planten op hout binden
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

planten op hout binden
Ik las in dat superhandige opstart-tiopic van Rody, iets over dat je de Anubias en de Microsorum pteropus (Javavaren?) het beste op een stuk hout kan binden. Mijn praktische vraag; hoe doe je dat? Wat voor draad heb je daarvoor nodig en bind je dat dan vast aan de wortels of anders?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: planten op hout binden
Javavaren en Anubias zijn epifyten..Anubias kan nu nog wel in het grind, maar dan enkel met de wortels en niet de wortelstok.
Javavaren is een echte epifyt en kan zeker niet in de bodem of hij rot. Dus idd binden. Je kan dit doen met visdraad, ik doe het met gewoon naaigaren
Voordeel is dat je het kleur kan kiezen, bv. bruin naaigaren op bruin hout is haast niet te zien 
Je plaatst de plant op het hout, verdeelt de wortels wat en bindt die dan mooi vast tot hij rechtop blijft staan.
http://www.youtube.com/watch?v=GbPAOdza8DI
Javavaren is een echte epifyt en kan zeker niet in de bodem of hij rot. Dus idd binden. Je kan dit doen met visdraad, ik doe het met gewoon naaigaren
Je plaatst de plant op het hout, verdeelt de wortels wat en bindt die dan mooi vast tot hij rechtop blijft staan.
http://www.youtube.com/watch?v=GbPAOdza8DI
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dat is een handig filmpje! Alleen lijkt het binddraad dat hij gebruikt me niet zo heel erg geschikt, dat gaat roesten lijkt mij. Maar garen is inderdaad een heel goed idee.
-
dickportugal
- 1000+

Wij ( ik bedoel Rianne , ik heb daar te lompe vingers voor ) doen het met ijzergaren idd bruin, valt niet op en knoopt ook makkelijker dan visdraad.
Ik doe het altijd met visdraad en dat gaat super goed. Let er wel even op dat je bij het vastbinden niet de dunnere kwetsbare steeltjes van de bladeren of de wortels afbindt. Die delen kunnen dan afsterven. Visdraad zie je ook amper.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Ik bind het ook gewoon vast met visdraad of klem het tussen openingen in het hout. na verloop van tijd hecht de plant zich vast. Na een aantal maanden kan je het draad dan ook weer verwijderen als het je stoort of om te voorkomen dat vissen er in blijven vast zitten.
Zoals velen al hebben geschreven: In een opening/gat in het hout of visdraad.
Deze laatste is er ook in een fluorocarbon versie....
Blijkt onder water nog minder op te vallen dan normaal visdraad. (@hengelsportwinkel)
Of elastiek, waar ze zeeaas mee op de haak wikkelen (@hengelsportwinkel)
gr. Sjakie
Deze laatste is er ook in een fluorocarbon versie....
Blijkt onder water nog minder op te vallen dan normaal visdraad. (@hengelsportwinkel)
Of elastiek, waar ze zeeaas mee op de haak wikkelen (@hengelsportwinkel)
gr. Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
ik gebruik altijd gewoon katoenen garen. Dit vergaat na verloop van tijd, en het is maar zo weinig dat dat echt niet je water beïnvloed en tegen die tijd zit je plantje al vastgegroeid.
ik gebruik altijd nylondraad van de blokker (om kettinkjes te rijgen) 50 m. voor nog geen 2,-
werkt super en je ziet er niets van.
werkt super en je ziet er niets van.
groetjes Mar
mijn gras is groen genoeg!
mijn gras is groen genoeg!
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Gewoon bruin naaigaren heb ik liggen. Wel zo goedkoop. Bedankt voor jullie reacties