare voeding.
bladplanten: kleibolletje.
Of is dit te simpel gedacht?
Klopt 
Stengelplanten zijn allemaal stekken van planten. Men stopt een 5 tal stekjes in een potje met rotswol, zodat je de indruk krijgt van een 'plant'
. Stengelplanten nemen hoofdzakelijk voeding op via de bladeren, een klein deel via de wortels.
Bladplanten zijn dus inderdaad planten zoals echinodorus, cryptocoryne, die uit één kluit met wortels bestaan, dus één plant ( die je wel kunt delen). Bladplanten zijn makkelijk te herkennen doordat ze boven water hun vorm ( ongeveer )behouden, terwijl stengelplanten naar beneden zullen hangen als je ze vasthoudt
Bladplanten nemen hoofdzakelijk voedsel op via de wortels, je zal ook zien dat die veel grotere wortels aanmaken dan stengelplanten.
En dan heb je nog de 'echte waterplanten' ( het merendeel van de planten zijn moerasplanten) zoals bv. Vallisneria, Cabomba, waterpest. Echte waterplanten hebben wortels die enkel dienen als houvast, ze staan in hun natuurlijk biotoop vaak in snel stromende wateren en de wortels zijn dus hun anker. Ze nemen enkel voeding op via de bladeren.
Hier vallen ook de knolplanten onder, zoals de Aponogeton, de Lotus. Die nemen voedsel op via hun knol ( waar dus wel een voedingstablet kan worden bijgestopt).
Vervolgens heb je de Epifyten, die groeien op stenen, hout. Die nemen voeding op via de wortels en bladeren, maar gezien de wortels in het water hangen, dient dus vloeibare voeding gegeven te worden.
Echte epifyten : Javavaren, Bolbitis heudelotti...planten die als epifyt kunnen : Anubias, Staurogyne sp. Braziliaanse klimop, pogostemon helferi, ...
Stengelplanten zijn allemaal stekken van planten. Men stopt een 5 tal stekjes in een potje met rotswol, zodat je de indruk krijgt van een 'plant'
Bladplanten zijn dus inderdaad planten zoals echinodorus, cryptocoryne, die uit één kluit met wortels bestaan, dus één plant ( die je wel kunt delen). Bladplanten zijn makkelijk te herkennen doordat ze boven water hun vorm ( ongeveer )behouden, terwijl stengelplanten naar beneden zullen hangen als je ze vasthoudt
En dan heb je nog de 'echte waterplanten' ( het merendeel van de planten zijn moerasplanten) zoals bv. Vallisneria, Cabomba, waterpest. Echte waterplanten hebben wortels die enkel dienen als houvast, ze staan in hun natuurlijk biotoop vaak in snel stromende wateren en de wortels zijn dus hun anker. Ze nemen enkel voeding op via de bladeren.
Hier vallen ook de knolplanten onder, zoals de Aponogeton, de Lotus. Die nemen voedsel op via hun knol ( waar dus wel een voedingstablet kan worden bijgestopt).
Vervolgens heb je de Epifyten, die groeien op stenen, hout. Die nemen voeding op via de wortels en bladeren, maar gezien de wortels in het water hangen, dient dus vloeibare voeding gegeven te worden.
Echte epifyten : Javavaren, Bolbitis heudelotti...planten die als epifyt kunnen : Anubias, Staurogyne sp. Braziliaanse klimop, pogostemon helferi, ...
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dat is een heel duidelijk overzichtje! Bedankt!
Idd heel erg duidelijk. Komt goed van pas.