Zout toevoegen aan het aquarium..
Re: Zout toevoegen aan het aquarium..
Guus, je zit toch niet onder de plak he??
Hehehe, nu gauw weg klikken, anders ziet de vrouw het, auuwww te laat.
Hehehe, nu gauw weg klikken, anders ziet de vrouw het, auuwww te laat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Gaat het alweer Kees?
Nou zelf krijg ik een het ook niet voor elkaar om er een 2e grotere bak bij te krijgen.
Nou zelf krijg ik een het ook niet voor elkaar om er een 2e grotere bak bij te krijgen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Tijdje terug het onderwerp voor een grotere bak weer eens aan geslingerd.
Was prima alleen dan wel de pc eruit, uuhhhhh nehhhhhh, van mij mag de tv eruit, was mijn reply.
Toen kreeg ik ook klappen van de kids en werd zonder eten naar mijn kamer gestuurd voor de rest van de dag.
Oke, weer ff back on topic?
Wat vinden jullie eigenlijk van Sera's mineraal zout?
Was weer eens tijd voor wat zout, ook daar er 1 discus in de bak zit waarvan ik de huid niet echt super vind.
Deze is trouwens een tijdje geleden goed ziek geweest en had bijna het loodje gelegd.
Wesdijk adviseerde dus Sera Mineraal zout en aangezien ze geen ectopur in huis hebben en mijn voorraad op is, deze gekocht.
En vanmorgen 3 kleine theelepels in de bak gedaan.
Eens kijken of ik verschil ziet tussen beide.
Zo wie zo moest er beduidend minder in, de helft, Ectopur ongeveer 40gram en deze maar 15 tot 20 gram.
Was prima alleen dan wel de pc eruit, uuhhhhh nehhhhhh, van mij mag de tv eruit, was mijn reply.
Toen kreeg ik ook klappen van de kids en werd zonder eten naar mijn kamer gestuurd voor de rest van de dag.
Oke, weer ff back on topic?
Wat vinden jullie eigenlijk van Sera's mineraal zout?
Was weer eens tijd voor wat zout, ook daar er 1 discus in de bak zit waarvan ik de huid niet echt super vind.
Deze is trouwens een tijdje geleden goed ziek geweest en had bijna het loodje gelegd.
Wesdijk adviseerde dus Sera Mineraal zout en aangezien ze geen ectopur in huis hebben en mijn voorraad op is, deze gekocht.
En vanmorgen 3 kleine theelepels in de bak gedaan.
Eens kijken of ik verschil ziet tussen beide.
Zo wie zo moest er beduidend minder in, de helft, Ectopur ongeveer 40gram en deze maar 15 tot 20 gram.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Even een flinke bump maar ben na het lezen van het artikel toch wel erg benieuwd.
Momenteel heb ik in mijn bak Rasborah galaxy's, R. uropthalmas en Septaria slakken.
Na een lange, zéér lange tijd met ziekte gekamd te hebben lijkt het erop dat ik er eindelijk vanaf ben maar de R. uropthalmas herstellen nauwelijks, althans erg traag. Ze zijn nog steeds donker en dof van kleur.
Nu lees ik toch veel positieve berichten over het toevoegen van zout en zit er over na te denken < 0,1% zout per liter toe te voegen om de R. uropthalmas een beetje met hun verdere herstel te helpen, maarrrr....
Ik heb van de week ook garnalen, dwergkreeften, slakken en schelpen besteld welke eind deze week binnenkomen:
Schelpen: Bivalvia sp. Jewel clam yellow.
Slakken: Neritina sp assorted mini snail
Dwergkreeften: Cambarellus puer
Garnalen: Caridina cantonensis (Bij-garnaal) en Neocaridina heteropoda Red (vuur garnalen)
Nu maak ik me om de slakken niet zoveel zorgen daar deze op brak water kweken maar zou het toch erg zonde vinden als mijn nieuw aangeschafte schelpen, kreeften en garnalen (en huidige visbestand) het niet overleven.
Wat is jullie mening, kan ik probleemloos wat zeezout (< 0,1% per liter) aan het aquarium toevoegen of..?
Ben benieuwd, na alles gelezen te hebben denk ik namelijk dat mijn R. uropthalmas er wel baat bij kunnen hebben.
Momenteel heb ik in mijn bak Rasborah galaxy's, R. uropthalmas en Septaria slakken.
Na een lange, zéér lange tijd met ziekte gekamd te hebben lijkt het erop dat ik er eindelijk vanaf ben maar de R. uropthalmas herstellen nauwelijks, althans erg traag. Ze zijn nog steeds donker en dof van kleur.
Nu lees ik toch veel positieve berichten over het toevoegen van zout en zit er over na te denken < 0,1% zout per liter toe te voegen om de R. uropthalmas een beetje met hun verdere herstel te helpen, maarrrr....
Ik heb van de week ook garnalen, dwergkreeften, slakken en schelpen besteld welke eind deze week binnenkomen:
Schelpen: Bivalvia sp. Jewel clam yellow.
Slakken: Neritina sp assorted mini snail
Dwergkreeften: Cambarellus puer
Garnalen: Caridina cantonensis (Bij-garnaal) en Neocaridina heteropoda Red (vuur garnalen)
Nu maak ik me om de slakken niet zoveel zorgen daar deze op brak water kweken maar zou het toch erg zonde vinden als mijn nieuw aangeschafte schelpen, kreeften en garnalen (en huidige visbestand) het niet overleven.
Wat is jullie mening, kan ik probleemloos wat zeezout (< 0,1% per liter) aan het aquarium toevoegen of..?
Ben benieuwd, na alles gelezen te hebben denk ik namelijk dat mijn R. uropthalmas er wel baat bij kunnen hebben.
Ik gebruik nog steeds ongeveer 1x per maand wat sera mineraal zout.
Mijn vuurtjes en Japonica's hebben nergens last van.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Doe je dat gewoon in de bak kees? Om bepaalde dingen tegen te gaan?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Ah.. das mooi om te horenKees schreef:Ik gebruik nog steeds ongeveer 1x per maand wat sera mineraal zout.
En moet ik er ook rekening mee houden dat de actieve kool het zout eruit filtert?
Opzich een interssant artikel, echter worden hier wel 2 zaken vergeten.
- Als je zeoliet gebruikt moet je dit uit je filter halen, zout regenereerd namelijk zeoliet, waardoor alle opgenomen rotzooi terug in je bak komt.
- Je kan beter geen zeezout gebruiken, hiervan stijgt je GH explosief. Je kan beter keukenzout nemen (jodiumvrij)
Daarnaast trek ik mijn twijfels bij dat zoutbad waar je een vis in stopt tot hij begint te schommelen, lijkt me nou bepaald goed voor de vis in kwestie. Bovendien moet je de vis eerst uitvangen wat ook weer stress met zich meebrengt.
Oja nog even een tip: Jodiumvrij keukenzout van de supermarkt 30 cent per kilo
- Als je zeoliet gebruikt moet je dit uit je filter halen, zout regenereerd namelijk zeoliet, waardoor alle opgenomen rotzooi terug in je bak komt.
- Je kan beter geen zeezout gebruiken, hiervan stijgt je GH explosief. Je kan beter keukenzout nemen (jodiumvrij)
Daarnaast trek ik mijn twijfels bij dat zoutbad waar je een vis in stopt tot hij begint te schommelen, lijkt me nou bepaald goed voor de vis in kwestie. Bovendien moet je de vis eerst uitvangen wat ook weer stress met zich meebrengt.
Oja nog even een tip: Jodiumvrij keukenzout van de supermarkt 30 cent per kilo
[center]200x60x50 Malawibak[/center]
Liefst gebruik ik Sera ectopur, maar dat is slecht verkrijgbaar.
Doseringen staan wel op de verpakkingen, maar meestal pak ik 2 of 3 kleine theelepeltjes en dat strooi ik gewoon over de oppervlakte (400l bak)
In 1 pomp zit een beetje kool en dat laat ik gewoon zitten.
Ben geen voorstander van zout wat te verkrijgen is bij bv de apotheek, de meeste LFS hebben wel wat in hun assortiment wat speciaal bedoeld is voor aquariums.
Maar zoals ik al zei, mijn favoriet is Ectopur van Sera, maar ik heb nu mineral Salt van Sera en dat is wel een aardig alternatief volgens mij.
@Harold, das een goede toevoeging en die zoutbaden, dus de vis in een bakkie leggen met wat water en zout... nooit gedaan en zie ik mezelf ook niet echt doen.
Maar, zeker bij discussen, heb ik daar wel goede resultaten van gehoord als ze wat onder de leden hadden.
Doseringen staan wel op de verpakkingen, maar meestal pak ik 2 of 3 kleine theelepeltjes en dat strooi ik gewoon over de oppervlakte (400l bak)
In 1 pomp zit een beetje kool en dat laat ik gewoon zitten.
Ben geen voorstander van zout wat te verkrijgen is bij bv de apotheek, de meeste LFS hebben wel wat in hun assortiment wat speciaal bedoeld is voor aquariums.
Maar zoals ik al zei, mijn favoriet is Ectopur van Sera, maar ik heb nu mineral Salt van Sera en dat is wel een aardig alternatief volgens mij.
@Harold, das een goede toevoeging en die zoutbaden, dus de vis in een bakkie leggen met wat water en zout... nooit gedaan en zie ik mezelf ook niet echt doen.
Maar, zeker bij discussen, heb ik daar wel goede resultaten van gehoord als ze wat onder de leden hadden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Zojuist ± 0,05% zout toegevoegd aan het water..
Helaas wel normaal zeezout maar eerst eens kijken of dit effect heeft..
Wil er maximaal 0,1% aan toe voegen vandaar dat ik met 0,05% ben begonnen..
Helaas wel normaal zeezout maar eerst eens kijken of dit effect heeft..
Wil er maximaal 0,1% aan toe voegen vandaar dat ik met 0,05% ben begonnen..
-
Visje in het water
- 1000+

Ik vroeg mij af... zijn er op dit forum nog steeds mensen die uit preventie of ter kuur zout gebruiken in het zoetwateraquarium?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoe reageren garnalen hier nu op? Ik heb nl begrepen dat zout niet echt goed is voor bijvoorbeeld Crystal Red garnalen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoe reageren garnalen hier nu op? Ik heb nl begrepen dat zout niet echt goed is voor bijvoorbeeld Crystal Red garnalen.
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
Nog steeds doe ik af en toe wat Ectopur in de bak, zeg 1x per 2 maanden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Als ik zwakke vissen heb doe ik het ook nog wel eens.