kiran schreef:ahja ik zal dit zeker in me op nemen
dus ik kan gelijk welk zand halen maar geen voedingsbodem
enkel kleibollen in steken
en in planten heb ik de vrije keuze
maar hoe doe je dit dan
als ik ze ga gaan kopen waar meot ik op letten
ho meo ik ze planten
bij enkele zag ik dat ze die versneden in meerder stukjes kan dit ook
en als ze gepland zijn en ze groeien waneer en hoe meot je die dan bij snijden
Het spijt me, beste Kiran, dat ik gisteren geen tijd vond om je te antwoorden. Maar, jij stelt dan ook moeilijke vragen. Dus...
Ten eerste moet je begrijpen dat daar geen alomvattende antwoorden bestaan. Alles is afhankelijk van veel factoren. Ik kan je enkel uitleggen hoe wij (Eric (aqua-professional, meer dan 35 jaar ervaring), Raymond (meer dan 70 jaar ervaring) en ik) werken.
Ten tweede, nee, het is niet gelijk welk zand dat je gebruikt als bodembedekking. Want, zandbodems rotten gemakkelijk en je hebt blauwe alg (een bacteriele alg, dus eigenlijk helemaal geen alg) voor je het weet. Om dit te vermijden, gebruiken wij uitsluitend Rijnzand (uit de Hubo; erg goedkoop). Maar, ook dit zand begint te rotten. Daarom is het van absolute noodzaak dat je puntslakjes in je bak zet. Puntslakjes zijn nachtdieren die in je bodem leven, overdag. 's Nachts verlaten zij de bodem en het is deze beweging die je nodig hebt om je bodem gezond en luchtig te houden. Dus, wij werken enkel met rijnzand in combinatie met puntslakjes.
Ten derde: niet overal kleibollen in je bodem steken. Enkel in de omgeving van
wortelende planten. Kleibolletjes bevatten plantenvoeding. Als zij niet opgebruikt worden, zit je enkel je algen te voeden.
Voorts heb je natuurlijk de vrije keuze in planten. Maar, ik zou mij beperken tot
gemakkelijke planten. Toch zeker in het begin. De drie families die wij gebruiken, heb ik je gisteren gegeven. Was ik van jou, ik zou mij tot aquaplantsonline.com (of een dergelijke site) wenden en is beginnen grasduinen in hun aanbod. Wil je er niets kopen, tot daar toe, maar dan heb je toch een idee van welke plantjes je leuk vindt en of dit makkelijke plantjes zijn, hoe het zit met hun belichting en meer van dat.
Je leest wat over je plantjes en over de vraag hoe je ze moet planten. Want dit is afhankelijk van plant tot plant.
Enkele planten kun je versnijden en de verschillende eindjes planten. Maar, bij de overgrote meerderheid van de planten kun je dit niet.
Ziezo, beste Kiran, jij weet weeral wat doen...