Scape.... EI-methode en voedingsbodem ?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Scape.... EI-methode en voedingsbodem ?

Bericht door Sjakie »

Beste lezers,

Ik heb momenteel een FLUVAL substraat bodem er in liggen en heb er veel spijt van.
Ik krijg iedere keer als ik de bodem toucheer een grote wolk van bruine stof, welke weer op o.a. mijn planten neerkomt. Vanuit dit oogpunt (en bijkomende (bruin)alg, gemengt met dit bruine stof van de bodem), ga ik mijn bak leeghalen.

Uiteraard wil ik na mijn grind, stenen, hout en plantjes te hebben schoongemaakt, opnieuw gaan inrichten.......

Bij navraag in de aquariumwinkel, werd mij een voedingsbodem van Dennerle geadviseerd.
Na veel over de voor- en nadelen van een dergelijke voedingsbodem te hebben gelezen, begin ik erg te twijfelen over het nut van een voedingsbodem. Velen zijn van mening, dat een voedingsbodem meer voor- als nadelen heeft.
"Het geeft alleen maar een hoop troep bij erin zetten en verwijderen van planten, terwijl een voedingstabletje of vloeibaar plantenvoeding hetzelfde resultaat heeft".
Is dit waar?

Ook verwijst men naar 'het teveel aan voedingsstoffen' in het water, hetgeen algengroei stimuleerd.
Is dit waar?

Nu werk ik met de EI-methode, dus voeg al (een over de week verspreide) plantenbemesting toe, gevolgd door een grote waterwissel elke week.
dit brengt mij tot de vraag: Is een voedingsbodem wel nodig als je de EI-methode toepast?

Mijn doel: Weelderig begroeide bak met tapijt van hemiantus en andere middenzone en achterzone planten.

Wat vinden jullie?

Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Eska
400-600
400-600

Re: Scape.... EI-methode en voedingsbodem ?

Bericht door Eska »

Ik vind het in ieder geval overbodig, zoals gezegd ben je met vloeibare mest en wortelbemesting even goed bezig.
Toen ik 25 jaar geleden begon met aquaria was er enkel een voedingsbodem...weinig vloeibare meststoffen in die tijd. Maar nu heb je dit echt niet meer nodig. Als hij rot, moet je die volledig er uit halen met alle gevolgen van dien. Je kan je ganse aquarium leegmaken. Als je vissen hebt die graven is er het gevaar dat er deeltjes van de voedingsbodem in de filter worden getrokken etc...

Een mijns inziens zéér goed alternatief zijn de aquasoils, die uit klei zijn gemaakt. Ze zijn wel vrij duur. Een ander alternatief is bv. akadama, daar ben ik bijzonder tevreden over.

Wat voedingsstoffen betreft : 'te veel' voedingsstoffen zal niet voor algen zorgen...algen houden vooral van een onstabiel milieu : te weinig voeding, te weinig CO2, te weinig circulatie, te veel of verkeerde belichting,etc

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Ik moet je in alle eerlijkheid bekennen dat ik geen ervaring heb met voedingsbodem.
Ik heb wel foto's van fout gelopen resultaten gezien en verhalen gehoord en weet iig dat het er bij mij niet inkomt.
Ik gebruik zelf de kleibolletjes van dennerle i.c.m. vloeibare voeding.

Er was 1 opmerking waar ik toch wel even op wil reageren...
Eska schreef:Wat voedingsstoffen betreft : 'te veel' voedingsstoffen zal niet voor algen zorgen...algen houden vooral van een onstabiel milieu : te weinig voeding, te weinig CO2, te weinig circulatie, te veel of verkeerde belichting,etc
Biologisch gezien is het zo, dat er geen levend organisme bestaat, dat van een onstabiel milieu houdt. Ook alg niet. Dat merkt je extra hard wanneer je bijvoorbeeld met easycarbo gaat werken tegen penseelalg. Dat zorgt ervoor dat het milieu niet meer stabiel is op de waarden die de penseelalg wenst, en daardoor gaat deze al met een aantal dagen dood.
Ieder organisme houdt van een stabiel milieu waarbij deze kan groeien. Alleen niet ieder organisme houdt van hezelfde milieu. Algen hebben minder licht nodig dan planten, ze houden minder van CO2 dan planten, maar andere voedingstoffen gaan er in als pap.
In combinatie met het vraag en aanbod, verhaal dat ook geldt in de natuur, kan je wel degelijk een groeiexplosie verwachten, zowel bij planten als bij algen, bij bepaalde waterwaarden en een overschot aan voeding.

Is ook heel logisch. Als jij meer eten krijgt ga je ook groeien... helaas na je 18de/19de alleen nog maar in de breedte, maar groeien ga je. Alleen als iemand anders een deel van dat voedsel voor je neus wegkaapt blijf je op gelijk gewicht, en als alles wordt weggehaald, dan val je zover af dat je lichaam het na een maand of 1,5 voor gezien houdt.

Met die EI methode geef je alles voldoende voedsel, bouw je op, bouw je op en op het moment dat je tegen een voedseloverschot loopt.... waterwissel... weg overschot. Dat is veel onstabieler, en ik kan je ook met zekerheid zeggen dat niet alle vissen van een wekelijkse grote waterwissel houden.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Nog gefeliciteerd Stefan :lol:

Jij geeft aan dat niet alle vissen tegen een grote waterwissel kunnen en dat (volgens meerdere forumleden) een voedingsbodem overbodig is.

Ik kan mezelf daar enigzins in vinden, maar vind het daaruit concluderend erg vreemd, dat velen (vooral scape houdende personen) wel met dit systeem werken en met succes....
Maar in deze bakken is de flora vele malen belangrijker dan de fauna; er zitten in vergelijking met de planten, weinig vissen in.
een grote waterwissel lijkt mij dan niet erg, aangezien je de piek eruit haalt en direct na de waterwissel weer een x aantal voedinsstoffen toedient.

Maar, dit vind ik niet echt het probleem momenteel.
Ik vind het nu belangrijk om te weten, waarom géén voedingsbodem?
De aquariumwinkels zweren erbij en hebben dit ook torenhoog op voorraad. Is dit alleen voor de commercie?

En, aangezien ik zodenvormende planten op de voorgrond heb (hemiantus), heb ik voor deze dan geen voedingsbodem nodig? Vermenigvuldigen deze zich ook gewoon in grind?
Dan heb ik wel veel voedingstabletten nodig.
Of misschien plaatselijke voedingsbodem ?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

mijn woordkeuze was mss niet optimaal : weinig voeding, fluctuerende waarden, teveel/verkeerde/te weinig verlichting, etc...dus een 'onstabiel' milieu voor planten, en daar profiteren algen van, omdat zij idd net dat milieu wel verdragen. Maw een onstabiel(er) milieu voor planten is een aangenamer( stabiel(er)) milieu voor algen :)