Beste lezers,
Ik ben bezig met de opstart van mijn aquarium en heb een aantal waardes gemeten.
Deze zijn:
KH 7
NO3 12,5 mg/l
PO4 0,25 mg/l
(sorry, meer druppeltestjes had ik niet in huis)
Ik draai momenteel op PH 7
--- Ik heb het idee, dat mijn fosfaat ietwat aan de lage kant is. Klopt dat?
--- Hoe kan ik deze eventueel verhogen (bijvoorbeeld wat voer in het water doen) of is er een andere manier om
de balans goed te krijgen?
--- Of moet ik gewoon niets doen en afwachten, voor iets wel of niet toe te passen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Sjakie
Een PO4 (fosfaat) vraagje
-
Sjakie
Onderwerp auteur - 400-600

Een PO4 (fosfaat) vraagje
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
Re: Een PO4 (fosfaat) vraagje
Volgens de Redfield ratio is je PO4 wel iets aan de lage kant, maar dat is ook niet gek voor een verse bak.
Voordat je gaat spelen met allerlei chemische middeltjes als easylife fosfo e.d. zou ik het even aankijken hoeveel die gaat stijgen d.m.v. voeren.
Voordat je gaat spelen met allerlei chemische middeltjes als easylife fosfo e.d. zou ik het even aankijken hoeveel die gaat stijgen d.m.v. voeren.
-
Sjakie

Ok, alvast bedankt voor de reactie Stefan.
Nog wel even iets meer info nodig omtrent het voeren.
Hoeveel voer zou jij adviseren voor mijn bak (240 liter) en moet dit dagelijks?
Groet, Sjakie
Nog wel even iets meer info nodig omtrent het voeren.
Hoeveel voer zou jij adviseren voor mijn bak (240 liter) en moet dit dagelijks?
Groet, Sjakie
Geheel afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van je vissen.
Zoner vissen in de bak ben ik geen voorstander van voer erin gooien. Anderen weer wel om de bacteriën in het filter op te laten groeien.
Zodra er vissen in de bak zitten is het in het begin wel nodig om elke dag te voeren. Zeker bij algeneters is het van belang om van die groene tabletjes te gebruiken. Er zitten dan namelijk bijna geen algen en net zo weinig micro-organismen in de bak. Op het moment dat het eenmaal draait, dwz: je planten slaan goed aan, je bodem begint al een beetje "vervuild" te raken, een beetje alggroei hier en daar, dan is er niks mis mee om af en toe een dag of een paar dagen niks te geven. Ook weer geheel afhankelijk van de soort en de hoeveelheid vis natuurlijk...
Zoner vissen in de bak ben ik geen voorstander van voer erin gooien. Anderen weer wel om de bacteriën in het filter op te laten groeien.
Zodra er vissen in de bak zitten is het in het begin wel nodig om elke dag te voeren. Zeker bij algeneters is het van belang om van die groene tabletjes te gebruiken. Er zitten dan namelijk bijna geen algen en net zo weinig micro-organismen in de bak. Op het moment dat het eenmaal draait, dwz: je planten slaan goed aan, je bodem begint al een beetje "vervuild" te raken, een beetje alggroei hier en daar, dan is er niks mis mee om af en toe een dag of een paar dagen niks te geven. Ook weer geheel afhankelijk van de soort en de hoeveelheid vis natuurlijk...
-
Sjakie

Ik heb 1 schepje voer in mijn water gedaan en wacht het wel even af.
Aankomend weekend check ik wel weer mijn waardes en kijk of het iets geholpen heb.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groet, Sjakie
Aankomend weekend check ik wel weer mijn waardes en kijk of het iets geholpen heb.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groet, Sjakie