Help! mijn vis is ziek!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Fozzydos
0-200
0-200

Help! mijn vis is ziek!

Bericht door Fozzydos »

Hallo!

Mijn goudvis heeft nu een tijdje last van grote knobbels op zijn zijkant, en sommige barsten af en toe open waardoor er wit slijm uitkomt..

Ik heb geprobeert hem beter te maken door het aquarium veel te verversen, en medicijn in het water te doen, maar niks lijkt te helpen!

De bobbels vallen nu opzich wel mee, maar hoe verder de dag gaat, hoe meer en groter ze weer worden..

Zou iemand alsjeblieft kunnen zeggen waar hij aan lijdt? :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Visje in het water
1000+
1000+

Re: Help! mijn vis is ziek!

Bericht door Visje in het water »

Hallo,
Wat goed dat je even naar info vraagt. Met duidelijke foto's!

Zou je wat meer gegevens kunnen geven over Hoelang je deze vis in deze bak hebt. En de waterwaardes, de grootte van je bak?
Welk filter heb heb je?
Welk medicijn heb je gebruikt, hoelang en heb je daarna nog over kool gefilterd?
Wat geef je hem te eten? Zijn er nog andere bewoners?
enz.

Ik hoop dat hier mensen zijn die je verder kunnen helpen!

:vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Onderwerp auteur
Fozzydos
0-200
0-200

Bericht door Fozzydos »

Hallo!

Ik heb deze vis nu zo'n 2 of 3 jaar, samen met nog 3 vissen (1 tegelijk gekocht met deze, die heeft niks.)
de andere 2 vissen heb ik overgenomen van werk, en zitten nu zo'n 4 maanden in de bak.

Het gekke is dus dat die allemaal niks hebben, waardoor het dus niet aan het water ofzo kan liggen want dan zouden ze allemaal ziek moeten zien toch?

het is een 120 liter bak, en de vissen zijn ± 13 cm lang, en zijn gestopt met groeien.

Ik heb een hoekfilter die oorspronkelijk in een nanoaquarium heeft gezeten, maar nu ook al 2 jaar in deze bak, hier is ok niks aan verandert.

Het medicijn was op aanrader van m´n vader, het heet equina forst.

Verder geef ik hem vlokkenvoer, zoals altijd. hij zit dus nog bij 3 andere goudvissen van dezelfde lengte.

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven!

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Karperluis geeft rode zweren, maar dan zou je de vis duidelijk zien schuren.

Het zal hoogstwaarschijnlijk een bacteriële infectie zijn, na een kleine wonde ( zeker als je spreekt van witte pus die er uit komt).

Ik zou sera bactopur aanraden, een zeer goed middel tegen bacteriële infecties. Ik weet niet welke filter je hebt, maar zeker de actieve kool - mocht die er in zitten - verwijderen, anders heeft medicatie geen enkele zin.
Na de eventuele behandeling wel filteren over actieve kool.

Afbeelding

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Daarnaast moet ik helaas mededelen dat je goudvissen te klein zitten. Het klinkt misschien raar, aangezien je ze niet houdt in een 'standaard' kom. Toch hebben deze vissen een bak nodig van zo'n 4 meter, op z'n minst. Je visjes groeien niet meer door omdat ze inderdaad in een kleine ruimte zitten, maar dat is alleen de buitenkant... De binnenkant groeit nog wel door, met alle gevolgen nadien.
Als ik jou was zou ik de visjes, nadat de ene is genezen, uitzetten in een vijver. Wellicht heb je er zelf een, anders misschien buren/familie/kennissen? Nooit in de vrije natuur...

;)

Onderwerp auteur
Fozzydos
0-200
0-200

Bericht door Fozzydos »

Ik heb geen actief kool erin, dat werd mij al afgeraden door die medicijnen enzo.

Ik zal kijken of ik die medicijnen kan halen, en het dan in gebruikt nemen!

@ fabian: Ik weet dat ze te klein zitten, maar ik heb ze al in de grootste bak.. verder heeft ook niemand die ik ken een vijver, en ik ben erg gestelt op m'n vissen!

Is er geen andere manier om ze klein te laten ofzo? zodat ze wel gewoon in deze bak kunnen blijven.

In ieder geval al bedankt voor de reacties!!

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Helaas is er geen manier om ze kleiner te houden :(
De vraag is niet of ze zullen vergroeien maar wanneer ze er serieus last van gaan krijgen, je geeft namelijk al aan dat ze gestopt zijn met groeien, zoals Fabian al aangeeft is dat inderdaad alleen met de buitenkant.

Je hoekfilter, ik gok eventjes op een Dennerele hoekfilter?
Als dat zo is heb je daar op zijn zachtst gezegd niks aan in jouw bak, de inhoud is te groot en de dieren vervuilen te erg voor deze filters.

Nu ben ik ook wel razend benieuwd naar het medicijn wat je gebruikt hebt, ik kan er namelijk niks over vinden.
Bedoel je misschien Echinaforce?
Maar ik ken dit alleen als homeopathisch geneesmiddel tegen griep cq verkoudheid.........bij mensen....
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Rody schreef: Nu ben ik ook wel razend benieuwd naar het medicijn wat je gebruikt hebt, ik kan er namelijk niks over vinden.
Bedoel je misschien Echinaforce?
Maar ik ken dit alleen als homeopathisch geneesmiddel tegen griep cq verkoudheid.........bij mensen....
Daar moest ik ook meteen aan denken...

Onderwerp auteur
Fozzydos
0-200
0-200

Bericht door Fozzydos »

Hallo!

Ja sorry het was een ander middel, maar ik zat met dat in m'n hoofd!

Anyways,

Ik heb een grote vijver voor ze gevonden en ze daar uitgezet, zitten nog een stuk of 150 andere vissen bij!

Bedankt voor de reacties!

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Maar is ie dan wel beter nu?
anders heb je straks 150 zieke vissen!