Help! ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo verschikkelijk veel verschillende testen te rkijgen dat ik het echt niet meer weet nu.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd, dat de teststrips niet erg zuiver zijn. Dus kom je uit bij de druppeltjes. Hoewel ik geloof ik ook al poeders zag?
Ik zag in de 2 dierenwinkels hier in het dorp al Sera en Tetra, maar er zullen vast veel emer verschillende soorten zijn.
Zit er nog verschil tussend e merken?
En verder zag ik tests voor:
Totale hardheid, Carbonaathardheid, PH-waarde, Ammonium/ammoniak, Nitriet, Nitraat, IJzer, Zuurstof, Kooldioxide, Koper, Fosfaat en Chloor.
Wat moet je hoe vaak testen? En dan heb ik het over een langere periode, dus vanaf het allereerste opstarten tot een goed draaiend aquarium.
Wat hebben jullie zelf allemaal in de kast staan, alles of maar enkelen?
Waardes controleren. Hoe vaak en waarmee?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Waardes controleren. Hoe vaak en waarmee?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Waardes controleren. Hoe vaak en waarmee?
Ik gebruik de druppels van Tetra en heb een complete test koffer wat eigenlijk niet nodig is
In het begin zou ik de onderstaande waarden goed in de gaten houden, als alles goed draait kun je wat langer wachten met testen. Ik test nou 1x per maand of ik heb vermoeden krijg dat er iets mis gaat, in geval van twijfel altijd testen. Mijn bak draait nou ruim een jaar goed en heb eigenlijk altijd wel de zelfde waarden.
Wat ik in het begin zeker in de gaten zou houden;
PH - Zuurgraad.
KH - Carbonaat hardheid.
GH - Totale hardheid.
No2 - Nitriet.
NO3 - Nitraat.
Po4 - Fosfaat.
Nh3/Nh4 - Ammonium/ammoniak zou je in de gaten kunnen houden maar persoonlijk vind ik dit overbodig.
Fe - IJzer is voor groot belang bij rode planten, de groene hebben genoeg aan het ijzer wat in je leiding water zit.
No2 - Zuurstof en Co2 - Kooldioxide is eigenlijk wel af te lezen aan je bak, wanneer de planten en vissen het goed doen is deze waarde vaak in orde.
Cu -Koper en Cl - Chloor vind ik overbodig om te meten, in leidingwater komt dit als het goed is niet voor.
Misschien heb je hier wat aan
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... uaria.html
In het begin zou ik de onderstaande waarden goed in de gaten houden, als alles goed draait kun je wat langer wachten met testen. Ik test nou 1x per maand of ik heb vermoeden krijg dat er iets mis gaat, in geval van twijfel altijd testen. Mijn bak draait nou ruim een jaar goed en heb eigenlijk altijd wel de zelfde waarden.
Wat ik in het begin zeker in de gaten zou houden;
PH - Zuurgraad.
KH - Carbonaat hardheid.
GH - Totale hardheid.
No2 - Nitriet.
NO3 - Nitraat.
Po4 - Fosfaat.
Nh3/Nh4 - Ammonium/ammoniak zou je in de gaten kunnen houden maar persoonlijk vind ik dit overbodig.
Fe - IJzer is voor groot belang bij rode planten, de groene hebben genoeg aan het ijzer wat in je leiding water zit.
No2 - Zuurstof en Co2 - Kooldioxide is eigenlijk wel af te lezen aan je bak, wanneer de planten en vissen het goed doen is deze waarde vaak in orde.
Cu -Koper en Cl - Chloor vind ik overbodig om te meten, in leidingwater komt dit als het goed is niet voor.
Misschien heb je hier wat aan
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Gosh meis ik tjek eigenlijk zelden of nooit, ik ga er van uit dat je aan de vissen wel ziet of alles goed is, zodra ze gaan happen is er iets niet in orde en dan kijk ik ff met een strip. Eerste wat je moet doen is verversen en dat moet ook als ik met een dure set ga testen dus zie ik daar zelf het nut niet zo van 
Ik test hier het water ook nooit. Kijk inderdaad naar de vissen en plantenRita M schreef:Gosh meis ik tjek eigenlijk zelden of nooit, ik ga er van uit dat je aan de vissen wel ziet of alles goed is, zodra ze gaan happen is er iets niet in orde en dan kijk ik ff met een strip. Eerste wat je moet doen is verversen en dat moet ook als ik met een dure set ga testen dus zie ik daar zelf het nut niet zo van
Ik zou dan wel gaan voor een druppeltest en niet van die teststrips, die zijn een stukje nauwkeuriger.
Op den duur zul je snel genoeg merken of er iets niet in de haak is, vaak ruik je het al als je je neus boven de bak hangt.
Op den duur zul je snel genoeg merken of er iets niet in de haak is, vaak ruik je het al als je je neus boven de bak hangt.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Bedankt voor jullie reacties.
IDan ga ik van start met de druppeltesten die Bertus noemt.
Eventueel kan ik na verloop van tijd, als alles al een poos goed is, hetzelfde doen als mijn vader doet:Teststrips voor het geval dat en dan 1x per maand ofzo met een potje water naar de dierenwinkel om voor 5 euro alles te laten testen. Maar dat lijkt me voor de eerste periode onbegonnen en duur werk, dus kan ik eerst beter zelf testen aanschaffen.
IDan ga ik van start met de druppeltesten die Bertus noemt.
Eventueel kan ik na verloop van tijd, als alles al een poos goed is, hetzelfde doen als mijn vader doet:Teststrips voor het geval dat en dan 1x per maand ofzo met een potje water naar de dierenwinkel om voor 5 euro alles te laten testen. Maar dat lijkt me voor de eerste periode onbegonnen en duur werk, dus kan ik eerst beter zelf testen aanschaffen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen