hardnekkige stip

Onderwerp auteur
Fiat128

hardnekkige stip

Bericht door Fiat128 »

ik heb last van hardnekkige stip...
mijn dwergcicliden (ramirez) al 2x met zeezout behandeld en de bak nu al 5 dagen met een exitkuur daarvoor al een kuur met protazol zonder resultaat... na de zoutbehandeling waren de ramirez zo goed als stipvrij maar de ochtend erop zaten ze alweer onder en zijn er ook het slimste aan toe.

vandaag en nieuwe thermostaat gekocht vanwege grote temperatuur schommelingen dag en nacht tot wel 4graden verschil..
nu een 150watt tetratec ipv een 100wat juwel

wat kan ik nog meer doen?

bak juwel 110
10 neon tetra's
10 goud tertra's
5 potloodvisjes
5 roodkopzalmpjes
5 coridora's
koppel ramirez
2 grote bruine garnalen (8cm)
1 algeneter
kudde regenbooggarnalen 30 stuks ongeveer
2 australische visjes (naam ff kwijt)

buitenfilter aquapro2
tetratec thermostaat 150 watt

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: hardnekkige stip

Bericht door Kevin »

Witte stip is vaak een combinatie van stress, en een slechte afweer van de vis.

Zijn er factoren geweest die stress in de bak hebben veroorzaakt?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Fiat128

Bericht door Fiat128 »

de bak is pas een maand of 2 actief waardoor veelvuldig vis bijgezet is, ook is recent het binnenfilter eruitgehaald en een externe aangesloten.
grootste stressfactor ben ik dus zelf ben ik bang...
heb nu net conform de medicamenten 80% ververst en heb besloten dee eerste 2 weken alleen te voeren en de dooie vis verwijderen alvorens ik weer medicijnen toevoeg.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Lijkt me een goed plan, als de stip erger zou worden zou je alsnog exit kunnen doseren.

Nog even een vraagje van mij aan jou, heb je aktieve kool in je filter zitten??
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Ramirezi zijn visjes die vatbaar zijn voor parasieten/infecties als ze slecht worden gehouden. Door het constant doorfokken van deze visjes in de oostbloklanden en Azie zijn ze zo vatbaar geworden voor bepaalde ziekten dat ze het vlug krijgen.
Zeezout had ik al niet toegepast bij deze Zuid Amerikaanse vissen. En Protazol (meende van Sera Pro) is een krachtig medicijn wat al zou moeten werken als de kuur goed gedaan zou worden.
Maar gezien het nog terug komt denk ik dat je met een resistente stipstam te maken hebt ik las ergens op een ander forum ook al zo iets.

In jou geval zou ik de ramirezi apart zetten in een bak met een pomp en verwarmer er in en dan tempratuur opvoeren naar 30 graden En dan een kuur FMC te doen FMC is een krachtig medicament ik zeg express in een aparte bak kuren. Want bepaalde bakken kan het de kitnaat slopen.
FMC is een vaak gebruikt medicament bij vijvervissen.

Aeneus
0-200
0-200

Bericht door Aeneus »

mijn clownbotia had deze kwaal ook. kwam er bijna niet vanaf. Ik heb toen een kleine bak van 60x30x30 ingericht met veel schuiplaatsen en het water van mijn andere aquarium. Daarin heb ik toen gedoseerd met EXIT. dit hielp niet dus heb ik de dosis opgevoerd en na een tijdje zag ik dat het minder werd en toen ben ik gaan minderen/stoppen met het medicijn. Ruim een jaar later leeft deze vis nog steeds
Eindelijk een aquarium.....

Onderwerp auteur
jari4now

Bericht door jari4now »

Michael schreef:dan tempratuur opvoeren naar 30 graden En dan een kuur FMC te doen FMC is een krachtig medicament ik zeg express in een aparte bak kuren.
Stip is toch een parasiet die aan de buitenkant van het lichaam zit???? moet je dan niet juist de temparatuur laag houden, om het uitbundig ontwikkelen tegen te gaan.....
Verwarmen doe je toch pas als het een inwendige ziekte is????

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Bij stip word weleens de temperatuur verhoogd ja, maar wil dit effect hebben moet hij hoger dan 30 graden en niet elke vis vind dat prettig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Volgens mij heeft een multi van mij ook last van stip.

Tussen de rugvin en de staart zie ik een witte stip. De rest van de vissen schuren wel over de slakkenhuisjes (viel me van de week al op).

Nu heb ik er esha 2000 ingedaan en hoop maar dat het zijn werk doet. :?

Zou het witte stip zijn of 1 of andere parasiet?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

1 wit stipje kan hoor, als het er maar niet meer worden na een uurtje of wat. Heb je alvast aktieve kool in huis om het medicijn er straks weer uit te kunnen filteren? en vergeet niet voldoende te beluchten tijdens de kuur.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Silvia

Bericht door Silvia »

Die kan ik morgen wel kopen. (actieve kool) Is het nu slimmer om er een zuurstofpompje in te hangen dan?

Voor de rest maar hopen dat het bij 1 wit stipje blijft dan. :|

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

kevin schreef:Bij stip word weleens de temperatuur verhoogd ja, maar wil dit effect hebben moet hij hoger dan 30 graden en niet elke vis vind dat prettig.
klopt stip kan je goed bestrijden door de temp naar 32 graden te zetten, bij discussen werkt het wel.

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Er zijn in de handel enkele goede medicijnen tegen witte stip en slijmhuidverbeteraars te koop.
Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Goed verhaal Herman, dank je wel.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

"Witte stip" - Ichthyophthirius multifilis

Introductie
Witte stip komt bij allerlei vissoorten voor van allerlei leeftijden, bij 3-28C, over de hele wereld. Het gaat om een uitwendige (=ecto-)parasieten, die zich nestelen op en in de buitenste weefsellaag van de huid en kieuwen. De vis reageert hierop door de vorming van exudaat (slijmpropjes, witte stippen), die uitwendig zichtbaar kunnen zijn.

Kenmerken
De naam van de ziekte geeft al aan, hoe de ziekte in een vergevorderd stadium te herkennen is: met het blote oog zichtbare witte stipjes met een doorsnede van 0,5-1 mm op huid en kieuwen van de vis. In een eerder stadium vallen het schuurgedrag en benauwd ademen van de vis op. Witte stip kan aanzienlijke sterfte veroorzaken door benauwdheid en secundaire bacteriële infecties, vooral bij jonge vis.

Behandeling
Witte stip kan worden over gedragen via viswater, vis,planten, slakken en levend voer voor de vis. Als de hygiëne op een viskwekerij slecht is kan de parasiet ook makkelijk via netten, handen etc naar een andere bak overstappen. Een goede hygiëne is dan ook een van de preventieve maatregelen. Gebruik niet te hoge visdichtheden en een goede waterflow in het systeem. Preventieve behandeling dient bij voorkeur te gescheiden op het bedrijf van herkomst. Behandeling van witte stip gebeurt met formaline of keukenzout. (Handige tip als je geen medicamenten in huis hebt)

*** Je ziet dus idd staan de temperatuur waarbij witte stip kan groeien, opschroeven van de temperatuur heeft dus wel nut, je bezorgt je vissen een kunstmatige koorts waardoor de ziektekiemen bestreden worden (hetzelfde wat ons lichaam doet bij een griepvirus) Dat je vissen loom worden heeft dus te maken met die kunstmatige koorts, tuurlijk vinden zij dat niet prettig, maar het helpt wel.

Groetjes Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!