Nieuw aquarium
Nieuw aquarium
Hoi Allemaal
Ik ben hier nieuw op het forum en heb al het een en ander ingelezen maar sommige dingen twijfel ik nog over, of zijn onduidelijk. Een aquarium met veel planten en weinig vissen vind ik mooier dan een aquarium met veel vissen en weinig planten, en deze richting wil ik dan ook op.
Ik wil er dan ook de tijd voor nemen om langzaam een gezelschapsaquarium te gaan opstarten met mooie verschillende planten.
Ik heb een aquarium gekocht van 100x40x43 en had nog een pomp op zolder staan van eheim een tyoe 2224 van 500l/h
Ik zou graag hiervan een biologisch filter willen maken. Ik begreep dat ik substraat nodig heb daarvoor en geen actiekool. Nu is mijn vraag wat is goede substraat en om de hoeveel weken of maanden moet ik dit vervangen?
Verder had ik nog een vraag over het licht. 15 jaar geleden heb ik verschillende aquariums gehad( heb toen niet veel uitgezocht over zoetwateraquaria) en toen was blauwlicht heel gewoon nu lees ik dat ik het beter in het rode spectrum kan zitten. Ik heb er 2x39watt t5 buizen maar aquarium is tweedehands dus wil nieuwe verlichting erin. Heeft iemand hier tips of goede ervaringen mee kwa combinaties van lampen?
Ik ben hier nieuw op het forum en heb al het een en ander ingelezen maar sommige dingen twijfel ik nog over, of zijn onduidelijk. Een aquarium met veel planten en weinig vissen vind ik mooier dan een aquarium met veel vissen en weinig planten, en deze richting wil ik dan ook op.
Ik wil er dan ook de tijd voor nemen om langzaam een gezelschapsaquarium te gaan opstarten met mooie verschillende planten.
Ik heb een aquarium gekocht van 100x40x43 en had nog een pomp op zolder staan van eheim een tyoe 2224 van 500l/h
Ik zou graag hiervan een biologisch filter willen maken. Ik begreep dat ik substraat nodig heb daarvoor en geen actiekool. Nu is mijn vraag wat is goede substraat en om de hoeveel weken of maanden moet ik dit vervangen?
Verder had ik nog een vraag over het licht. 15 jaar geleden heb ik verschillende aquariums gehad( heb toen niet veel uitgezocht over zoetwateraquaria) en toen was blauwlicht heel gewoon nu lees ik dat ik het beter in het rode spectrum kan zitten. Ik heb er 2x39watt t5 buizen maar aquarium is tweedehands dus wil nieuwe verlichting erin. Heeft iemand hier tips of goede ervaringen mee kwa combinaties van lampen?
Re: Nieuw aquarium
Welkom!
Leuk dat je er zo goed over nadenkt
Biologische filters :
Er zijn er heel wat, maar dit is natuurlijk mijn mening van zeer goede materialen :
- Sera siporax
of
- bioballen
of
- Easylife symbiont
Andere mensen hier zullen er nog wel voorstellen
In principe neem je een biofilter, de rest mechanisch : blauwe schuimmatten( grof en fijn) en bovenaan witte filterwatten. Indien je een zuurder milieu wil, kan je ook nog turf er in stoppen.
Biologisch materiaal moet je in principe niet vervangen, enkel het mechanisch materiaal om de zoveel tijd, afhankelijk van de graad van vervuiling natuurlijk.
Actieve kool gebruik je idd beter niet, zeker als je planten hebt, omdat dit een aantal voedingsstoffen adsorbeert.
Een zéér goede filter om helder water te krijgen ( en nog tal van andere voordelen) is Seachem purigen.
Wat licht betreft, het 'blauwe' licht is idd niet goed voor de planten.
Kan je hier wat meer over lezen : http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=8&t=8550
Leuk dat je er zo goed over nadenkt
Biologische filters :
Er zijn er heel wat, maar dit is natuurlijk mijn mening van zeer goede materialen :
- Sera siporax
of
- bioballen
of
- Easylife symbiont
Andere mensen hier zullen er nog wel voorstellen
In principe neem je een biofilter, de rest mechanisch : blauwe schuimmatten( grof en fijn) en bovenaan witte filterwatten. Indien je een zuurder milieu wil, kan je ook nog turf er in stoppen.
Biologisch materiaal moet je in principe niet vervangen, enkel het mechanisch materiaal om de zoveel tijd, afhankelijk van de graad van vervuiling natuurlijk.
Actieve kool gebruik je idd beter niet, zeker als je planten hebt, omdat dit een aantal voedingsstoffen adsorbeert.
Een zéér goede filter om helder water te krijgen ( en nog tal van andere voordelen) is Seachem purigen.
Wat licht betreft, het 'blauwe' licht is idd niet goed voor de planten.
Kan je hier wat meer over lezen : http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=8&t=8550
Oke zeer nuttige info over de verlichting. Ik moet dit even bestuderen welke type en merk lampen ik het beste kan nemen.
Over het filtermatriaal snap ik één ding niet.
De filter filtert van boven naar onder heb ik gelezen. Ik zou zeggen als je het fijnste martiaal bovenop doet gaat je pomp eerder dichtslaan. Wat mij logisch lijkt is dat je van grof naar fijn gaat. Of heb ik dit mis?
Over het filtermatriaal snap ik één ding niet.
De filter filtert van boven naar onder heb ik gelezen. Ik zou zeggen als je het fijnste martiaal bovenop doet gaat je pomp eerder dichtslaan. Wat mij logisch lijkt is dat je van grof naar fijn gaat. Of heb ik dit mis?
Een Eheim ( en bijna alle andere buitenfilters) filtert van onder naar boven 
Dan heb ik dat verkeerd gelezen denk ik
Hoe meer ik het forum lees hoe meer vragen er naar boven komen
Hoe meer ik het forum lees hoe meer vragen er naar boven komen
Stellen zou ik zeggen, je kan alleen maar voorbereid zijn 
OKe
Ik heb net een stuk gelezen over filterzand. Dit ga ik ook gebruiken want wat ik er over lees heeft het alleen maar voordelen.
En heb net het topic gelezen over terrassen maken wat ik nu ook ga doen.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=1193
Mijn vraag is nu dan ook. Hoeveel cm zou ik in mijn bak achterin moeten doen en hoeveel voorin.
IK vind het niet mooi om tegen een dikke laag filterzand aan te kijken aan de voorkant en zijkant. Ik besef wel dat het aan de zijkant niet anders is.
Ik heb net een stuk gelezen over filterzand. Dit ga ik ook gebruiken want wat ik er over lees heeft het alleen maar voordelen.
En heb net het topic gelezen over terrassen maken wat ik nu ook ga doen.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=1193
Mijn vraag is nu dan ook. Hoeveel cm zou ik in mijn bak achterin moeten doen en hoeveel voorin.
IK vind het niet mooi om tegen een dikke laag filterzand aan te kijken aan de voorkant en zijkant. Ik besef wel dat het aan de zijkant niet anders is.
Ik probeer het voor ongeveer op de zelfde hoogte waar de afwerk rand van de bak stopt (dus waar het glas begint), dat is in mijn geval z'n 2,5 cm, aan de achterkant heb ik het ongeveer 8 cm dik. Hier ligt geen voedingsbodem onder, ik gebruik bij bepaalde planten wel kleibollen en voeding tabletten (echino tabs voor de echinodorus)
Hier ligt ook filterzand in mijn bak en het bevalt mij prima, planten doen het overigens ook erg goed.
Hier ligt ook filterzand in mijn bak en het bevalt mij prima, planten doen het overigens ook erg goed.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Mijn bak is maar 40cm diep en dan 8cm hoog terras zal dat wel lijken?
Zal ik aan 1 zak 25kg filterzand genoeg hebben?
Zal ik aan 1 zak 25kg filterzand genoeg hebben?
Hier staat een calculator : http://www.aqua-calc.com/calculate/grav ... ular-solid
Oke ik heb het hele forum doorgespit en er hoofdpijn van gekregen. Maar heb wel een setup bedacht voor het aquarium.
Sry dat ik zo zeur maar moet er best veel geld aan uitgeven en wil geen verkeerde dingen doen.
Ik ben dan ook benieuwd of deze starter setup voldoende is en of het beter kan.
Aquarium
ferplast 100cm
190L
Zit een binnenfilter bij, maar heb ik inmiddels eruit gehaald.
Bodem
Voor de bodem heb ik filterzand besteld en dan de kleinste korrel.
Terras
[album]3094[/album]
Indeling van de planten met opstart
[album]3095[/album]
hygrophila difformis-------------------- donkerbruin
Heteranthera zosterifolia---------------donker groen
Lobelia cardinalis ------------------------licht groen
Cryptocoryne species---------------------rood
Limnophilla sessiliflora-------------------oranje
Vallisneria contortionist------------------donker paars
Anubias-------------------------------------geel
Javamos-----------------------------------Ergens op kienhout ( ga ik morgen kijken waar ik dat kan halen)
Heteranthera zosterifolia----------------zwart
Hygrophila polysperma -----------------grijs
Hydrocotyle leucocephala----------------roze
Verlichting
2x JBL Solar Tropic T5 Ultra 39 watt 850 mm
Deze lamp zou het hele kleurenspectrum hebben.
Verwarming
150W
Ben nog aan het kijken of een bodemverwarming in het budget past
Filter
Eheim 2224
en het filtermateriaal kan je een pakket van kopen.
http://www.aquaplantsonline.nl/eheim-fi ... -1148.html
Ik hoop dat ik niks vergeten ben voor de eerste drie week van het opstarten.
Sry dat ik zo zeur maar moet er best veel geld aan uitgeven en wil geen verkeerde dingen doen.
Ik ben dan ook benieuwd of deze starter setup voldoende is en of het beter kan.
Aquarium
ferplast 100cm
190L
Zit een binnenfilter bij, maar heb ik inmiddels eruit gehaald.
Bodem
Voor de bodem heb ik filterzand besteld en dan de kleinste korrel.
Terras
[album]3094[/album]
Indeling van de planten met opstart
[album]3095[/album]
hygrophila difformis-------------------- donkerbruin
Heteranthera zosterifolia---------------donker groen
Lobelia cardinalis ------------------------licht groen
Cryptocoryne species---------------------rood
Limnophilla sessiliflora-------------------oranje
Vallisneria contortionist------------------donker paars
Anubias-------------------------------------geel
Javamos-----------------------------------Ergens op kienhout ( ga ik morgen kijken waar ik dat kan halen)
Heteranthera zosterifolia----------------zwart
Hygrophila polysperma -----------------grijs
Hydrocotyle leucocephala----------------roze
Verlichting
2x JBL Solar Tropic T5 Ultra 39 watt 850 mm
Deze lamp zou het hele kleurenspectrum hebben.
Verwarming
150W
Ben nog aan het kijken of een bodemverwarming in het budget past
Filter
Eheim 2224
en het filtermateriaal kan je een pakket van kopen.
http://www.aquaplantsonline.nl/eheim-fi ... -1148.html
Ik hoop dat ik niks vergeten ben voor de eerste drie week van het opstarten.
Ziet er allemaal goed uit! Want de planten betreft, de planten die je kiest ( behalve de H. polysperma) zijn allemaal groen.. Je kan daar natuurlijk voor gaan, maar mss enkele planten die wat roder kleuren er tussen? Geeft toch een mooi effect.
Alternanthera rosaefolia, Ludwigia palustris, Proserpinaca palustris, Ammania senegalensis, Limnophila aromatica om er maar een paar te noemen
De hygrophila difformis en de Heteranthera zou ik ook niet te dicht bij elkaar zetten, het zijn planten die serieus uitbreiden zowel in de hoogte als de breedte.
De anubias achteraan zal ook meer plaats innemen dan op de tekening vrees ik...
De solar tropic zijn goede (planten)lampen!
Als je geen verwarmingselement in het aqua wil kan je - als alternatief voor bodemverwarming - ook opteren voor een externe verwarmer die tussen de filter wordt geplaatst. http://www.aquaplantsonline.nl/hydor-ex ... -2468.html
Alternanthera rosaefolia, Ludwigia palustris, Proserpinaca palustris, Ammania senegalensis, Limnophila aromatica om er maar een paar te noemen
De hygrophila difformis en de Heteranthera zou ik ook niet te dicht bij elkaar zetten, het zijn planten die serieus uitbreiden zowel in de hoogte als de breedte.
De anubias achteraan zal ook meer plaats innemen dan op de tekening vrees ik...
De solar tropic zijn goede (planten)lampen!
Als je geen verwarmingselement in het aqua wil kan je - als alternatief voor bodemverwarming - ook opteren voor een externe verwarmer die tussen de filter wordt geplaatst. http://www.aquaplantsonline.nl/hydor-ex ... -2468.html
Als ik de planten en andere spullen bestel op internet kan ik de planten dan even 2a3 dagen in een emmer bewaren?
-
dennisr
Las dat je een 2224 gaat kopen, die heb ik ook in mijn 80 cm en daar vind ik het eigenlijk net aan.. hij staat ook in de boeken voor bakken tot 180 liter.
misschien gaat het wel goed, maar mijn ervaring met deze pomp is dat ie voor mij persoonlijk wel wat groter had mogen wezen in me eigen bak en die is maar 125 liter
misschien gaat het wel goed, maar mijn ervaring met deze pomp is dat ie voor mij persoonlijk wel wat groter had mogen wezen in me eigen bak en die is maar 125 liter
Ik had nog één op zolder staan alleen het beugeltje voor de slangen waren afgeknapt. die heb ik besteld.
Maar heb net even gekeken en je hebt gelijk mijn bak is 190 liter. mmmm
Ik had gekeken bij hoeveel L/h en en dat zou dan voldoende moeten zijn voor 190 liter nee dus of net aan idd.
Ga het wel proberen anders moet ik op zoek.
Bedankt voor het goede opletten.
Maar heb net even gekeken en je hebt gelijk mijn bak is 190 liter. mmmm
Ik had gekeken bij hoeveel L/h en en dat zou dan voldoende moeten zijn voor 190 liter nee dus of net aan idd.
Ga het wel proberen anders moet ik op zoek.
Bedankt voor het goede opletten.